اخبار داغ

با ابلاغ بخشنامه به زارعین شالیزار؛

ممنوعیت کشت برنج مرغوب و با کیفیت میانه

ممنوعیت کشت برنج مرغوب و با کیفیت میانه
درحالی‌که سال‌هاست شهرستان میانه به لحاظ دارا بدون آب‌های سطحی فراوان و وجود ده‌ها سد بزرگ به‌عنوان منطقه‌ای مرغوب به‌منظور کشت برنج بشمار می‌آید، جهاد کشاورزی طی بخشنامه‌ای کشت این محصول استراتژیک و درآمدزا را به‌غیراز مناطق شمالی کشور برای زارعین دیگر مناطق به‌ویژه شهرستان میانه ممنوع کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، مراحل کشت برنج در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی از اوایل خردادماه هرسال آغاز می‌شود. کشاورزان میانه‌ای در این فصل از سال در ۱۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان میانه اقدام به کشت گونه‌های مختلف برنج ازجمله رقم کاظمی، هاشمی، حسن سرا، طارمی و دانه گرد محلی می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میانا,

 

,

بر اساس اعلام کارشناسان، برنج این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و مصرف‌کنندگان این نوع برنج بیشتر آن را با عطروطعم منحصربه‌فرد آن می‌شناسند. سال گذشته در شهرستان میانه ۷۵۰۰ تن برنج برداشت شد که رتبه اول را در استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داد.

,

 

,

بدون شک برنج این شهرستان محصولی پرآوازه است و با برنج شمال کشور در داخل و انواع خارجی آن در حال رقابت است و کشاورزان میانه‌ای هرساله اقدام به کشت گونه‌های مختلف برنج ازجمله رقم کاظمی، هاشمی، حسن سرا، طارمی و دانه گرد محلی می‌کنند.

,

 

,

کشت برنج در شهرستان میانه علی‌رغم اینکه زراعی، اشتغال‌زا و درآمدزاست و چند سالی است رواج پیداکرده و درحالی‌که در راستای اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف سوخت، جهاد کشاورزی شهرستان کشت نشایی را در میان کشاورزان ترویج داده و کشت و برداشت این محصول زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام می‌شود، متأسفانه طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده جهاد کشاورزی شهرستان طی بخشنامه‌ای زارعین شالیزار را از کشت برنج ممنوع کرد.

,

 

,

با توجه به کیفیت بالای محصول تولیدشده در شالیزارهای میانه افزایش سطح زیر کشت این محصول درآمدزا در این شهرستان ضروری است، کشت این محصول از قدیم‌الایام در این شهرستان مرسوم بوده و کشاورزان میانه و حومه را بنام برنج‌کار می‌شناسند؛ که با مدنظر قرار دادن این موضوع به نظر می‌رسد این عمل جهاد کشاورزی استان منبعث از فشار ولا بی نمایندگان استان‌های شالی‌کار شمال کشور گیلان و مازندران و گلستان می‌باشد.

,

 

,

هرچند وزارت جهاد کشاورزی به دنبال ممنوعیت درکشت برنج در استان‌های غیر از شمال کشور است، اما به نظر می‌رسد هنوز در مجلس یک موضع مشخصی در این مورد وجود ندارد، چراکه برخی این اقدام دولت را تائید می‌کنند و برخی دیگر خواستار تجدیدنظر در این تصمیم هستند.

,

 

,

این تصمیم در حالی رقم می‌خورد که شهرستان میانه بیش از ۴۰ سد را در خود جای‌داده و یک‌سوم آب‌های سطح استان در آن جاری است و سدهای بزرگی همچون آیدوغموش جهت استفاده کشاورزان استان آذربایجان شرقی احداث‌شده حالا که سد شهریار این شهرستان نیز صرفاً جهت استفاده استان گیلان لحاظ شده و بخش وسیعی از باغات زمین‌های حاصلخیز میانه را از بین برده تا رفاه کشاورزان گیلان فراهم آید.

,

 

,

با مصوبه ممنوعیت کشت برنج در شهرستان‌های غیر شمالی کشور به نظر می‌رسد گشت برنج در میانه و سایر جاها به‌عنوان تهدید برنج شمال محاسبه‌شده و درحالی‌که برنج میانه مرغوب‌تر و عطر دار از برنج شمال هست و مصرف آب برنج‌کاران این شهرستان به لحاظ مدیریتی نصف مصرف آب برنج‌کاران شمال می‌باشد واژ طرف قدمت برنج‌کاری در این منطقه به بیش از یک قرن می‌رسد، مسئولین امر می‌بایست در این راستا پاسخگو باشند.

,

 

,

نباید فراموش کرد زمین‌های میانه برای گشت برنج اقتصادی‌تر و با توجه به اینکه در سال ۹۶ بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان به زیر کشت برنج رفته است که در هر هکتار میانگین ۳ تن برنج با فرض قیمت هر کیلو ده هزار تومان برداشت‌شده سرجمع درآمد حاصله شهرستان میانه در یک سال فقط در بخش کاشت برنج یک‌صد پنجاه میلیارد تومان شده محدود ۱۵۰۰ نفر نیز و اشتغال مستقیم ایجادشده که این اعداد و ارقام نشان‌دهنده نقش بسزای این محصول استراتژِیک در اقتصاد شهرستان به‌ویژه کشاورزان میانه دارد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه