اخبار داغ

کارشناس حقوق:

قضاوت مردم بهترین معیار برای تحقق وعده‌های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی است

قضاوت مردم بهترین معیار برای تحقق وعده‌های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی است
مجتبی پنجعلی زاده گفت: یکی از الزمات اقتصاد مقاومتی “مردمی بودن اقتصاد” است. باید مردم با فرهنگ­سازی و البته با بالا رفتن کیفیت محصولات، به سمت کالاهای داخلی بروند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سیروان نوین، با توجه به اهمیت اقتصاد و همچنین نام گذاری سالی که روزهای آخر آن را سپری می کنیم  به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، گفتگویی با کارشناس ارشد حقوق و یکی از فرهنگیان شهرستان سیروان، مجتبی پنجعلی زاده انجام گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیروان نوین,

با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم در فرمایشات مقام معظم رهبری است، لطفا تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه  فرمائید؟

,

بهترین تعریف از اقتصاد مقاومتی تعریفی است که رهبر معظم انقلاب ارائه دادند اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

,

ویژگیهای اقتصاد مقاومتی را چه می­ دانید؟

,

موارد بسیاری را می­ توان برشمرد از آن جمله: در پی مردمی کردن اقتصاد است، به‌کارگیری و شکوفایی استعدادهای خدادادی کشور است، در پی رونق بخشیدن به تولید داخلی است، به دنبال بومی‌سازی فناوری در تمام زمینه‌ها است، در پی تکیه بر بنگاه‌های دانش‌بنیان در جهت تقویت تولید است ودر پی تحقق امنیت اقتصادی است و….

,

مردمی بودن اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟

,

یکی از الزمات اقتصاد مقاومتی “مردمی بودن اقتصاد” است. باید مردم با فرهنگ­سازی و البته با بالا رفتن کیفیت محصولات، به سمت کالاهای داخلی بروند. لذا باید موارد ذیل را در اولویت قرار داد:

,

تولید و رونق فضای کسب و کار،  بررسی مشکلات واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و کاملاً تعطیل، تفکر مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نمودن آن، اتمام پروژه­های نیمه­ تمام، واگذاری و توجیه­ پذیرکردن این پروژه­ ها از طریق سرمایه­ گذاری بخش خصوصی، درون ­زا کردن اقتصاد.

,

اولویتهای اقتصاد مقاومتی را در چه می دانید؟

,

ایجاد کارگروه یا پژوهشکده تخصصی اقتصاد مقاومتی با صاحبنظران بومی جدای مباحث سیاسی یا قومیتی اولین اولویت است. سپس برگزاری کارگروههای آموزشی و فرهنگ­سازی به منظور ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف واستفاده از اجناس بهینه شده داخلی. اجرای عملیات شناسایی آموزش تخصصی مشاوره راهنمایی و کمکهای غیرنقدی وجنسی به صاحبان تولید با اولویت مشاغل کوچک وکسب وکار خرد. بررسی امکان تولید و بازاریابی محصول در هر منطقه و در صورت انجام تحقیقات انتقال تجربیات استانی به یکدیگر درسطح کشور. بیان تجربیات وقبول اشتباهات در برنامه ­های نادرست و سعی در بهینه­سازی با امکان­ سنجی مطالعه تحقیقات بازار و متدهای جدید بدون توجه به سیاسی­کاری یا قوم گرایی. استفاده ازتجربیات کارکشتگان امر با اجرای طیف جوان مشاوره شده.

,

جایگاه عدالت در اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می­ نمایید؟

,

عدالت به معنای برابری فرصت‌ها در اقتصاد و حذف هرگونه رانت و امتیاز غیر‌قانونی­ است. گرچه بسیار ضروری می‌کند اما به شدت نیازمند تعریف شاخص‌هایی در مورد عدالت است تا بتوان بیشتر در مورد آن بحث کرد. و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب عدالت در این برنامه به معنای تقسیم فقر نیست، بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملّی را افزایش دادن است.

,

در این میان، دولت هم وظیفه دارد با مفاسد اقتصادی، برخورد کند و ضمن آن، زمینه‌های توزیع مناسب منابع در بخش‌های مختلف اقتصاد را به وجود آورد.

,

واردات کالاهایی که مشابه ایرانی آن تولید می‌شود موجب ایجاد ضرر در روند تولید کشور خواهد شد. لذا کنترل واردات بی‌رویه به کشور، دومین راهبردی است که دولت می تواند نظارت داشته باشد و اقدامات اساسی و تصمیم‌گیری‌ درباره‌ی آن صورت گیرد. بحث مبارزه با قاچاق کالا پرداخته شود، چون متاسفانه این موضوع به بخش عمده ­ای از اقتصاد کشور لطمه وارد می­کند و حتی بر تولید داخلی تاثیر منفی دارد.

,

 مخاطب اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه گروهی است؟

,

از مردم گرفته تا مسئولین باید برای اقتصاد مقاومتی تلاش کنند اما دولت بعنوان اصلی‌ترین مخاطب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید ابتدا از خود شروع نماید.

,
همچنین بسیج تمامی امکانات مادی و معنوی کشور از قبیل سرمایه انسانی، دانش بومی، سرمایه‌های خرد و کلان و ابزارهای پیشرفته برای اجرایی و عملیاتی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در راستای تولید و اشتغالزایی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
,

با چه ملاک‌هایی می‌توان میزان تحقق اقتصاد مقاومتی را سنجید؟

,

با کمک نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی این کار می‌تواند صورت گیرد. البته دولت هم بایستی خود نظارتی بکند.

,

اگر اقتصاد مقاومتی نهادینه شود، ما در کشور معضلاتی از قبیل بیکاری را نخواهیم داشت و این مسیری که بایستی ملت ایران با صبر و حوصله طی کنند تا همچون گذشته این بار نیز برگ زرینی را در اقتصاد کشور بیافرینند و تولید ملی را رونق بخشند.

,

چه توصیه­ ای به جوانان و سرمایه­ داران برای تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان دارید؟

,

در نظام مقدس جمهوری اسلامی، هر جا که مردم وارد صحنه شده اند کار یکسره شده است؛ انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی است. مردم و جوانان هم به جای صرف هزینه ­های نابجا در خرید تزئینات، مسافرتهای غیر ضروری، چشم و هم­چشمی و مد و مدگرایی بهتر است با ایجاد کارآفرینی و بکارگیری و مشارکت جوانان مستعد در صنایع و کارگروه های کوچک زودبازده زمینه ­های سودآوری بیشتر را فراهم نمایند. حتی به سرمایه داران نیز پیشنهاد می­ کنیم به جای سپرده­ گذاری در بانکها و استفاده از سود بانکی که از نظر شرعی ربا محسوب می ­شود، در تولید و اشتغال سرمایه­ گذاری نمایند.

,

و به عنوان سوال آخر دولت برای اجرای بهتر و تحقق شعار سال در شهرستان چه عملکردی داشته است؟

,

برای رصد کردن میزان پیشرفت اهداف و برنامه اقتصاد مقاومتی در شهرستان فقط می توان گفت که قضاوت باید به عهده خود مردم باشد و آنها باید در این زمینه به قضاوت بنشینند.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه