اخبار داغ

گردشگری کردستان (2)؛

کردستان خاستگاه مشاهیر بزرگی همچون آیت‌الله مردوخ که هم شاعر است، هم فیلسوف و هم فیزیکدان

کردستان خاستگاه مشاهیر بزرگی همچون آیت‌الله مردوخ که هم شاعر است، هم فیلسوف و هم فیزیکدان
آیت‌الله شیخ محمد مردوخ ملقب به جماالدین فرزند مرحوم شیخ عبدالمومن در 27 رجب سال 1297 هجری قمری در سنندج به نیا آمد. وی فردی متفکر، روشنفکر، فیلسوف، سیاستمدار، شاعر روشنگر، روزنامه نگار و یک سردار جنگی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کردستان محل پرورش مشاهیر ارزشمند و گرانمایه‌ای بوده است که در ایران نقش مهم و مؤثری داشته‌اند، به ویژه برخی از آنها در دنیای اسلام از مقام ارجمندی برخوردار بوده‌اند. شیخ شهاب‌الدین سهروردی را منسوب به این منطقه از ایران می‌شمارند. صلاح الدین ایوبی که از سرداران و فاتحان بزرگ جنگ‌های صلیبی بود از کردان نام‌آور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

از شاعران و نویسندگان برجسته کرد و کردستان می‌توان به مولوی کرد، استاد نالی، مستوره اردلان، امیرنظام گروس، فاضل گروسی، آیت‌الله شیخ محمد مردوخ، استاد هژار، استاد هیمن، محمد قاضی، عبدالکریم مدرسی، استاد قانع، استاد توفیق محمود حمزه (ملقب به پیرمرد) شاعر نویسنده و روزنامه‌نگار، شیرکو بیکه‌س، عبدالله په‌شیو، از شاعران معاصر کرد، عبدالرحمن شرافکندی ملقب به هه‌ژار، ملا مصطفی بیسارانی، و بسیاری از شخصیت های ادبی – هنری و علمی اشاره نمود. شایان ذکر است که نامدارانی از این افراد برجسته در کردستان می‌زیسته‌اند که تعدادی از ایشان معرفی می‌شوند.

,

 

,

مستوره اردلان شاعر سنندجی

, مستوره اردلان شاعر سنندجی,

*مستوره اردلان

, *مستوره اردلان,

 

,

ماه شرف خانم متخلص به «مستوره» شاعر سنندجی در سال 1220 ه.ق در سنندج تولد یافته است. وی دختر ابوالحسن بیگ، فرزند آقا ناظر کردستانی، ناظر صندوق خانه والیان کردستان برادرزاده میرزا عبدالله رونق، مؤلف تذکره حدیقه همسر مستوره خسرو خان، والی کردستان بود. خانواده‌اش معروف به قادری و پدرش از مقربین آن خاندان و از اشخاص مشهور مردم کردستان بود.

,

 

,

مستوره اردلان از زنان خوشنویس، عارف و شاعر بوده، وی بیشتر به فارسی شعر سروده و اشعارش لطیف و روان و دلنشین است. دیوان مستوره حدود بیست هزار بیت بوده که بسیاری از آن نابود شده و فقط قسمتی از اشعار وی در حدود دو هزار بیت در سال 1304 ه.ش به همت شادروان حاج شیخ یحیا معرفت کردستانی (رئیس معارف وقت کردستان) به چاپ رسیده است. مستوره با جمعی از شعرای معاصر خود نیز ارتباط شعری داشته که از آن جمله یغمای جندقی از شعرای فارسی گو و ملاخضر نالی (شاعر کرد) می‌باشد، وی علاوه بر دیوان اشعار، تاریخی درباره ولات کردستان به نام تاریخ اردلان به فارسی نوشته است که البته این کتاب را در کمال سلاست و روانی با سبکب مطبوع و دلکش نوشته است. از دیگر آثار او کتابی بوده است در عقاید تعلیمات اسلامی که متأسفانه نسخه آن نایاب است و دیگری کتابی به نام مجمع الادباء است که به قرار معلوم نسخه منحصر به فرد آن در کتابخانه یکی از فضلای سلیمانیه عراق تا این اواخر موجود بوده است.

,

 

,

مستوره اردلان پس از 44 سال زندگی در شهر سلیمانیه عراق دیار فانی را بدرود گفت اما یاد و خاطره وی هنوز هم در قلب مردم کرد مخصوصاً ساکنان سنندج باقی مانده است.

,

 

,

مولوی کرد شاعر کرد

, مولوی کرد شاعر کرد,

*مولوی کرد

,

 

,

سید عبد رحیم پسر ملا سعید ناوگوزی متخلص به مولوی در دنیای شعر شناخته شده است. وی در خانواده‌ای که چندین نسل روحانی بود در منطقه کردستان ایران در سال 1807 میلادی در روستای سرشاته از توابع تاوگوز چشم به جهان گشود. باتوجه به شرایط آن زمان کردستان، او نیز خواندن و نوشتن را در حجره‌ها به رشته تحریر درآورد. مولوی در سال 1882 و در سن 73 سالگی به دیار فانی شتافت. از آثار او می‌توان به قصیده مرضیه (القصیده المرضیه)، الفضیله به عربی و الفواتح اشاره کرد، کتاب الفواتح به زبان فارسی ترجمه شده است.

,

 

,

آیت الله شیخ محمد مردوخ

, آیت الله شیخ محمد مردوخ,

*آیت‌الله شیخ محمد مردوخ

, *آیت‌الله شیخ محمد مردوخ,

 

,

آیت‌الله شیخ محمد مردوخ ملقب به جماالدین فرزند مرحوم شیخ عبدالمومن در 27 رجب سال 1297 هجری قمری برابر با 1256 خورشیدی در سنندج به نیا آمد. وی فردی متفکر، روشنفکر، فیلسوف، سیاستمدار، شاعر روشنگر، روزنامه نگار و یک سردار جنگی بود. با مجموعه خصایلی که خداوند در وجودش به ودیعه نهاده بود شخصیت بارز و نابغه‌ای پدید آمد که آوازه او در سراسر کردستان و سپس در بین مناطق سنی‌نشین و نهایتاً در سراسر جهان منتشر گشت. ایشان از هفت سالگی نزد والد گرامیشان به آموحتن پرداختند. سپس در نزد عمویش مرحوم شیخ عبدالرحمن  و آنگاه نزد مرحوم شیخ محمد لون در مسجد کهزاد سنندج ادامه تحصیل داد. بقیه علوم را خود با فراستی که داشت از طریق بحث و مجادله با بزرگان علم و ادب آن زمان در مدت کوتاهی فرا گرفت. سپس در غالب هنرهای مرسوم  نظیر معماری و حکاکی و گچ بری، حجاری و ساعت سازی و نجاری و باغبانی و گل کاری و مخصوصاً علم پیوند نباتات مسلط گردید و از هر کدام در زمان مناسب و برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کرد و اوقات فراغت خویش را نیز با سوارکاری و شکار و تیراندازی می‌گذراند.

,

 

,

طرز فکر ایشان نسبت به زمان خود خیلی جلوتر بود، لذا گفته های آن بزرگوار برای سایر علما قابل درک و فهم نبود. لذا وی را مانند غزالی و مولانا تکفیر می‌کردند. برای نمونه در یکی از آثارش به نام رموز آفرینش به طور مفصل در مورد گردش الکترون در مدارهای مختلفی و در سطوح انرژی متفاوت به دور هسته اتم و نحوه آزاد شدن انرژی به هنگام انفال الکترون از یک سطح انرژی به سطح دیگر و پدیده‌های فیسیون و فیزیون صحبت می‌کند.

,

 

,

ایشان در طول زندگی خود بالغ بر 114 جلد کتاب و رساله مختلف و در زمینه‌های متفاوتی نگاشته‌اند که بیشتر از نصف آنها چاپ و منتشر شده است. در زمینه فلسفه کتاب بسیار باارزش دیگری دارد به نام جان و جین کل لغات استفاده شده در آن فارسی است و در آن حتی یک لغت عربی موجود نمی‌باشد. دیوان شعری نیز که از وی به یادگار مانده است با شعرهای فارسی، کردی و عربی و متأسفانه تاکنون مقدورات لازم برای چاپ آن فراهم نگردیده است.

,

 

,

سید علی اصغر کردستانی

, سید علی اصغر کردستانی,

*سید علی اصغر کردستانی

, *سید علی اصغر کردستانی,

 

,

در سال 1260 خورشیدی در روستای صلوات آباد نزدیک سنندج به دنیا آمد. پدرش سید نظام‌الدین که از سادات معروف منطقه و فردی دیندار و پرهیزکار بود فرزندش را از نوجوانی به مکتب یکی از مشایخ بزرگ دینی سنندج فرستاد، علی اصغر پس از چند سال آموختن در آن مکتب در قرائت قرآن به استادی رسید، به خاطر صدای خوش و رسایی که داشت شهرت و آوازه‌اش از زادگاه مادری‌اش فراتر رفت. لحن محزون و بسیار دلنشین و وسعت صدا و تحریرهای ریز پی در پی در صدای اوج، از ویژگی های آواز سید علی اصغر کردستانی است. وی در سال 1315 وفات یافت و در زادگاهش صلوات آباد به خاک سپرده شد.

,

 

,

استاد علی بهزادیان نازک کار سنندجی

, استاد علی بهزادیان نازک کار سنندجی,

*استاد علی بهزادیان

, *استاد علی بهزادیان,

 

,

در سال 1311 خورشیدی، در شهر سنندج متولد شد. از سن شش سالگی به مدت دوازده سال، به شاگردی دایی خود (مرحوم استاد مجید نعمتیان از مبتکران هنر نازک کاری چوب در سنندج بوده است) مشغول گشت. استاد بهزادیان حدود 67 سال به این هنر مشغول بود. مجموعه ای از آثار این هنرمند در موزه «خانه کرد سنندج» در قالب 130 قطعه در معرض دید عموم قرار گرفته است. استاد 65 نمایشگاه در داخل و خارج از کشور برپا کرده بود و در سال 1370 با شرکت در نمایشگاهی که با حضور هنرمندانی از هجده کشور جهان از جمله: چین، پاکستان، هند، ژاپن، استرالیا و ... ترتیب داده شده بود، توانست مقام اول را کسب نماید. استاد با دریافت بیش از پنجاه لوح تقدیر و سپاس نامه در سال 85، موفق به اخذ مدرک درجه دکترای هنر شد. برخی از آثار این استاد در موزه های آستان قدس رضوی، آرامگاه بوعلی سینا، سازمان صنایع دستی ایران و یکی از موزه های کردستان عراق نگهداری می‌شود.

,

 

,

هادی ضیا الدینی مجسمه ساز سنندجی

, هادی ضیا الدینی مجسمه ساز سنندجی,

*هادی ضیاءالدینی (هنرمند و مجسمه‌ساز)

, *هادی ضیاءالدینی (هنرمند و مجسمه‌ساز),

 

,

در سال 1335 از خانواده‌ای روحانی اهل شعر و عرفان در سنندج به دنیا آمد او به عنوان یک نقاش فیگوراتیو و انسانگرا شناخته شده است. توجه او بیشتر به جنبه‌هایی از هنر ایران و آثار بومی دیگر کشورهاست. مجسمه‌سازی در کنار طراحی و نقاشی، فعالیت جدی دیگری است که هادی ضیاء الدینی تاکنون به آن پرداخته است. کارهای مجسمه او به دو گروه قابل تقسیم است؛ مجسمه‌های کوچک اندازه شخصی که به لحاظ برخورد و شکل کار همسو با طراحی و نقاشی‌های اوست و مجسمه های سفارشی بزرگی که معمولاً برای میادین و مکان های عمومی ساخته شده‌اند. طول این مجسمه‌ها در اندازه‌هایی بین 2.5 تا 18 متر می‌باشد.

,

 

,

تعداد 17 مجسمه‌ای که تاکنون ساخته در شهرهای سنندج، مهاباد، قزوین، اصفهان، و نیز شهرهای سلیمانیه، اربیل و دهوک کردستان عراق نصب شده‌اند. اغلب این آثار پیکره‌هایی از مشاهیر بوده و به صورت طبیعت گرایانه‌ای اجرا شده‌اند. یکی از کارهای ایشان ساخت مجسمه‌ای به طول 18 متر به نام انفال به سفارش مسؤولین هه‌ولیر (اربیل – کردستان عراق) می‌باشد. همچنین مجسمه های بسیاری را در حال ساخت دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه