اخبار داغ

تولید و اشتغال؛ دغدغه یا لقلقه!،

جراحی؛ علاجی بر اقتصاد نابسامان ایران

جراحی؛ علاجی بر اقتصاد نابسامان ایران
نامگذاری سال 1396 با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری نشان داد که اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرایی و پویایی خود نرسیده و همچنان به عنوان مطالبات اصلی مردم و رهبری تلقی می‌شود، مطالبه‌ای که دغدغه‌ایی از سویی مسئولان برای رفعش وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ بخش های اقتصادی کشور در طول چهار دهه گذشته از انقلاب و به خصوص 10 سال اخیر نتوانسته به یک اقتصاد پایدار با افزایش نرخ شاخص های اقتصادی برسد و این دگرگونی های اقتصادی البته از نوع ضعیف باعث شده تا تاثیر بسزایی در زندگی معیشتی مردم داشته باشد و به عاملی برای تهدیدات اجتماعی نیز تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با چالش جدی در مسائل اقتصادی مواجه شد؛ اما مشکلات اقتصادی مردم در طول یک دهه گذشته بسیار ملموس تر شده، به‌طوریکه امروز اقتصاد دغدغه اصلی همه مسئولان و دست اندرکاران و کارگزاران نظام قرار گرفته، چه در شعار و چه در عمل که در این گزارش به آن پرداخته می شود.

,

 

,

اقتصاد؛ کلید واژه ای که در طول سالیان اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی که سیاست های کلی نظام را در ابتدای هر سال ترسیم می کنند به‌کار گرفته می شود تا جایی که ایشان شعار سال 96 را با اقدام و عمل متبلور می دانستند و باید دید آیا تحققق یافته یا...

,

 

,

تحریم های اقتصادی جبهه استکبار

, تحریم های اقتصادی جبهه استکبار,

 

,

تحریم های اقتصادی جبهه استکبار درست از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، به‌طوریکه حتی در جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه اجازه ورود تسلیحات به کشور را نمی دادند حتی از ورود مواد غذایی و گندم ممانعت می کردند تا شاید نظام را در کنار جنگ تحمیلی به لحاظ اقتصادی به زانو در آورند.

,

 

,

روسای جمهور آمریکا به کمک کنگره و سنا در این چهل سال گذشته از انقلاب اسلامی هر سال و به عناوین مختلف ایران را با تحریم های سخت اقتصادی مواجه می کردند و این تحریم های ظالمانه بعد از فتنه 88 که با گرا دادن برخی عناصر سست عقیده و قدرت طلب همراه بود به اوج خود رسید.

,

 

,

تمام این حرکت ها باعث شد تا پرچمدار انقلاب اسلامی طی یک دهه گذشته شعار سال را با مسائل اقتصادی و سیاست های اقتصاد اسلامی یا همان اقتصاد مقاومتی گره زده و به مردم و مسئولان هشدار دهد که دیگر جنگ نظامی در کار نیست و امروز دشمن محاصره اقتصادی را برای فروپاشی نظام در اولویت خود قرار داده است.

,

فرجام برجام

, فرجام برجام,

, ,

هیچ کس و جناح و حزبی در این کشور در اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا بر سفره معیشتی مردم تاثیر گذاشته شکی ندارد و برخی هم معتقدند چنانچه ما با آمریکا از ابتدای انقلاب رابطه برقرار می کردیم شاید اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم اینگونه نبود و در پاسخ به این افکار می توانیم بسیاری از کشورهایی که رابطه صمیمانه و حتی برای سیاستمداران آمریکا مزدوری می کردند را نام برد، کشورهای مصر، لیبی و یونان اکنون در چه وضعیت اقتصادی قرار دارند؟.

,

 

,

با این حال دولت یازدهم در لفافه و با شعار ارتباط با دنیا(آمریکا) می توان بر مشکلات اقتصادی فائق آمد وارد عرصه شد و از همان بدو ورود بر مذاکره با ابرقدرتهای اروپا و آمریکا تاکید داشت که چنانچه کمی در مسائل هسته ای عقب نشینی کنیم و آنان را از عدم دسترسی به بمب اتم قانع کنیم بخش عمده ای از مشکلات مردم اعم از آب خوردن، محیط زیست و سفره معیشتی مردم حل می شود!

,

 

,

مذاکراتی که در دولت دهم آغاز شده بود در دولت یازدهم وارد فاز جدیدی شد و ماحصل چهار سال وقت و هزینه کشور منتهی به انعقاد قراردادی موسوم به برجام شد تا ابرقدرتهای جهانی به جای عقب نشینی ایران از مسائل هسته ای مقداری محاصره اقتصادی را از این کشور دور کنند، تعبیری که هیچوقت محقق نشد.

,

 

,

ابتدای سال ۹۶ بود که رهبر فرزانه انقلاب با توجه به بدعهدی های طرف مقابل بار دیگر شعار سال را به حوزه اقتصاد آورد و با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال راهبرد جدید را برای مردم و مسوولان و کارگزاران ترسیم کردند.

,

 

,

متاسفانه با وجودی که دولت در راستای تحقق شعار سال نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی نیز به واسطه ایجاد رکود و نبود نقدینگی در جامعه رونق تولید خود را از دست دادند و با تعدیل نیرو مواجه شدند

,

 

,

وابستگی فکری به اقتصاد لیبرالی و زیرساخت های نادرست مانع از تحقق واقعی تولید و اشتغال

, وابستگی فکری به اقتصاد لیبرالی و زیرساخت های نادرست مانع از تحقق واقعی تولید و اشتغال,


کارشناس ارشد مسائل اقتصادی مهمترین معضل در روند اقتصادی کشور را وابستگی به اقتصاد لیبرالی غرب عنوان کرد و گفت: تا زمانی که دست اندرکاران و مجریان دولت اعتقادی به اقتصاد اسلامی و مقاومتی نداشته باشند، عملا اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

, ,
,

 

,

عبدالمجید  شیخی گفت: وقتی که وزیر راه و شهرسازی به صراحت اعلام می کند ما باید اقتصاد لیبرالی را در کشور پیاده کنیم بیانگر این مطلب است که اعتقادی به سیاست های اقتصاد مقاومتی ندارند و فقط مجریان در دولت شعار می دهند تا کسی آنان را متهم نکند.

,

 

,

وی بیان کرد: تاکنون تحرک چشمگیری از قوه مجریه برای تحقق شعار سال شاهد نبودیم و تنها چندین جلسه برگزار شد؛ اما در واقع در سیاست های تجاری و همچنین سیاست های پولی و بانکی تجدید نظری نشده است.

,

 

,

شیخی افزود: این در حالی است که روی سیاست های تنظیم بازار، خروج ازسلطه دلار، ساختارهای غلط اقتصادی و نگاه به سفره بیگانه تغییر حاصل نشده است.

,

 

,

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: هرچند دولت به این باور رسیده که نگاه به سفره بیگانه دیگر ثمری برای کشور ندارد و باید تدبیری دیگر اتخاذ شود و امیدواریم با جدایی از وابستگی فکری به اقتصاد لیبرالی، سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور پیاده سازی شود.

,

 

,

وی اظهار داشت: مردم نیز سهمی در ارتقاء تولید و رونق بازار دارند و اکنون نمی توان در رفتار آنان قضاوتی کرد، هرچند خود را روز به روز با امور کشور وفق می دهند و به سیاست حمایت از تولید داخلی روی آوردند.

,

 

,

اقتصاد کشور نیاز به جراحی عمیق دارد

, اقتصاد کشور نیاز به جراحی عمیق دارد,

 

,

یکی دیگر از کارشناسان مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد ایران به لحاظ زیر ساخت ها با چالش جدی مواجه است و این مهمترین دلیل بیماری مزمن اقتصاد کشور است که دولتها فقط برای آن داروی مسکن تجویز می کنند.

,

 

,

قدرت الله عظیم پور می افزاید: وابستگی به نفت و واردات بی رویه کالاها به‌خصوص از کشور چین، اقتصاد ایران را فلج کرده و چنانچه این رویه ادامه یابد هر روز این بیماری مزمن تر خواهد شد و دیگر داروهای مسکن هم مفید فایده نخواهد بود.

,

 

,

وی گفت: چنانچه این دو عامل(وابستگی نفتی و واردات بی رویه) را در کنار قاچاق کالا که سالانه حدود 27 میلیارد دلار انجام می شود قرار دهیم ضلع مثلث اقتصاد بیمار کشور تکمیل می شود و برای درمان آن دولتها فقط شعار دادند و در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تنها راه برون رفت از این وضعیت را ریسک جراحی اقتصاد با محوریت اصلاح زیر ساخت ها عنوان کرد و گفت: هر عمل جراحی علاوه بر هزینه درد هم دارد؛ اما باید آینده را دید که با این ریسک، اقتصاد کشور بر پایه های اقتصاد اسلامی و مقاومتی و درون زا برنامه ریزی می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه