اخبار داغ

استاد خوشنویسی همدان گفت :

در خوشنویسی هم کپی و تقلیدکردن وجود دارد/دید عرفانی، هنر را جاودان می‌کند

در خوشنویسی هم کپی و تقلیدکردن وجود دارد/دید عرفانی، هنر را جاودان می‌کند
این استاد خوشنویسی با بیان اینکه در خوشنویسی هم مثل سایر هنرهای دیگر کپی و تقلیدکردن از قبل بوده است افزود: اما متاسفانه در حال حاضر بخصوص با پیشرفت تکولوژی‌های جدید، بسیاری از جوانان و حتی برخی از اساتید این کار انجام داده و گاهاَ با ارائه این آثار در جشنواره‌ها، صاحب رتبه و مقام هم می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ همزمان با افتتاح نمایشگاه دائمی آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط اهدا شده توسط استاد مرتضی شعبانی به مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی همدان گفت‌و‌گویی با استاد شعبانی انجام داده‌ایم که مختصری از آن را می‌خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

این استاد خوشنویسی در ابتدا درخصوص این اتفاق اظهارکرد: از زمانی‌که بنای تاسیس تالار قرآن همدان گذاشته شد، با خدای خودم عهد بستم تا سعادتی نصیبم شود و روزی بتوانم برخی از آثار قرآنی‌ام را در این مکان برای عموم مردم به نمایش بگذارم و در این مدت هم همیشه در این فکر بودم و حتی به خانواده‌ام هم وصیت کردم که اگر زنده هم نبودم این آثار در این مکان ماندگار شوند.

,

مرتضی شعبانی گفت: تا اینکه بعد از نمایشگاهی که در دی‌ماه سال 94 به مناسبت هفته وحدت در مجتمع عین القضات داشتم، بصورت جدی‌تر پیگیر نمایشگاه تالار قرآن شدم و در این مدت هم برخی مسوولان قول‌هایی دادند اما عملیاتی نشده تا اینکه با حضور مهندس صوفی در شهرداری همدان و در ملاقاتی که با ایشان داشتم این مهم انجام شد.

,

این هنرمند همدانی با بیان اینکه  همه آثار اهدا شده شامل آیات  قرآنی و در قالب نستعلیق، نقاشی‌خط و گرایش‌های نوین است، افزود: در ابتدا قرار بر این بود که 72 اثر ارائه شود اما بخاطر محدودیت فضا در نهایت 50 اثر به مناسبت 50 سال خوشنویسی بنده در این مکان نصب گردید.

,

شعبانی که فعالیت هنری خود را از 11 سالگی و با  اولین سرمشق توسط مرحوم استاد حسن میرخانی شروع کرده است، ادامه داد: این آثار جدید و مربوط به تولیدات دوسال اخیر است که تاکنون در هیچ نمایشگاهی ارائه نشده و همگی هم با هزینه شخصی تهیه شده‌اند.

,

 

,

, , , ,

 

,

*یکی از آرزوهایم این بود که آثارم در این محل ماندگار شود

, *یکی از آرزوهایم این بود که آثارم در این محل ماندگار شود, *یکی از آرزوهایم این بود که آثارم در این محل ماندگار شود,

سرپرست اسبق انجمن خوشنویسان همدان با تاکید براینکه یکی از آرزوهایم این بود که آثارم در این محل ماندگار شود، افزود: این مهم امسال با حمایت و مساعدت مجموعه شهرداری همدان ( شهردار، معاون فرهنگی شهرداری و مدیریت تالار قرآن) میسر شد که از همگی این دوستان صمیمانه قدردانی می‌کنم.

,

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انگیزه خود برای تولید آثار خوشنویسی و با بیان اینکه همیشه دوست داشتم که کارهای نمایشگاهی انجام دهم و درآمد آن‌ها در امور خیریه صرف شود، افزود: برخی از خوشنویسان شاید به دفعات حتی کتاب‌های بزرگانی چون خیام، حافظ، سعدی و غیره را نوشته و چاپ کنند و از این طریق اثری ماندگار داشته باشند اما هدف‎حقیر از ابتدای فعالیتم در این رشته، برپایی نمایشگاه و فروش آثار خود به نفع کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست، بیماران سرطانی و غیره  بوده است.

,

شعبانی گفت: حتی درآمد حاصل از سفارشات یا تابلوهایی هم که در غیر از نمایشگاه‌ها بفروش می‌رود، را هم در حساب بانکی مجزایی واریز کرده و صرف امور خیریه و یا برگزاری نمایشگاه‌های دیگر می‌کنم.

,

این استاد خوشنویسی همدان اظهارکرد: هر هنرمندی  قوانینی را برای خود ترسیم کرده و در قالب این چارچوب حرکت می‌کند و بنده هم از ابتدا برای خودم مقرر کردم که برای هنر خوشنویسی کیسه ندوزم و از فروش آثار امرار معاش نکنم، بنابراین تاکنون از این طریق و یا بابت آموزش به هنرجویانم، هیچ مبلغی برای مصارف شخصی دریافت نکرده‌ام.

,

وی ادامه داد: معمولاَ در نمایشگاه‌هایی که تاکنون داشته‌ام اکثر آثار اهدا شده یا به فروش رسیده‌اند که همانطور که عرض شد درآمد حاصل از آنها صرف نمایشگاه‌های بعدی یا امور خیریه شده است.

,

استاد شعبانی که اکثر وقت خود را صرف هنرخوشنویسی می‌کند در این خصوص اظهار کرد: بیشتر وقت ام در کارگاه ( مغازه) خوشنویسی می‌گذرد و در این مدت فکر کنم که چه طرحی و با چه ایده‌ای پیاده کنم یا چه ابزاری به کار بندم که تقلیدی نباشد و دیگران تاکنون انجام نداده باشند.

,

 

,

*در خوشنویسی هم مثل سایر هنرهای دیگر کپی و تقلیدکردن وجود دارد

, *در خوشنویسی هم مثل سایر هنرهای دیگر کپی و تقلیدکردن وجود دارد, *در خوشنویسی هم مثل سایر هنرهای دیگر کپی و تقلیدکردن وجود دارد,

وی افزود: در خوشنویسی هم مثل سایر هنرهای دیگر کپی و تقلیدکردن از قبل بوده است اما متاسفانه در حال حاضر بخصوص با پیشرفت تکولوژی‌های جدید، بسیاری از جوانان و حتی برخی از اساتید این کار انجام داده و گاهاَ با ارائه این آثار در جشنواره‌ها، صاحب رتبه و مقام هم می‌شوند.

,

 

,

, ,

 

,

این هنرمند محجوب با تاکید بر اینکه ترویج این عمل توسط برخی از اساتید باعث ضربه زدن به هنر فاخر خوشنویسی می‌شود، اظهارکرد: متاسفانه عده‌ای غرق در مادیات شده و یا از طرفی مشکلات مالی و نیاز به درآمد برخی از هنرمندان باعث شده که روی به تقلید و کپی آورند که این اتفاق در تهران بیشتر و در شهرستان‌ها کمتر رخ می‌دهد.

,

وی با بیان اینکه هر اثری حتماَ باید حاوی نکات آموزشی، پیام‌های اخلاقی باشد، گفت: در غیر اینصورت حتی اگر توسط بزرگترین اساتید هم کتابت شده باشد، ارزشی ندارد.

,

شعبانی ادامه داد : اگر هنرمند دید عرفانی به هنر داشته و دنبال اهداف انسانی و الهی باشد و برای انسانیت کار کند، هنر وی شکوفا و جاودان خواهد شد.

,

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های هنری آینده خود تصریح کرد: قصد دارم که برای هفته دفاع مقدس سال 97  تعداد 51 تابلو با مضمون شهدا، قرآن و قیام امام حسین به موزه دفاع مقدس همدان اهدا کنم.

,

 

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه