اخبار داغ

لزوم ساماندهی دست‌فروشان در حاشیه جاده‌های شهرکرد؛

رنج، کالای ثابت بساط دست‌فروشان/ دست‌فروشانی که جان می‌فروشند برای کسب روزی حلال

رنج، کالای ثابت بساط دست‌فروشان/ دست‌فروشانی که جان می‌فروشند برای کسب روزی حلال
سطح شهر شهرکرد نیز مانند سایر شهرها همواره محلی برای بساط کردن دستفروشان است اما علاوه‌بر دست‌فروشانی که در سطح شهر حضور دارند برخی از دست‌فروشان کنار جاده‌ها بساط کرده و اقدام به کاسبی می‌کنند، این درحالی است که بارها شاهد بروز اتفاق‌های ناگواری برای این افراد بوده‌ایم، اتفاقاتی چون قطع عضو، و مرگ به علت بروز تصادف.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ هر کجای شهر را نگاه کنیم حضور دست‌فروشان را خواهیم دید، دست‌فروشانی که در بساطشان همه چیز می‌توان یافت، فراوانی مواد و وسایل موردنیاز و ارزانی قیمت‌ها مردم را راغب به خرید از این افراد می‌کند و بیش از آنکه به دنبال مغازه‌ای برای خرید ملزومات خود باشند به دنبال دست‌فروشان هستند.

افرادی که دستفروشی را به‌عنوان شغل انتخاب می‌کنند تنها راه درآمدشان این کار است و از این راه کسب روزی می‌کنند.

سطح شهر شهرکرد نیز مانند سایر شهرها همواره محلی برای بساط کردن دست‌فروشان است، اما علاوه‌بر دست‌فروشانی که در سطح شهر حضور دارند برخی از دست‌فروشان کنار جاده‌ها بساط کرده و اقدام به کاسبی می‌کنند، این درحالی است که بارها شاهد بروز اتفاق‌های ناگواری برای این افراد بوده‌ایم، اتفاقاتی چون قطع عضو، و مرگ به علت بروز تصادف.

برای کسب روزی حلال دست‌فروشی می‌کنم

یکی از این دست‌فروشان در غرب شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برای کسب روزی حلال برای زن و بچه‌ام به این کار روی آوردم.

وی با بیان اینکه قبلا در یک شرکت در قطب صنعتی شهرکرد مشغول به کار بودم که به دلیل تعدیل نیرو و عدم فروش محصولات تولیدی عذر ما را خواستند افزود: بیکار شده‌ بودم درحالیکه باید هزینه خانواده و زن‌ و بچه‌ام را می‌دادم بدهی‌هایم هم مشکلی بود که به سایر مشکلاتم اضافه شده بود.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, برای کسب روزی حلال دست‌فروشی می‌کنم, برای کسب روزی حلال دست‌فروشی می‌کنم,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
, ,


این دست‌فروش شهرکردی بیان داشت: فقط چند میلیون پس‌انداز داشتم، مقداری هم وام گرفتم و این ماشین را خریدم و اقدام به دست‌فروشی در کنار خیابان کردم.

وی با اشاره به اینکه ایستادن کنار خیابان خطرات بسیاری برای‌مان دارد و علاوه‌بر اینکه جان خودمان در خطر است برای مشتری‌هایمان هم خطراتی در پی دارد، افزود: مجبورم برای امرارمعاش دست‌فروشی کنم و خدا را هم شاکر ستم، اما از مسئولان درخواست دارم برای اسکان دست‌فروش‌ها اقدامی داشته باشند.

مردم موافق جمع‌آوری دستفروش‌ها نیستند

یکی از بانوان شهرکردی که برای خرید از دست‌فروشان به محل تجمع این افراد مراجعه کرده بود در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بسیاری از سبزیجات و میوه‌های مورد نیاز برای مصرف روزانه‌مان رااز دست‌فروش‌ها خریداری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه معمولا دست‌فروش‌ها منصف‌تر هستند و اجناس تازه‌تری در اختیارمان قرار می‌دهند بیان داشت: ای کاش بازارچه‌ایی برای این دستفروش‌ها در نظر گرفته می‌شد چون چندی پیش به علت تصادف یکی از این دست‌فروش‌ها پای خود را از دست داد و دچار معلولیت شد که برای همه ما ناراحت‌کننده بود.

,
,
,
,
,
, مردم موافق جمع‌آوری دستفروش‌ها نیستند, مردم موافق جمع‌آوری دستفروش‌ها نیستند,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
, ,


این بانوی شهرکردی در انتها گفت: مردم موافق جمع‌آوری دستفروش‌ها نیستند اما خواستار ساماندهی آن‌ها هستند.

دست‌فروشی ظرفیتی اقتصادی برای کشور

فرهاد رئیسی عضو شورای شهر شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دست‌فروش‌ها در زمینه شهری به‌عنوان یک فرصت مطرح هستند.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدند که باید دست‌فروش‌ها را به سمت و سویی سوق دهند که از حالت غیررسمی خارج شوند اضافه کرد: در تایلند و ترکیه دست‌فروش‌ها با نظارت شهرداری تبدیل به یک رکن درآمدزایی تبدیل شده‌اند.

رئیسی تاکید کرد: در بسیاری از استان‌های کشور شهرداری به سمت و سویی رفته که از قدرت دست‌فروشان استفاده کند و از ظرفیت آن‌ها در اقتصاد بهره بهره ببرند.

این عضو شورای شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: در این استان‌ها از این پتانسیل در جهت هم‌افزایی شهری استفاده شده است، ما هم معتقدیم در شهرکرد باید روندی در پیش گرفته شود تا از ظرفیت دست‌فروشی در زمینه اشتغالزایی شهری استفاده شود.

,
,
,
, دست‌فروشی ظرفیتی اقتصادی برای کشور, دست‌فروشی ظرفیتی اقتصادی برای کشور,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
, ,


دست‌فروشان، انسان‌های شریف و زحمت‌کشی هستند

رئیسی ادامه داد: اکثر کسانی که رو به دست‌فروشی می‌‌آورند انسان‌های زحمت‌کشی هستند و به دنبال درآمدزایی اقتصادی برای خانواده‌شان می‌باشند.

این عضو شورای شهر شهرکرد بیان داشت: اینکه برخی از افراد به دست‌فروشی روی می‌آورند به این دلیل است که نتوانسته‌اند با سطح درآمدشان مغازه بزنند و مجبورند با این درآمد برای امرارمعاش رو به دست‌فروشی ‌آورند.

دست‌فروشی ناشی از اقتصاد ناسالم و بیکاری در کشور است

وی دست‌فروشی را ناشی از اقتصاد ناسالم و بیکاری در کشور دانست و اضافه کرد: افزایش تعداد آمار دست‌فروشان به این دلیل است که عدم وجود برنامه درست برای اشتغال‌زایی و برنامه شهری است.

رئیسی یادآور شد: این موضوع که دست‌فروشان به سمت رسمی شدن بروند نشان از موفقیت آن شهر است، چون تاثیر دست‌فروشان در اقتصاد شهری اهمیت بسیاری دارد.

فعالیت دست‌فروشان در شهر باعث ایجاد تعادل در قیمت‌گذاری‌ها می‌شود

این عضو شورای شهر شهرکرد ادامه داد: فعالیت دست‌فروشان در شهر باعث ایجاد نوعی تعادل در قیمت‌گذاری‌ها می‌شود، و حضورشان باعث رقابت بین آن‌ها و مغازه‌دارها می‌گردد.

وی افزود: برای اینکه حضور دست‌فروش‌ها باعث آسیب به مغازه‌داران نشود و در عین حال از وجودشان در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی بهره ببریم باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

رئیسی تاکید کرد: سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های لبنی شهرداری کارهایی در این راستا در شهرکرد انجام داده و مکان‌هایی در جنوب، غرب، منظریه و در بازار ولیعصر تعیین شده است تا به این ترتیب باعث ساماندهی دست‌فروشان شود.

وی یادآور شد: آن چیزی که امروز برای ما مهم می‌باشد این است که برای ساماندهی دست‌فروشان خود سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های لبنی باید طرح مشخصی را در زمینه ایجاد فضاهایی در سطح شهر برای جهت‌دهی و اسکان دست‌فروشان درنظر بگیرد.

,
, دست‌فروشان، انسان‌های شریف و زحمت‌کشی هستند, دست‌فروشان، انسان‌های شریف و زحمت‌کشی هستند,
,
,
,
,
,
, دست‌فروشی ناشی از اقتصاد ناسالم و بیکاری در کشور است, دست‌فروشی ناشی از اقتصاد ناسالم و بیکاری در کشور است,
,
,
,
,
,
, فعالیت دست‌فروشان در شهر باعث ایجاد تعادل در قیمت‌گذاری‌ها می‌شود, فعالیت دست‌فروشان در شهر باعث ایجاد تعادل در قیمت‌گذاری‌ها می‌شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


اعتقادی به جمع‌آوری دست‌فروش‌ها ندارم

این عضو شورای شهر شهرکرد افزود: من اعتقادی به جمع‌آوری دست‌فروش‌ها از سطح شهر ندارم چون در وضعیت بیکاری که امروز وجود دارد و باتوجه به اینکه استان ما رتبه اول بیکاری را در کشور دارد نباید به این سمت و سو برویم و باید برای اسکان آن‌ها تلاش کنیم.

رئیسی تاکید کرد: درحال حاضر مکان‌هایی در غرب و شرق شهر پیشنهاد شده اما هنوز در مورد تملک آن اتفاقی نیوفتاده است.

این عضو شورای شهر شهرکرد با اشاره به اینکه در بازار ولیعصر و میرآباد به‌صورت عملی مکانی برای دست‌فروشان پیش‌بینی شده است که غرفه‌بندی می‌شود، همچنین در میرآباد زمینی برای دست‌فروشان در نظر گرفته شده که این زمین غرفه‌بندی و در اختیار دست‌فروشان قرار خواهد گرفت، اما در غرب شهرکرد، منظریه و جنوب شهرکرد هنوز این اتفاق نیوفتاده و اما اگر مشکل تملک حل شود مشکلات این مناطق هم در این زمینه برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرداری در غرب و جنوب شهرکرد زمین ندارد و برای اسکان دست‌فروش‌ها باید با سایر دستگاه‌ها که زمین در این مناطق دارند هماهنگی صورت دهد و درحال حاضر پیگیر رفع این موضوع هستند.

این عضو شورای شهر شهرکرد اضافه کرد: سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های لبنی شهرداری هنوز طرح مشخصی برای ساماندهی و جهت‌دهی دست‌فروشان نداده است، این درحالی است که در بسیاری از شهرها قسمت‌هایی را مشخص کرده‌اند که دست‌فروش‌ها در ساعات مشخصی با حضور در این محل‌ها بتوانند کالاهای خود را بفروش برسانند و مثلا از ساعت ۲۲ قسمتی از بازار یا میدانی در شهر در اختیار دست‌فروش‌ها باشد اما در این رابطه هم هنوز طرحی از سوی سازمان نداشتیم.

,
, اعتقادی به جمع‌آوری دست‌فروش‌ها ندارم, اعتقادی به جمع‌آوری دست‌فروش‌ها ندارم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


اطلاعات آماری دقیقی از دست‌فروش‌های فعال در شهرکرد در دست نیست

وی با اشاره به اینکه هنوز اطلاعات و آمار دقیقی از دست‌فروش‌های فعال در سطح شهر در دست نداریم بیان داشت: شهرداری باید در این زمینه اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

رئیسی گفت: این موضوع که ما قوانینی را وضع کنیم و خودمان ناقض آن باشیم یعنی دامن زدن به مشکلات، بنابراین همه باید ملزم باشیم و اگر قرار است کاری انجام شود باید فرمانداری، اتاق اصناف، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های لبنی‌، شهرداری و نیروی انتظامی به جمع‌بندی و وحدت‌رویه برای سامان‌دهی دست‌فروش‌ها در شهر برسند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ دست‌فروشی می‌تواند به‌عنوان فرصت اقتصادی برای شهر مورد توجه قرار گیرد، اما می‌طلبد مسئولان نگاه درستی به ساماندهی این افراد داشته باشند.

دست‌فروشان شهرکردی به محلی برای اسکان نیاز دارند تا به این ترتیب هم زیبایی شهر از بین نرود و هم اینکه جان این افراد در خطر نیوفتد و این نکته را نیز نباید از یاد برد که دست‌فروشان حاشیه جاده‌ها نیاز بیشتری به توجه دارند، چون دست‌فروشی در حاشیه جاده‌ها جان این افراد را به خطر می‌اندازد.

,
, اطلاعات آماری دقیقی از دست‌فروش‌های فعال در شهرکرد در دست نیست, اطلاعات آماری دقیقی از دست‌فروش‌های فعال در شهرکرد در دست نیست,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه