اخبار داغ

خطر نابودی در کمین فرهنگی کهن؛

تن بی‌توان موسیقی اصیل جام نیازمند شوک فرهنگی

تن بی‌توان موسیقی اصیل جام نیازمند شوک فرهنگی
مدیران فرهنگی نگاهی به ظرفیت موسیقی مقامی ندارند و با حمایت نکردن از هنرمندان تیشه به ریشه موسیقی مقامی می‌زنند که این امر نشان دهنده ناتوانی سیستم فرهنگی کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام روز، فرهنگ هر نقطه از کره خاکی بر گرفته از هویت مردمانی است که در آنجا زیست می کنند و حفظ و حراست از مرزهای فرهنگی کمتر از مرزهای امنیتی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جام روز,

 

,

مردمان هر منطقه برای ترویج و ماندگاری فرهنگ خود رسوم و آئینهایی را ایجاد کرده تا با پاسداشت این برنامه ها حافظ تاریخ و فرهنگشان باشند.

,

 

,

کشور ایران به عنوان یکی از کهن ترین سرزمین ها در تاریخ بشر، همیشه مورد تهاجم فرهنگی، نظامی و اقتصادی بوده است که توانسته با رویکرد دفاعی در برابر این ناملایمت ها ایستادگی کند.

,

 

,

موسیقی مقامی خراسان بزرگ دارای ظرافت ها و مضامین بالای انسانی و الهی است و تربت جام مهد پرورش و رشد بهترین نوازندگان و خواندگان بوده و هست.

,

 

,

موسیقی به عنوان یک هنر تاثیر گذار در ترویج فرهنگ، نقش بسیاری داشته و این امر تا اندازه نقش خودش را در جامعه باز کرده که امروز شاهد هستیم موسیقی اعتراض، سلطه و دیگر انواع آن جایگاهی برای ترویج افکار و اندیشه ها شده است.

,

 

,

موسیقی در زندگی امروز افراد جامعه نقش بسیار مهمی پیدا کرده و نظریه های مختلفی در خصوص اثرات مثبت و منفی آن منتشر شده است.

,

 

,

هنرمندان این رشته موسیقی قدمت این فرهنگ را هفت هزار سال می دانند و معتقد هستند در همه دوران این موسیقی توانسته است روح بشر را جلا و تسکین دهد.

,

, , ,

اما متاسفانه مسئولان فرهنگ با پرداختن به موسیقی غربی و ترویج آن نه تنها گامی در اعتلای موسیقی مقامی برنداشته، بلکه با بی مهری و نگاه غیر فرهنگی به دنبال بهره برداری های مختلف از هنر بوده و هستند.

,

 

,

تربت جام با داشتن هنرمندان بزرگ در سطح جهان و کشور هنوز از کمبودهای بسیاری در حوزه حمایت و ترویج موسیقی آئینی و مقامی رنج می برد.

,

 

,

کمبود امکانات به تنهایی برای ضربه زدن به این فرهنگ غنی کافی است و چنانچه قرار باشد مسئولان فرهنگی شهرستان و کشور بی توجه داشته باشند این موسیقی به زودی به کتابی تاریخی تبدیل می شود که سرنوشت غم انگیزه هنرمندان را یادآور خواهد شد و دیگر نوای عرفان و ادب به گوش کسی نخواهد رسید.

,

 

,

متولیان فرهنگ در شهرستان تاکنون نتوانسته اند مشکلات را حل کنند و امروز شاهد هستیم مسئولان محلی پیکان انتقاد را به مسئولان بالاتر گرفته و جوابی برای نیاز هنرمندان ندارند.

,

 

,

کمبودهای عرصه فرهنگ به نوعی بسیار محسوس شده که علمای دینی که آنچنان رغبتی به موسیقی نداشته برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه و حمایت از اصالت ها به جریان ورود پیدا کرده و آبروی خود را هزینه می کنند.

,

 

,

برگزاری کنسرت باعث انزوای هنرمندان و موسیقی مقامی می شود

,

 

,

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی امام جمعه اهل سنت تربت جام در گفتگو با خبرنگار ما در حمایت از هنرمندان موسیقی مقامی، گفت: با توجه به درخواست های مکرر برای برگزاری کنسرت در شهرستان تلفیقی این امر باعث به انزوا رفتن هنرمندان بومی و موسیقی عرفانی می شود.

,

, , ,

هرگونه موسیقی مبتذل در اجتماعات حرام است

,

 

,

مولوی جامی الاحمدی افزود: هرگونه موسیقی مبتذل در اجتماعات حرام و باید جلوی آن گرفته و تلاش شود با برگزاری مجالس اسلامی نسبت به هدایت جوانان به‌خصوص مزدوجین اقدام کنند.

,

 

,

وی تصریح کرد: مردم منطقه با وحدت و مودت زندگی می کنند و حضور نیروهای غیر بومی در هر برنامه ای که باشد به دلیل توجیه نبودن شرایط منطقه می تواند باعث دلخوری گروهی را فراهم آورد که لازم است از نیروهای آگاه به حساسیت ها این شهر وحدتی استفاده شود.

,

 

,

امام جمعه اهل سنت تاکید کرد: چنانچه ارشاد اسلامی تربت جام مسئولیت برگزاری کنسرت را قبول می کند هیچ اشکالی ندارد؛ اما چنانچه در آن جلسه اتفاقی افتاد و به مقدسات و آئین مردم منطقه صدمه زد منتظر پاسخ جوانان پرشور مذهبی و انقلابی باشد و بداند دیگر رئیس این اداره جایگاهی نخواهد داشت.

,

 

,

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام یعنی چند اتاق و مسئولی قرض گرفته شده از آموزش و پرورش است که نشان می دهد مدیر کل فرهنگ و ارشاد توجهی به مهد موسیقی مقامی ندارد.

,

 

,

دو پروژه موسیقی‌کده و مجتمع فرهنگی هنری راکد و رها شده است

,

 

,

نعمت الله فیاض، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام در گفتگو با خبرنگار جام روز با اشاره به نیاز هنرمندان برای فضای تمرین و فعالیت، گفت: دو پروژه موسیقی کده و مجتمع فرهنگی هنری به دلیل عدم تخصیص اعتبار چندین سال بدون پیشرفت فیزیکی راکد مانده است که می طلبد مسئولان به زیرساخت های فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

, جام روز,

, , ,

فیاض با اشاره به کمبودهای فرهنگی و هنری شهرستان، افزود: متاسفانه فضای فرهنگی شهرستان جوابگوی نیاز هنرمندان و مردم نیست و دو پروژه فرهنگی و هنری با پیشرفت ۳۰ درصد در مسکن تربت جام رها شده است.

,

 

,

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این شهرستان دارای هنرمندان بسیاری است که شهره جهانی و ملی دارند و این خطه مهد موسیقی مقامی کشور شناخته شده است فاقد تماشاخانه، نگارخانه و مکتب خانه می باشد.

,

 

,

فیاض عنوان کرد: فرهنگ سرای این شهرستان با حضور مسئولان استانی و محلی سال گذشته کلنگش به زمین خورد که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت آن نشده و به شدت کمبودش احساس می شود.

,

 

,

سوال اینجا است که چه کسی  غیر از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیگیر مسائل و مشکلات باشد و اینکه مدیر یک قسمت نتوانسته برای حل مشکلات کاری بکند نشان دهنده ناتوانی سیستم فرهنگی کشور است.

,

 

,

این همه اتفاقات برای نابود شدن موسیقی اصیل و عرفانی خطه جام کافی است و دیگر لازم نیست هر از چند گاهی با پیگیری مسئولان فرهنگ شهر برای برگزاری کنسرت تن بی توان موسیقی مقامی را دچار شوک کنند.

,

 

,

آنچه هنرمندان را امیدوار کرده است که با تغییر مدیریت و آمدن فرماندار جدید در شهرستان شاهد باشند حمایت های بیشتر و جدی تری از سوی آنها صورت بگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه