اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

نوسان مداوم نرخ ارز، تولیدکننده را از تولید بازمی‌دارد

نوسان مداوم نرخ ارز، تولیدکننده را از تولید بازمی‌دارد
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نااطمینانی نرخ ارز بر تولید داخلی مؤثر است به گونه‌ای که تولید کننده تصمیم می‌گیرد خریداری کالاهای واسطه‌ای را به تعویق بیندازد که در نتیجه خط تولید کارخانجات با کمبود مواد اولیه به توقف می‌رسد و این خودش به تورم خواهد انجامید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید سعید ملک‌الساداتی، در گفتگو با صبح توس؛ گفت: دولت امروز راه حل را دوباره در این دیده است که مجددا سیاست افزایش سود سپرده ها را در پیش بگیرد تا دوباره سرمایه های خرد را به شبکه بانکی برگرداند؛ چراکه این پول ها در بازارهای سفته بازی موجب بی ثباتی اقتصادی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

 

,

وی افزود: دولت باید ارز را به صورت تدریجی متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی تعدیل کند تا مازاد تقاضا برای ارز نداشته باشیم.

, .,

 

,

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: چنانچه در حمایت از تولید سیاست هایی اجرا شود در این زمان با کاهش نرخ سود سپرده های بانک شاید سرمایه های مردم به بخش تولید سرازیر شود، در غیر این صورت بر اساس بالا بودن سود شاهد جابجایی این سرمایه ها به بازارهای مختلف خواهیم بود.

, .,

 

,

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نابرابری را در جامعه تشدید می کند، افزود: نااطمینانی نرخ ارز بر تولید داخلی مؤثر است و وقتی فضای اقتصادی و بازار ارز ملتهب و نوسانی است تولید کننده نااطمینان می شود و سیاست های دولت در بلند مدت را درک نخواهد کرد، بنابراین تولید کننده تصمیم می گیرد خریداری کالاهای واسطه ای را به تعویق بیندازد که در نتیجه خط تولید کارخانجات با کمبود مواد اولیه به توقف میرسد و این خودش به تورم خواهد انجامید.

,

 

,

استاد اقتصاد دانشگاه مشهد تصریح کرد: تلنگری که در ماه های اخیر به بازار ارز وارد آمد، باعث شد که نرخ سود در این بازار غیر رسمی «سفته بازی» افزایش داشته باشد که نتیجه آن این شد که افراد پول های سرگردان را از بانک خارج و وارد این بازار کردند، به همین دلیل بی ثباتی در بازار ارز و افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم.

,

 

,

وی با اشاره به نااطمینانی های ناشی از عدم ثبات نرخ ارز و لطمه های آن به تولید، افزود: عرضه اوراق مشارکت 20 درصد به احتمال زیاد نتیجه بخش است، چراکه در سال های گذشته نیز شاهد این بوده ایم با نرخ سود 18 درصد هم سپرده ها از بازار خارج نشده اند.

,

 

,

ملک‌الساداتی ضمن تأکید بر این مطلب که در کنار اعمال این سیاست ها، ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش تدریجی نرخ ارز هم باید باشد، خاطرنشان کرد: باید برای صاحبان منابع این شرایط فراهم شود افزایش سود سپرده های بانکی را همزمان با کاهش سود بازار ارز تجربه کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند و منابع به سمت بانک ها نیل داده شود.

,

 

,

وی ابراز کرد: البته این موضوع در کوتاه مدت امکان پذیر است و در بلند مدت باید دولت و بانک مرکزی در سیاست های ارزی خود تجدید نظر کنند و تصمیم به یکسان سازی نرخ ارز بگیرند که چند سالی است به تعویق افتاده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه