اخبار داغ

تنها شهر خشت و گلی هخامنشیان در شمال سیستان و بلوچستان+تصاویر

تنها شهر خشت و گلی هخامنشیان در شمال سیستان و بلوچستان+تصاویر
دهانه غلامان یکی از مشهورترین آثار باستانی شمال سیستان و بلوچستان است که حیات در آن به دوران هخامنشیان باز می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ندای هیرمند؛ بدون شک اوج تمدن در تاریخ ایران را می توان در دوران هخامنشین دانست، حکومتی که نه تنها در ساخت شهرهای مدرن دوران خود تخصص داشت بلکه حاکمیتی بزگ بر اراضی آن دوران به وجود آورده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای هیرمند؛ ,

شاید مهمترین آثار به جای مانده از حکومت هخامنشی را تخت جمشید بدانید اما شهرهای مهمی همچون این آثار در گوشه کنار ایران وجود دارند که می توان با مشاهده این آثار مدرنیته بودن حکومت هخامنشینان را درک کرد.

,

دهانه غلامان یکی از مشهورترین آثار باستانی شمال سیستان و بلوچستان است که حیات در آن به این دوران باز می گردد، وجود خانه ها در کنار آب راهه ها ، محله های نظامی و صنعتی گواهی بر جریان زندگی در این شهر باستانی است.

,

کل مساحت دهانه غلامان امروزه 4 تا 5 کیلومتر است که در  سال 1960 میلادی ، باستان شناسان ایتالیایی این شهر را کشف و شروع به کاوش در آن کردند.

,

, ,

خانه های به جای مانده در این شهر باستانی همانند دیگر آثار باستانی در منطقه سیستان از خشت و گل است، محققان بر این باورند که این شهر تاریخی بدون برنامه ریزی رد نکرده است، و با نقشه از پیش تعین شده بنا شده است.

,

محققان حیات در این شهر باستانی را اندک می دانند، اما عدم وجود برج های نگهبانی در این شهر ، ثبات امنیت در این منطقه را بازگو می کنند.

,

رضا بارانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هیرمند در این خصوص گفت: از مهمترین آثار به جای مانده از دهانه غلامان می توان، به کشف نقاشی های برجسته بر روی دیوار ساختمان های این شهر اشاره کرد.

,

, ,

وی افزود: شکار گراز، و همچنین دوستی با حیوانی همچون اسب ، مهمترین پیام نقاشی های کشف شده از دهانه غلامان است، وجود این نقاشی ها از سرزمینی آباد و جنگل های وسیع در دشت سیستان خبر می دهند.

,

دهانه غلامان در شهرستان زهک و در 42 کیلومتری زابل واقع شده است، تماشای این شهر تاریخی در ایام نوروز خالی از لطف نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه