اخبار داغ

مدیرکل فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور:

وزارت علوم جلوی فارغ‌التحصیلان بی‌سواد حوزه مهندسی را بگیرد/ ادغام وزارت راه و مسکن، سیاستی اشتباه بود

وزارت علوم جلوی فارغ‌التحصیلان بی‌سواد حوزه مهندسی را بگیرد/ ادغام وزارت راه و مسکن، سیاستی اشتباه بود
مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: وزارت علوم نیز باید در بحث آموزش، بیشتر از آنچه که اکنون دانشجو وجود دارد فارغ‌التحصیلان بی‌سواد در کشور تولید نکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فرج‌زاده‌ها در گفت‌وگو با  صبح قزوین، درخصوص وضعیت ساخت و ساز کشور اظهار کرد: در 5 سال اخیر وضعیت ساخت و ساز کشور سیر نزولی دارد و وضعیت رکود در استان قزوین و هم سایر استان‌ها با درصدهای متفاوت مشابه یکدیگر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی ادامه داد: شیب نزولی ساخت ساز در بعضی از استان‌ها زیاد و در بعضی از استان‌ها کم است و یکی از علت‌های این شیب نزولی در ساخت و ساز کشور رکودهای اقتصادی است و از دیگر علت‌های رکود صنعت ساختمانی می‌توان به سیاست‌های اتخاذی وزرات خانه‌های مربوط به حوزه ساختمان اشاره کرد.

مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور با اشاره به اصلی ترین مشکلات مهندسان حوزه ساخت و ساز عنوان کرد: اشتغال یکی از اصلی ترین مسائل مهندسان عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری است و مهندسان از پروانه اشتغال خود استفاده ای در خصوص اشتغال ندارند و یا استفاده از این پروانه‌های مهندسی در بخش طراحی، نظارت و اجرا به حداقل رسیده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: یکی دیگر از مهم ترین و قدیمی ترین مشکلات، عدم به روزرسانی علوم مهندسی در حوزه ساختمان سازی است و ما تاکنون نتوانسته ایم علم مهندسی، تکنولوژی و فن آوری مهندسی ساختمان را هم قدم و هم سو با تغییر و تحولات جهانی کنیم و علوم و ابراز روز دنیا جلوتر از مهندسین کشور ایران درحال حرکت هستند.

فرج زاده‌ها افزود: این مشکل و معضل بزرگ را باید مسئولان مربوطه از طریق آموزش صحیح و ارتباط با صنعت ساختمان جهانی رفع کنند تا بتوانند این نقصان بزرگ کشور را با دیگرهای کشورهای پیشرفته جهان به حداقل برسانند. 

وی عنوان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در حوزه ساختمان سازی رخ داد ادغام وزارت راه و مسکن بود و وزارتخانه‌‌ی جدید توانست تنها به بحث راه سازی توجه کند و حوزه ساختمان هم اکنون فاقد سیاست گذاری‌های لازمه است.

مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور یادآور شد: وزارتخانه‌‌ی مسکن و ساختمان باید در دولت احیا شود و در رابطه با این مبحث مهم مجلس شورای اسلامی و دولت باید با دید باز ورود پیدا کند و وزراتخانه‌ای به صورت مستقل تاسیس شود تا سیاست‌گذاری‌های لازم در این حوزه صورت بگیرد.

وی با اشاره به مهم ترین نقش نظام مهندسی که تعامل و هماهنگی حوزه‌های مربوطه است؛ عنوان کرد: نظام مهندسی یک حلقه از حلقه‌ی بزرگ صنعت ساختمان سازی کشور است و حلقه اصلی این صنعت وزارت راه و شهرسازی است که دارای ضعف شدید در حوزه ساختمان و مسکن است که اگر اصلاح و تقویت نشود نظام مهندسی به تنهایی نمی‌تواند کار اثرگذاری در کشور انجام دهد.

فرج‌زاده‌ها در خصوص سیاست‌های اشتباه وزارتخانه‌ها در جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: یک سیاست اشتباه در چند دهه‌ی اخیر کشور رخ داده است که باعث شده است تمامی رشته‌ها به غیر از پزشکی به حد اشباع برسند و کشور را در یک چالش شدید و بحرانی قرار دهند.

حوزه مهندسی نیازمند ارتقاء دانش است
وی افزود: این سیاست‌های اشتباه تاکنون باعث ایجاد فارغ‌التحصیلان بیکار بسیار زیادی در جامعه شده است و این سیاست‌ها باید اصلاح شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هرچند که اتفاقی که تاکنون رخ داده است تا چندین دهه کشور را در چالش شدید قرار می‌دهد و مسئولان مربوطه در بخش وزارتخانه‌ها باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند تا جلوی این خسران بززگ را در کشور بگیرند.

مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: زمانی که وزارت علوم و دیگر وزاتخانه‌ها مجوزهای لازم را برای دانشگاه‌های متعددی در سراسر کشور صادر می‌کردند وزارت بهداشت در برابر این کار مقاومت کرد و سیاست‌ درستی را اتخاذ کرد.

وی ابراز کرد: وزارت بهداشت برای هر دانشگاهی در کشور این مجوز را صادر نکرد که برای رشته‌های پزشکی دانشجو بپذیرند و به همین دلیل است که همچنان کشور به پزشک نیاز دارد و همچنان جنگ بر سر صندلی‌های رشته‌ی پزشکی وجود دارد.

فرج‌زاده‌ها در خصوص به روز رسانی علوم مهندسی در حوزه‌ی ساختمان سازی مطرح کرد: اگر به نظام مهندسی توجه ویژه‌ای شود، می‌تواند در ارتقاء دانش روز مهندسی در حوزه ساختمان سازی اثرگذار باشد.

نائب رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور اذعان کرد: در این چند سال اخیر سازمان نظام مهندسی از جانب نهادهای دولتی به نادرست با تهدیدهای زیادی مواجه شده‌ است؛ در صورتی که دولت و مسئولین مربوطه باید توجه ویژه‌ای به این مرکز مردم نهاد داشته باشند تا مانند گذشته این نظام بتواند تحولات عظیمی را در بخش مهندسی ساختمان ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی به تنهایی قادر نیست نقش پررنگی را ایفا کند؛ بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی تحت وظایفی که دارد باید برای آموزش تلاش کند و بودجه‌های خوبی بگیرد و در این حوزه هزینه کند.

مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی کشور در پایان عنوان کرد: وزارت علوم نیز باید در بحث آموزش، همکاری‌های لازم را داشته باشد و بیشتر از آنچه که اکنون وجود دارد فارغ‌التحصیلان بی‌سواد در کشور تولید نکند و جلوی افزایش بی‌رویه دانشگاه‌ها و مجتمعات عالی را بگیرد.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حوزه مهندسی نیازمند ارتقاء دانش است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه