اخبار داغ

ازدواج و نگاهی به هزینه‌های آن؛

هزینه تهیه مسکن و جهیزیه عروس چقدر تمام می‌شود؟/ اشتغال اولین دغدغه جوانان برای ازدواج

هزینه تهیه مسکن و جهیزیه عروس چقدر تمام می‌شود؟/ اشتغال اولین دغدغه جوانان برای ازدواج
مخارجی مانند هزینه خرید یا اجاره مسکن و تهیه جهیزیه از جمله هزینه‌هایی است که صفرهای بیشتری به مخارج ازدواج اضافه می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، در قسمت نخست این گزارش اشاره مختصری به هزینه‌های ازدواج از جمله خرید عروسی و هزینه برپایی مراسمی ساده و آبرومند داشتیم که تا به این جای کار با صرفه جویی‌های حداقلی هزینه یک شب عروسی و خرید آن نزدیک به ۱۵ میلیون تومان برای جیب داماد آب می‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

هزینه‌های ازدواج اما محدود به یک شب نیست و این تازه اول راه شروع زندگی مشترک است و پس از این مخارجی مانند هزینه خرید یا اجاره مسکن و تهیه جهیزیه از جمله هزینه‌هایی است که صفرهای بیشتری به مخارج ازدواج اضافه می‌کند.

,

اجاره یک مسکن برای زوجین چقدر تمام می‌شود؟

, اجاره یک مسکن برای زوجین چقدر تمام می‌شود؟,

با نگاهی به لیست مشاورین املاک و سایت‌های اینترنتی در تبریز می‌توان دریافت که خرید مسکن برای زوج‌های جوانی کاری غیرممکن یا حداقل هفت‌خوان رستم محسوب می‌شود و در ابتدای زندگی باید بیخیال خرید خانه شده و به اجاره‌نشینی اکتفا کنند.

,

جست‌وجوی ما برای یک آپارتمان کوچک و ساده در تبریز برای زوج‌های جوان اگرچه به بن‌بست نرسید اما ارقام رهن و اجاره ناامیدکننده بود!

,

از آپارتمان‌های شصت متری با رهن ده میلیون و اجاره ماهانه ۲۵۰ هزارتومان گرفته تا رهن کامل آپارتمان هفتاد متری به قیمت پنجاه میلیون تومان! در این بین اما جالب است که بیشتر مواردی که مشاورین املاک پیشنهاد می‌دهند خانه‌های اجاره‌ای است و دیگر کمتر صاحب‌خانه‌ای به اجاره تمام رهن منزلش می‌پردازد.

,

, ,

ارزانترین و مناسب‌ترین آپارتمان‌ها برای زوج‌های جوان فارغ از پول پیش آن اجاره‌ای دویست تا دویست و پنجاه هزار تومانی را شامل می‌شود که حتی اگر جوانی را با حقوق یک میلیون تومان در ماه هم در نظر بگیریم این یعنی یک چهارم حقوقش باید صرف تنها اجاره منزل شود!

,

در حالیکه مخارجی مانند خورد و خوراک، قبوض، رفت‌وآمد و هزینه‌های دیگر نیز با سرازیر شدن در مخارج زندگی کار را مشکل‌تر خواهد کرد.

,

جهیزیه ایرانی که سی میلیون تومان آب می‌خورد!

, جهیزیه ایرانی که سی میلیون تومان آب می‌خورد!,

اما در طرف دیگر قضیه نیز به نظر می‌رسد خانواده عروس خانم هم در همان ابتدای راه مخارجی سنگینی دارند و نه می‌توانند از زیر خرید جهیزیه شانه خالی کنند و نه تمام خانواده‌های ایرانی توان خرید چنین جهیزیه‌ای را دارند.

,

به سراغ یکی از فروشندگان لوازم خانگی که می‌رویم از قسمت لوازم خانگی ایرانی و کیفیت آنها می‌پرسیم: " برخی از کالاهای ایرانی نه تنها کیفیت بدتری نسبت به لوازم خانگی خارجی ندارند بلکه حتی در کیفیت با آنان رقابت هم می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به یخچال و اجاق گاز اشاره کرد اما از نظر قیمت لوازم خانگی ایرانی بسیار قیمت مناسب‌تری دارند و حتی قیمتشان نسبت به کیفیتشان نیز مطلوب‌تر است."

,

از این آقا می‌خواهیم که قیمت یکی از یخچال‌های ایرانی را با یخچال خارجی مقایسه کند که ادامه‌ می‌دهد:" مارک‌ها و برندهای متفاوتی وجود دارد اما بهترین یخچال ایرانی را با قیمت دو تا سه میلیون می‌توان خرید در حالیکه بهترین مارک یخچال خارجی تا ده میلیون تومان هم وجود دارد، البته علاوه بر برند، کارایی آنها نیز متفاوت است و مقایسه این چنینی شاید درست نباشد."

,

, ,

چرخی در بازار لوازم خانگی، مبلمان و فرش که بزنیم و قیمت کالاهای ایرانی را که محاسبه کنیم در بهترین حالت و با خرید ضروری‌ترین کالاها می‌توان گفت که پدر عروس خانم باید سی میلیون تومان ناقابلی در جیب داشته باشد تا یک جهیزیه آبرومند تهیه کند.

,

این در حالی است که وام ازدواج که به هریک از زوجین تعلق می‌گیرد طبق مصوبه مجلس از سال آینده ۱۵ میلیون تومان خواهد شد و شاید بخشی از این جهیزیه تکمیل شود!

,

اشتغال و اشتغال و دیگر هیچ...

,

هدف از نگارش این گزارش تنها نگاهی به هزینه‌های ازدواج برای جوانانی است که در ابتدای زندگی قرار دارند و سعی کردیم در این دو گزارش با نگاهی حداقلی و آبرومندانه هزینه ازدواج و تشکیل خانواده را با یک حساب سرانگشتی واکاوی کنیم.

,

علاوه بر فرهنگ‌سازی و اجرای سنت دینی و دوری از تجمل برای ازدواجی آسان بی‌شک مساله اشتغال مهم‌ترین دغدغه برای جوانان در راستای تشکیل خانواده است.

,

فارغ از کسانیکه در دنیای فانتزی خودشان زندگی می‌کنند و ازدواج را منوط به محیا بودن تمامی شرایط کرده‌اند تا بدون تحمل هیچ سختی زندگی مشترک را آغاز کنند، جوانانی که با نگاهی منطقی‌تر به ازدواج می‌نگرند دغدغه اشتغال دارند.

,

شاید اگر این دغدغه پایانی داشته باشد و جوانان بعد از اتمام دانشگاه و یا حتی قبل از آن از وجود بازار کار مطمئن باشد زودتر از آنکه آمار ازدواج به سی سالگی برسد تشکیل خانواده دهند و بحران‌هایی مانند کاهش و پیر شدن جمعیت نیز برطرف شود.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه