اخبار داغ

همدان یدک کش عنوان کلانشهر/ ورودی های شهر انتظار گردشگران را نمی کشند

همدان یدک کش عنوان کلانشهر/ ورودی های شهر انتظار گردشگران را نمی کشند
همه ساله و به ویژه در آستانه ایام ورود گردشگران به استان، نازیبا بودن ورودی های شهر به مسولین مربوطه گوشزد می شود اما گویی گوش شنوایی در این بین وجود ندارد و این تکرار مکررات تنها قلم زدن های خبرنگاران و وعده های مسئولین را به همراه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،نخستین فضای هر شهر که به مثابه آینه ای از تمام سطح شهر به حساب می آید، ورودی آن است؛ ورودی یک شهر تصویر ذهنی از شهر را برای مسافران و گردشگران مهیا میسازد و این تصویر در ارزش گذاری مخاطب بر کیفیت محیطی بطن شهر و پیش داوری های آن ها بسیار اثرگذار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

سالیان دور،حد و مرزشهرها بوسیله دروازه های اصلی شهر مشخص می شد که این دروازه ها همواره از کیفیت فضایی بالایی برخوردار بودند و جز ویژگی های بارز یک شهر محسوب می شدند.

,

 

,

امروزه با گسترش و توسعه شهرها، راه های ورودی به شهرها به آزادراه ها و بزرگراه هایی جهت تردد وسایل نقلیه و سریع السیر تبدیل شده اند و فضای ورودی شهر ها را مکان هایی چون ترمینال ها، پنچرگیری ها و تعویض روغنی ها اشغال کرده اند.

,

 

,

شهرهمدان با توجه به نزدیک بودن به پایتخت از سویی و مسیر گذر شهرهای غرب و جنوب غرب کشور، شهری مهم تلقی می شودد که می توان به واسطه این امر تمامی ظرفیت های شهر همدان را در دید گردشگران و مسافران قرار داد.

,

 

,

اما به راستی از این ظرفیت تا چه میزان بهره برده می شود؟ آیا ورودی این شهر مناسب بوده و مسافران و گردشگران را به خود جذب می کند؟

,

 

,

این سوالیست که در صورت گذر از شهر همدان به چشم می خورد و بی شک می توان بیان کرد که ورودی های این شهر مناسب با عنوان کلانشهری نیست و همدان تنها نام کلانشهری را یدک می کشد و برنامه ریزی های شهری بایستی متناسب با این عنوان رقم بخورد.

,

 

,

تجمع کاربری های ناسازگار و نامطلوب همچون تعمیرگاه های اتومبیل، انبارهای متروک کالا، سطوح جمع آوری ماشین آلات و آهن قراضه و مابین آن ها ساخت و سازهای کارگاهی و برناهای مسکونی پراکنده و فاقد ارزش که در گذشته به علت ارزانی قیمت زمین های خارج از محدوده و بی توجهی مسئولان مربوط در این مناطق احداث شده اند، ورودی شهر همدان را با حد و حدوهای بی ربط و بی معنا و عموماً بدسیما روبه رو ساخته است که در صورت بی توجهی به این امر، بزرگترین ضربه بر پیکره اصلی شهر وارد می شود و شهری که می تواند گردشگر محور باشد، تنها مسیری برای عبور انتخاب می شود.

,

 

,

همه ساله و به ویژه در آستانه ایام ورود گردشگران به استان، نازیبا بودن ورودی های شهر به مسولین مربوطه گوشزد می شود اما گویی گوش شنوایی در این بین وجود ندارد و این تکرار مکررات تنها قلم زدن های خبرنگاران و وعده های مسئولین را به همراه دارد.

,

 

,

به راستی چرا فکری اساسی همراه با عمل در این بین روی شهر همدان و البته مسئولین را سفید نمی کند؟

,

 

,

کاربری های ناسازگار، آلاینده و فاقد مطلوبیت در دو طرف مسیر ورودی های شهر همدان یعنی از سمت جاده کرمانشاه و مسیر جاده ملایر دیده می شود و مسیر ورودی از سمت تهران، به نسب این دو مسیر در وضعیت بهتری قرار دارد.

,

 

,

احداث شهرک های خدماتی، پیشنهادی برای کاربری های خدماتی در ورودی های شهر است چرا که از آن جا که کاربری های ورودی های شهر عموماً مربوط به خدمات رسانی به اتومبیل هاست، بایستی این مکان ها در چند مکان مختلف تعمیرگاه و یا در شهرک های خدماتی ساماندهی شوند و کسب و کار آن ها در مکان دیگری رونق یابد.

,

 

,

از طرفی، ایجاد فضای سبز و کاشت درختان با اشکال مختلف چون زنجیره پارک های سبز حاشیه ای و جدول گذاری های مناسب از مهم ترین تغیرهای محیطی به شمار می روند که دهن بیننده را با صحنه های مطبوع و مناسب رو برو می سازد و در آشفته ترین مکان ها، درک این فضاهای شهری تاثیرات مثبتی بر افراد خواهد داشت.

,

 

,

با برنامه ریزی و طراحی های مناسب شهری می توان سیمای زشت و ناهنجار بدنه های موجود را در پشت فضاهای سبز و درختان پنهان نمود.

,

 

,

شهر همدان شهری توریست پذیر اما فاقد برنامه ریزی های شهری است که طبیعتاً با تغییر محیط و مناظر، تعدادی از کاربری های ناسازگار به مرور تغییر کرده و به کاربری های مناسب تری ویژه مبادی ورودی شهر مانند چایخانه، غذاخوری و فروشگاه ها ی بزرگ تبدیل شوند که تحت این شرایط نوسازی و بازسازی بناهای فرسوده نیز فراهم می شود.

,

اولین قدم در این راه قبل از هر وعده ای، برنامه ریزی مناسب شهری است که می تواند با طراحی های محیطی، المان های مناسب و نورپردازی های خاص پیش رفته و به تناسب باقی فعالیت ها انجام پذیرد.

,

 

,

اما باز هم باید دید از وعده تا عمل چند قدم فاصله است؟!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه