اخبار داغ

بندر کنگ، گنجینه ای تاریخی ناشناخته در دل خطه جنوب

بندر کنگ، گنجینه ای تاریخی ناشناخته در دل خطه جنوب
بندرتاریخی کنگ را می توان یکی از بزرگترین و کانونی ترین تمدن های بشری خطه جنوب دانست که بعد از یزد دومین شهرتاریخی است که لیست انتظار ثبت جهانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛میراث فرهنگی را می توان مجموعه ای از آثار مادی و معنوی جامانده از گذشته دانست که بر هویت فرهنگی و اجتماعی یک جامعه انسانی دلالت دارد از این رو میراث فرهنگی یک کشور، واجد اهمیت فراوان تاریخی و فرهنگی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

گذشته از بعد مادی آثار تاریخی، میراث فرهنگی نمادی از هویت، ارزش های هنری و اجتماعی است که تمامی جوامع بشری در راستای صیانت از آن تلاش می کنند.

,

استان هرمزگان را می توان از جمله مهدهای مهم تاریخ بشری دانست که در طول ادوار مختلف جوامع و قومیت های مختلفی را در خود جای داده از این رو علاوه بر تاریخچه پرپیمان خود میزبان ملیت های بسیاری از گوشه و کنار دنیا بوده است.

,

شرق تا غرب هرمزگان گنجینه ای از آثار و میراث تاریخی بسیاری است که تاکنون بخش اعظم آن ناشناخته باقی مانده و یا قسمت های زیادی در گذر زمان و بی مهری ها نابود و به تاریخ پیوسته اند.

,

بندرتاریخی کنگ را می توان یکی از بزرگترین و کانونی ترین تمدن های بشری خطه جنوب دانست که به لطف مردم اصیل منطقه هنوز سنت ها و فرهنگ ها به قوت خود باقی مانده اند.

,

, ,

بندرکنگ در فاصله ۱۶۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده و از توابع بخش مرکزی بندر لنگه به محسوب می شود که مردمانش شافعی هستند و به زبان فارسی و عربی حرف می‌زنند.

,

شهر کنگ با وسعت ۸۰۰ هکتار و مساحت حریم ۲۰۱۰ هکتار بالغ بر ۱۹ هزار و ۲۳۱ نفر جمعیت دارد که پایگاه دریانوردی و لنج سازی آن ثبت‌جهانی شده است.

,

در حال حاضر، ۱۹۵ هکتار مساحت بافت تاریخی کنگ است  که درآن  ۲۷ مسجد اهل سنت و ۲۸۰ خانه تاریخی واقع شده و به صورت بکر باقی مانده است که ۱۰ اثر تاریخی در این بافت از قبیل مسجد، برکه، زیارتگاه، خانه تاریخی و قلعه در فهرست آثار ملی ثبت شده از این رو مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان از ثبت ملی این شهر تاریخی بعد از یزد خبر داد.

, مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان,

بندرکنگ در گذشته  برای تجار بود و کشتی‌های بزرگی نیز در آن پهلو می‌گرفتند که از آن‌ها برای تجارت به هندوستان و کشور‌های آفریقایی استفاده می‌شد.

,

در زمان‌های گذشته های نه چندان دور که استعمارگران بر خلیج فارس و مناطق اطراف آن تسلط داشتند، بندرکنگ یکی از مراکز مهم دولت پرتغالی‌ها بوده است.

,

لنگرگاه تاریخی بندرگنک، قلعه بزرگ پرتغالی ها از مرکز حکومت در آنجا وجود داشت که اکنون نیز آثاری از آن در کنار دریا در زمان جزر آب دیده می‌شود.

,

, ,

بندر کنگ جایگاه ویژه ای در دانش دریانوردی حوزه خلیج فارس داشته که در طول قرن‌های متمادی مهم ترین کانون تامین اقلام و مایحتاج مردم این خطه به شمار می رفته است.

,

اهالی بندرکنگ علاوه بر دریانوردی در زمینه لنج‌سازی و ساخت شناور های کوچک و بزرگ چوبی فعالیت داشتند از این رو کنگ را می توان مهد صنعت لنج سازی دانست که امروزه با ورود شناورهای سبک و صنعتی تنها موزه ای نمادین از فعالیت های صنتعگران این عرصه باقی مانده است.

,

طرح جامع و تفصیلی اولیه کنگ در سال ۶۵ تهیه و تصویب شد که در سال ۱۳۸۵ طرح جامع دوم  و طرح جامع سوم کنگ نیز مربوط به سال ۱۳۹۵ است.

,

محسن ضیایی،مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان اظهار کرد: خانه بلوکی، خانه بستکی، خانه واحدی، خانه سعدی، خانه گلبتان (بندرکنگ)، مسجد افغان، مسجد خداداد، مسجد خالدی، حسینیه غضنفری، قلعه لشتان، حسینیه حداد، کوه شو، کوه سیاه، قلعه مغویه (بندر مغویه)، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، و برکه های (آب انبار) دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، مجموعه برکه های بشاری، و برکه های کنگ، از مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهر هستند.

,

وی گفت: مناره و مسجد ملک ابن عباس ، مسجد غیاث، قلعه پرتغالی ها (بندرکنگ) ، قلعه شیخ سلطان ، بنای فکری و کارگاه لنج سازی بندرکنگ ، باغستان گشته، بندر ملو از دیگر جاذبه های توریستی شهرستان بندرلنگه به شمار می آیند.

,

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: در تعطیلات عید نوروز مسافران بسیاری از استان های دور و نزدیک برای سفرهای دریایی به جزیره کیش و قشم وارد این شهر می شوند.

,

وی افزود:خانه گلبتان از بناهای زیبای دوره قاجاریه در بندر کنگ است که یک حیاط مرکزی با تعداد زیادی اتاق و چند بادگیر دارد که طاق ها و گچبری ها ی زیبای آن نمایانگر هنر استادکاران آن دوره است.

,

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت:برکه دریا دولت آب انباری تاریخی در کنارۀ بندرکنگ  از نقاط دیدنی استان هرمزگان است که به خاطر بزرگی غیر قابل تصور این برکه «دریا دولت» نامیده شده‌است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه