اخبار داغ

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

مهیا شدن اشتغال 16 بانوی روستایی در یک پایگاه مسجد محور/گره خوردن همت و اراده بانوان، برای رهایی از بیکاری با فرشبافی+تصاویر

مهیا شدن اشتغال 16 بانوی روستایی در یک پایگاه مسجد محور/گره خوردن همت و اراده بانوان، برای رهایی از بیکاری با فرشبافی+تصاویر
به همت یک بانوی روستایی و خیر زمینه آموزش فرشبافی، 16 بانو در یک پایگاه مسجد محور مهیا شد، تا در نهایت با ایجاد یک کارگاه فرشبافی با گره خوردن همت و اراده این بانوان، شرایط تحقق اشتغال و اقتصاد مقاومتی فراهم و رنگ بیکاری هم از چهره روستا زدوده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نام نهادند، چندین و چند سال رهبر انقلاب بر موضوع اقتصاد، آن هم اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفا بخش اقتصاد کشورمان تأکید دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

گرچه همایش هایی با عنوان اقتصاد مقاومتی یکی پس از دیگری برگزار می شود و از آن همه ریخت و پاش ها، به گفته کارشناسان آن نتیجه قابل لمس و مشاهده ای که باید، حاصل نشده است، اما هستند افرادی که با فکر و ایده های خلاقانه خود به دور از هر گونه سیاسی کاری و سیاسی بازی به فکر ارائه راهکارهای اساسی و اصولی در راستای پویا ساختن اقتصاد جامعه حتی در لایه های زیرین کشور از جمله در روستاها هستند.

,

به روستای جیجانکوه واقع در شهرستان تویسرکان می رویم، روستایی که مردان و گاهی هم بانوانش آستین های همت را بالا زده اند و حتی با عدم حمایت مناسب مسئولان در حرفه مبل و منبت حرفی برای گفتن دارند.

,

بانوان این روستا نه تنها در امر مبل و منبت دستی بر آتش دارند، بلکه از گذشته های دور در بافندگی فرش و قالی زبانزد بوده و هستند.

,

«پروین قادری» از اهالی روستای جیجانکوه است، او نه تنها هم اینک به عنوان رییس شورای روستا معرفی شده بلکه فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج روستا را هم عهده دار است.

,

قادری تحصیلات حوزی دارد و گاه گاهی هم در جلسات حلقه های صالحین زمینه ساز بحث و تبادل نظر درباره آموزه های دینی می شود و روستاییان روی حرفش حساب ویژه ای باز کرده اند.

,

, ,

از آنجا که بضاعت مالی برایشان مقدور نبود، پایگاه مقاومت مستقلی ندارند، اما مسجد روستا را به عنوان یک پایگاه مسجد محور معرفی کرده اند تا در این روستا رابطه عمیق بین جوانان و مسجد از همان دوران کودکی در هسته های خردسالان تا بزرگسالان تشکیل دهند.

,

اینجا هر کسی هر ایده ای دارد مابقی به حرفش گوش می دهند و مشورت حرف اول را میزند و تصمیمات تک نفره جایی ندارد، در این مسجد به همت حضور پرشور بسیجیان نه تنها برنامه های فرهنگی متنوعی در ایام مختلف سال برگزار می شود، بلکه این روزهای بسیار محلی برای تبیین منویات رهبری به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی شده است.

,

از ماه ها قبل قادری با پرس و جوهای فراوان به دنبال یک سرمایه گذار بود تا زمینه تأسیس یک کارگاه تولیدی بافت فرش را برای بانوان روستا فراهم سازد، تا اینکه با ندا رضایی که خود متولد تهران است و والدینش از اهالی روستای جیجانکوه آشنا می شود و رایزنی ها آغاز، از آنجا که رضایی در امور خیر از بانوان فعال است دست رد به سینه نماینده اهالی روستا نمی زند و در نهایت تصمیم به تأسیس کارگاه می گیرند.

,

رضایی با همکاری قادری پیش از اینکه زمین خریداری کنند و کارگاه را ایجاد، یکی ماهی می شود برای 16 بانوی روستایی دوره آموزش فرشبافی گذاشته است.

,

, ,

قادری محل پایگاه مسجد محور را این روزها با لبیک به نداری رهبر انقلاب، محلی برای آموزش بانوان روستا می کند و زمینه حضور مربی فرشبافی را فراهم.

,

از آنجا که عمده بانوان روستایی دارقالی ندارند، باز رضایی این خیر آستین های همتش را بالا می زند، دارقالی ها برای آموزش بانوان روستایی را تهیه می کند و در اختیار قرار می دهد.

,

حالا به گفته قادری قرار است یکشنبه هفته آینده، مراسم اختتامیه این دوره آموزش فرشبافی برگزار شود، از آنجا که هنوز زمین کارگاه برای ساختن مهیا نشده است و در نیمه های راه هستند، رضایی همان خیر به بانوان آموزش دیده گفته تا زمانی که کارگاه ساخته شود، آنان می توانند دارهای قالی را به خانه هایشان ببرند و پس از ایجاد کارگاه همگی در یک مکان، به صورت هماهنگ مشغول به فرشبافی شوند و این گونه معیشت زندگیشان را تأمین کنند.

,

, ,

قادری فرمانده پایگاه مقاومت اسماء جیجانکوه می گوید: بانوان این روستا، بانوانی خوش ذوق و سلیقه ای هستند و ما امیدواریم که با همکاری، خانم رضایی که در حق مردم این روستا زحمت بسیار کشیده است، به زودی اگر شرایط فراهم شدن زمین کارگاه مساعد نشد، یک خیر در روستا پیدا شود و زمینی برای تأسیس کارگاه در اختیارمان قرار داد.

,

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان روستا از آنجا که منبع درآمد خاصی ندارند و گاهی برخی خانواده ها تنها منبع مالی زندگیشان همان یارانه است، تمایلی به ماندن در روستا ندارند و بالاجبار به کلان شهرهای مهاجرت می کنند تا لقمه نانی حتی با کارگری هم شده به دست بیاورند، اما می توان با ایجاد چنین کارگاه هایی که ما در مرحله مقدماتی آن هستیم زمینه های رفع معضل بیکاری را فراهم ساخت.

,

این بانوی موفق روستایی ابراز امیدواری کرد تا متولیان امر نیز حمایت های لازم را از کاری که بانوان این روستا آغاز کرده اند، داشته باشند تا با پشتوانه معنوی و مالی به کارشان بهتر و بیشتر ادامه دهند و زمینه توسعه روستایی را فراهم سازند.

,

به گزارش رودآور؛ به طور قطع، چنین افراد با همتی و حتی خیرانی را می توان در روستاها یافت که برای هماهنگ کردن و همسو شدن هرزچندگاهی نیاز به حمایت مسئولان به ویژه در ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی دارند و امید آن که، آنانی که در همایش ها و نشست ها حرف از حمایت از اشتغال روستایی می زنند در عمل نیز صادقانه وارد شوند و تمام همت خود را بگمارند.

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه