اخبار داغ

پای گرانی در ویترین زمستانه/ گلایه شهروندان از آشفته بازار پوشاک

پای گرانی در ویترین زمستانه/ گلایه شهروندان از آشفته بازار پوشاک
قیمت بسیار بالایی که برخی از فروشندگان بر روی اجناس خود نصب کرده اند باعث شده تا مشتریان انگشت حیرت را بر دهان فرو برده و گاهاٌ از خرید مایحتاج خود منصرف شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، گرانی شدیدی که این روزها در بازار اقلام مصرفی مردم خصوصا پوشاک موج میزند، کام مردم را تلخ کرده و نارضایتی قشر مصرفکننده را از قیمت اقلام و کالاها به دنبال داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


قیمت بسیار بالایی که برخی از فروشندگان بر روی اجناس خود نصب کرده اند باعث شده تا مشتریان انگشت حیرت را بر دهان فرو برده و گاهاٌ از خرید مایحتاج خود منصرف شوند.

,
,


اگر گشتی در برخی از پاساژهایی که مختص فروش پوشاک هستند زده باشید متوجه دردی خواهید شده که بر جان مردم افتاده است و این درد دردی جز درد گرانی و شرمساری والدین در مقابل فرزندانشان نیست.

,
,


متأسفانه نبود نظارت و کنترل بر واحدهای صنفی موجب شده است تا اسب افسارگسیخته گرانی با سرعت هر چه بیشتر بتازد و نگرانیهای بیشتری را برای قشر مصرفکننده به وجود آورد .

,
,


خانمی که به همراه دخترش در پاساژ گشت میزد تا برای دخترش پالتو بخرد از قیمت بالای پالتو و سایر اقلام گلایه می کرد و می گفت دو دختر دارم و قیمت یک پالتوی معمولی آن هم در این پاساژ حدود 250 هزار تومان به بالاست و من توان پرداخت حداقل 500 هزار تومان برای خرید دو پالتو را ندارم و در مقابل باید شرمنده فرزندانم باشم.

,
,


وی دلیل افزایش قیمتها را علاوه بر گرانی سوء استفاده برخی از فروشندگان و دلالان از افزایش قیمتها در این میان عنوان کرد وادامه داد: برخی از فروشندگان از بهانه گرانی های اخیر استفاده کرده و اجناس خود را با قیمتهای بسیار بالا به فروش می رسانند و شاید بتوان گفت که نبود نظارت و کنترل بر واحدهای صنفی از سوی مسئولین دلیل سوء استفاده برخی از فروشندگان از وضعیت آشفته بازار باشد.

,
,

 

,

افزایش 15 تا 20 درصدیقیمت پوشاک بچگانه

,


یکی از فروشندگان پوشاک بچگانه عقیده دارد که قیمت پوشاک زمستانه بچگانه در بازار امسال نسبت به سال گذشته 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

,
,


وی با بیان این‌که اجناس بچگانه عرضه شده در بازار سنندج معمولاً دوخت ایران یا از اجناس وارداتی از چین است، اضافه می‎‎کند: اجناس چینی واقعاً بی‎‎کیفیت هستند ولی قیمت آنها نسبت به تولیدات داخلی به مراتب پایین‎تر است.

,
,


به گفته وی، مردم کردستان به دنبال کارهای باکیفیت هستند، بنابراین زمانی که با قیمت‏‏های بالا مواجه می‏شوند، ترجیح می‎دهند که خرید نکنند زیرا به کیفیت تولیدات چینی بی‎‎اعتماد هستند.

,
,

 

,

این فروشنده لباس بچگانه می‎‎گوید: کاپشن چینی بچه‎‎گانه تقریباً 50 هزار تومان است، اما پالتوهای ایرانی به ویژه از جنس فُتر که متقاضی بیشتری هم دارند، بین 150 تا 180 هزار تومان قیمت دارند.

,

 

,

به نظر میرسد افزایش قیمت کالاها و اقلام مصرفی مردم غیرمعقول است و افزایش قیمتی که مردم امسال در سطح جامعه احساس میکنند، بیش از سالهای گذشته است.

,


گرانی، این روزها، هیچ مضاف الیهی را بر نمی تابد. اگر روزگاری «گرانیِ گوجه فرنگی» توجه همه رسانه ها را به خود جلب می کرد، اما اکنون یک مسأله عام شده است و مخصوص یک یا چند کالای خاص نیست و همین عمومی بودن آن موجب شده برای همه عادی شود.

,
,


اما در هر حال چند نوع کالا هستند که پر رنگ تر از بقیه در سبد نیازهای جامعه تعریف می شوند، یکی از این کالاها پوشاک است که قیمت آن در این روزهای برای مردم قابل اهمیت است. پوشاکی که به گفته بسیاری از فروشندگان بین بیست تا پنجاه درصد گران تر از سال گذشته شده است و حتی برخی فروشندگان با توضیحی بیشتر و شاید هم صادقانه تر تورم 35 درصدی را «اسمی» می نامند و افزایش قیمت حقیقی را پنجاه درصد به بالا اعلام می کنند.

,
,

دلیل اصلی گران شدن ناگهانی همه کالاها ست

,


در نهایت، با وجود این که پوشاک با افزایش شدید نسبت به سال گذشته روبه رو است اما واقعیت این است که حتی خود فروشندگان هم دخل خود را در مقایسه با سال گذشته در همین روزها کمتر از نصف اعلام می کنند و شکایت دارند که هر روز وضع بازار بدتر می شود.

,
,

 

,

چنان چه یکی از تولیدکنندگان پوشاک می گوید: «این موارد همواره بوده و آنچه جدید است و قیمت ها را از حد معمول بالاتر برده، گران شدن تمام کالاها است و دلیل اصلی گران بودن پوشاک یا تولیدات ما وضعیت کلی اقتصاد کشور و گران شدن ناگهانی همه کالاها ست. وقتی تولید کننده و یا فروشنده ای ناچار شده هزینه بیشتری برای مواد اولیه، اجاره بها، حمل و نقل و بسیاری از هزینه های روزمره خود بپردازد ناچار است برای حفظ سطح زندگی خود، بر قیمت تولیدات یا کالاهای تجاری خود بیفزاید.»

,


این گونه است که تمام کالاها در حلقه ای زنجیروار گران شده اند تا واژه «گرانی» به تنهایی و بدون هیچ مضاف الیهی توصیف کننده وضعیت کنونی قیمت کالاها باشد و بیشترین زیان را نیز مصرف کنندگان می پردازند؛ به ویژه آن دسته مصرف کننده هایی که نه تولید کننده هستند که بر قیمت تولیداتشان بیفزایند و نه تاجر که بر قیمت کالاهایشان.

,
,


   
یکی از خریداران در بازار با تأکید بر عدم توانایی مردم برای خرید می گوید: «کارمند یا کارگری که حدود یک میلیون تومان حقوق می گیرد و بیش از نیمی از آن را برای اجاره بها و یا قسط وام و .. باید پرداخت کند چقدر می تواند برای پوشاک جدیدِ خانواده اش هزینه کند؟ وقتی که معمولی ترین شلوار ها هم قیمتی بین چهل تا صد هزار تومان دارند و یا مانتو که جنس معمولی آن بیش از 100 هزار تومان است و یک جفت کفش مناسب که کمتر از50-60  هزار تومان نیست، منِ کارمند جزء کی می توانم لا اقل برای فرزندانم یک دست لباس کامل بخرم؟»

,
,
,


امیدواریم که مسئولان با نظارت کامل بر بازار بار گرانی را بر دوش مردم کم کنند تا کمتر شاهد گرانی  و سوء استفاده برخی از فروشندگان و دلالان از افزایش قیمتها باشند.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه