اخبار داغ

مستندساز خراسان جنوبی:

دغدغه‌ی جامعه، دغدغه‌ فیلم‌ساز شود/ مسئولان جایگاه فیلم و مستند را جدی نمی‌گیرند

دغدغه‌ی جامعه، دغدغه‌ فیلم‌ساز شود/ مسئولان جایگاه فیلم و مستند را جدی نمی‌گیرند
مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که وقتی دغدغه یک جامعه، دغدغه یک فیلم‌ساز شود برنامه های زیادی ساخته می‌شود، گفت: مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند و به کارکردهای آن واقف نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عبداللهی مستندساز و کارگردان خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در سال 1352 در شهر بیرجند به دنیا آمدم و تحصیلات اولیه خود را در بیرجند گذراندم؛ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی را از دانشگاه شیراز گرفتم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,
 
,

وی با بیان این‌که بعد از گذراندن خدمت سربازی، در تهران ازدواج کردم و در همان‌جا ماندگار شدم، افزود: در سال 1377 در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و در شبکه دو سیما استخدام شدم و تهران محل کارم شد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: فعالیت‌های فیلم و مستندسازی با ورودم به تلویزیون به خصوص همکاری با همکاران شبکه دو جدی‌تر شد و علاقه به این کار باعث شد، مستندسازی را به عنوان کار حرفه‌ای انتخاب کنم.

 

عبدالهی با بیان این‌که در سال 1386 در اکثر بخش‌های تولید، مستند، دستیار تهیه و دستیار کارگردانی همکاری داشتم، تصریح کرد: در مجموعه مستند "بر فراز قلل ایران" دستیار کارگردان بودم و در ساخت مستندهای تک قسمتی همکاری داشتم و فعالیتم بیشتر با برنامه‌های تلویزیونی بود.

 

وی افزود: سال 1385 بنا به خواسته خودم به بیرجند منتقل شدم و به خاطر اینکه بیرجند یک فضای بکر بود، امکان کار وجود داشت و من خواستم به شهر خودم خدمت کنم.

 

برای کسب موفقیت باید در یک حرفه تمرکز کنیم

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که در خراسان جنوبی کارم صرفا تولید مستند و فیلم‌سازی بوده و جز مستندسازی کار دیگری انجام ندادم، گفت: هر کسی برای اینکه موفق شود و بخواهد به جایگاهی برسد باید در یک سمت و سویی تمرکز داشته باشد و احساس می‌کنم از فضای حرفه‌ای به‌دور است که از این شاخه به آن شاخه بپریم.

 

عبدالهی با بیان این‌که چون علاقه‌مند به فضای مستند بودم، ادامه دادم و تمام مطالعاتم در زمینه مستند بوده است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های متفاوتی به سفارش سازمان‌های مختلف تولید کردم؛ پژوهش، نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مستندهایی که ساختم را خودم انجام دادم.

 

وی افزود: بالغ بر 250 قسمت مستند تلویزیونی تولید کردم که از شبکه‌های مختلف مانند خاوران، شما، مستند و چهارسیما پخش شده است و این قابلیت را داشته است که دیده شود.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: در ساخت مستند موضوعات متفاوتی از توصیفی، گردشگری و معرفی گرفته تا موضوعات اجتماعی، اقتصادی، آداب و رسوم، قوم نگاری و آیین‌ نگاری را دنبال کردم.

 

عبدالهی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که خیلی دوست دارم، مردم‌نگاری است، تصریح کرد: مردم‌نگاری با فرهنگ، گذشته و آیین‌های ما مرتبط است و یکی از تاثیرگذارترین‌ مستندها است که توانستیم در این زمینه کارهای خوبی انجام دهیم.

 

مشکلات جامعه می‌تواند موضوع یک مستند باشد

وی با بیان این‌که مجموعه مستند "یادگارها" و مجموعه "سرحد" که در مورد مرزنشین‌ها است و به داشته‌های فرهنگی می‌پردازد و کاستی‌ها و توانمندی‌ها را بیان می‌کند، افزود: مشکلات جامعه می‌تواند موضوع یک مستند باشد؛ مشکلاتی مانند بحران کم آبی که یک مستند با عنوان "ردپای آب" و مجموعه مستند "روستا" که در 90 قسمت تولید و پخش شد، از جمله مستندهایی است که به مشکلات در حال حاضر جامعه پرداخته‌اند.

 

عبدالهی با اشاره به این‌که جشنواره‌های مختلفی را تاکنون شرکت کرده‌ام عنوان کرد: مستند "دستان" در جشنواره فیلم منطقه‌ای اترک در سال 1390 شرکت کرد و 5 عنوان برتر را کسب کرد و یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها، مستند "نفر" بود که در جشنواره استانی به عنوان بهترین مستند انتخاب شد و درجشنواره هنر معرفت کرمان عنوان مستند برتر را کسب کرده است.

 

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که به خاطر ترافیک کاری زیاد در جشنواره‌ها شرکت نکرده‌ام، گفت: از سال 94 همکاری ویژه و بیشتر خود را با شبکه مستند شروع کرده و چندین قسمت کار را انجام دادم.

 

 

عبدالهی تصریح کرد: مستند "برای مهمانی ماه نهم" را سال 96 پیرامون آیین های ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی و به سفارش شبکه مستند ساختم.

 

مستند "سارو" در سال 1396 کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد

وی افزود: مستند "سارو" کار موفقی بود که برای شبکه مستند کار شده و قصه دو نوجوان شیعه و سنی است که شغل شتربانی را در روستای کجی در شوسف راه‌اندازی می‌کنند و چون وقت گذاشتم، فیلم موفقی شد، در جشنواره های متعددی شرکت کرد و در سال 1396 کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: "سارو" در جشنواره فیلم و عکس خراسان جنوبی عنوان بهترین مستند و فیلم‌برداری و در جشنواره منطقه ای اروند عنوان بهترین پژوهش و در جشنواره مستند، شبکه مستند عنوان بهترین مستند را کسب کرده است.

 

عبدالهی با بیان این‌که یک اتفاق خوبی که در خراسان جنوبی افتاد، برگزاری کارگاه های آموزشی مستند با حضور مهرداد اسکویی یکی از بهترین مستندسازان کشور بود و موفقیتم را مدیون ایشان می‌دانم، عنوان کرد: این کارگاه آموزشی در جریان مستندسازی استان نقش بسزایی داشت و دو سال طول کشید که منجر به ساخت مستند "ناقوس" شد و فیلم موفقی نیز بود.

 

وی با اشاره به این‌که از کسانی که در زمینه مستند من را همراهی کردند تا من به آنچه علاقه داشتم بپردازم، ممنونم؛ افزود: مجموعه مستند "سرزمین ما" را با همراهی استاد فرهاد ورهرام که یکی از فیلم‌سازان قدرتمند ایران است، در 4 قسمت ساختیم که از شبکه های مختلف پخش شد و به واسطه همین کار در سال 1393 به عنوان مهمان برنامه "شبهای مستند" در شبکه مستند حضور داشتم و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.

 

پخش 70 قسمت مستند از شبکه مستند

مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در خراسان جنوبی یک اقلیم متفاوت داریم و فضای خوبی برای تولید مستند است، گفت: در حدود سه سال اخیر حدود 70 قسمت مستند از شبکه مستند پخش کردیم که یکی از کارها و تلاش‌هایی بوده که هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفت.

 

وی افزود: هیچ استانی نتوانسته طی حدود سه سال 70 قسمت مستند را از شبکه مستند پخش کند که در حال حاضر هم پخش می‌شود و کار کمی هم نبوده است و آیندگان این چنین دغدغه‌ای نخواهند داشت.

 

عبدالهی خاطرنشان کرد: احساس کردم می‌توانم استانم را معرفی کنم و هنرم این بود؛ استان خراسان جنوبی واقعا ناشناخته مانده بود و متاسفانه اسم بیرجند با بروجن و بجنورد اشتباه گرفته می‌شد.

 

هیچ وقت کارهایم برای مسئولان مهم نبود

وی با بیان این‌که گلایه‌ای از مسئولان داشتم که هیچ وقت کارهایم برای آنها مهم نبوده و سوالم این است که در فضای هنر چه چیز مهم‌تر از این است که یک هنرمند برای همشهری خود کار کند؟ افزود: امسال در 5 جشنواره رتبه کسب کردم و کارهایم را ندیدند و حتی یک پیام تبریک هم به من ندادند؛ قضیه چیست؟ با من مشکل دارند؟ به خود من کاری نداشته باشند و کارهای من را ببینند.

 

 

مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که فیلم‌سازی نبودم که یک فیلم سیاه بسازم که دیده شود، گفت: آن روستایی، شهردار و فرماندار مناطقی که کار کردم، مرا می‌شناسند و ساخت 25 قسمت مستند یک عمر است و نگاه خارج از استانی به من بیشتر و مثبت‌تر است و چرا این‌گونه است؟

 

عبدالهی با بیان این‌که بسیاری از کارهای من به سفارش خارج از خراسان جنوبی بوده، یادآور شد: کارهایی که در حال ساخت دارم، مستند شهید زارعی با نام "جای خالی یک دوست" به سفارش حوزه هنری تهران انجام می‌شود و در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.

 

وی افزود: مجموعه مستند "مادران موفق" برای خراسان جنوبی به سفارش سیمای استان‌ها در حال ساخت است که قصه موفقیت زنان خراسان جنوبی در زمینه اقتصاد، خانواده و فرهنگ است.

 

"نوروز در تاجیکستان" اولین کارم در خارج از کشور است

مستندساز خراسان جنوبی گفت: اخیرا جشنواره شبکه مستند حمایت یک فیلم بلند با عنوان "نوروز در تاجیکستان" را قبول کرده و اولین کارم در خارج از کشور است که تجربه خواهم کرد و هماهنگی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است.

 

عبدالهی عنوان کرد: یک شبکه به یک مستندساز اعتماد می‌کند و او را می‌پذیرد و بسیاری از دوستانم که این کارها را می‌بینند می‌گویند این کارها را تو ساختی؟ و تعجب می‌کنند و فکر نمی‌کردند در این حد باشم و من به واسطه این که عاشق بودم، کارهایم را ساختم و کاری که از روی عشق و علاقه ساخته می‌شود، قطعا دیده خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که بسیاری از فیلم سازان برای پول و دیده شدن دنبال مستندسازی می‌روند و حیف است، افزود: فیلم‌ساز باید یک هدفی داشته باشد و صرفا دیده شدن و شهرت نباشد و ما با ابزاری که داریم باید یک حرفی بزنیم و من در کارم هدفمند بودم و به لحاظ مالی هم مشکلی ندارم و اعتقاد دارم با مستند می‌توان پیام را به خوبی انتقال داد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: تاکنون در مورد شهدای مدافع حرم کاری را انجام ندادم و دوست دارم انجام بدهم و در حال حاضر یک شخصیتی به من معرفی شده است که در مرحله پژوهش است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ام.

 

عبدالهی تصریح کرد: پیشنهادم به سایر مستندسازان هم استانی این است که هدفی بالاتر از شهرت و شناخته شدن داشته باشند و کمک به هم نوع و جامعه را در نظر بگیرند و طبیعی است اگر پشتکار و تلاش برای این هدف باشد، صرفا دیده خواهد شد.

 

وی با اشاره به این‌که بدبختی‌های خراسان جنوبی به خاطر دیده نشدن است افزود: به نظر من مستندسازان می‌توانند یک بازوی کمکی برای مسئولان باشند اما آن‌ها ارزش یک جلسه و همایش را بیشتر از مستند می‌دانند و این در صورتی است که کشورهای دیگر خودشان را با مستند نشان داده‌اند اما در کشور ما ضعیف برخورد شده است.

 

سازمان‌های متولی هنر کم‌کاری کرده‌اند

مستندساز خراسان جنوبی گفت: بسیاری از اتفاقات خوبی که برای من پیش آمده است بخش زیادی به خاطر این بود که تهیه‌کننده تلویزیون بودم و صدا و سیما در این زمینه از لحاظ مالی کم کاری نکرده اما سایر سازمان‌ها به ویژه سازمان‌هایی که متولی هنر و دفاع از هنرمند هستند خیلی کم کاری کردند.

 

عبدالهی با اشاره به این‌که ما امسال در جشنواره‌ها حضور داشتیم اما اولین جایی هست که رو به رو می‌شوم که برای مسئولان مهم نیست و یک نگاه بغض‌آلود به این موضوع دارند، تصریح کرد: از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نفر تشکر نکرد و این‌ها برای من مهم نیست اما یک مستندساز تازه‌کار این که دیده شود برایش خیلی مهم است.

 

وی افزود: ذات هنر برای دیده شدن است، مستند باید یک کارکردی داشته باشد و در زمینه‌های مختلف از مستند استفاده کرد و به نفع جامعه قدمی برداشت.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: تلویزیون خراسان جنوبی راغب است که کارهای خوبی انجام شود اما به لحاظ مالی واقعا محدودیت دارد و نمی‌تواند آن کار خاص و در حد بالا را انجام دهد.

 

عبدالهی یادآور شد: تمام کارهایم برایم جذاب بوده ولی بعضی‌ها خاص‌تر بود و بهتر توانستم به آن‌ها بپردازم مانند "سارو" و کار "نوروز در تاجیکستان" احساس می‌کنم، جذاب خواهد بود و مستند "سرحد" نیز که با فرهنگ عشایر و مرزنشینان آشنا شدم نیز جذاب بود.

 

70 درصد کارهام در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است

وی با بیان‌ این‌که 70 درصد کارهام در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: من اعتقاد دارم در استان ما معیشت یکی از مهمترین معضلات، به ویژه در شرایط خاصی که از لحاظ کمبود آب داریم و معیشت یکی از مهمترین چالش‌ها برای مردم و دولت بوده، بنابرین مد نظرم بوده و یکی از دغدغه های مردم همین است.

 

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که وقتی دغدغه یک جامعه، دغدغه یک فیلم‌ساز شود برنامه های زیادی ساخته می‌شود، گفت: در برنامه "سرحد" که موضوع بازارچه‌ها و مرز را بیان می‌کرد، برای من به عنوان یک فیلم ساز مشخص شد که کم کاری از مردم ما نیست و بخشی به علت شرایط خاص استان، بخشی هم محدودیت‌های اداری و بخشی هم کم کاری و کم توجهی مسئولان است.

 

عبدالهی تصریح کرد: خیلی از کارها و فیلم‌های من با نگاه خاص ساخته شده و مستند "دوباره زندگی" با موضوع تعاونی زنان خراشاد ساخته شده است که در کشور مورد توجه قرار گرفت.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: من جزو مدرسین انجمن سینمای جوانان خراسان جنوبی هستم و 2 دوره کارگاه مستندسازی را برگزار کرده‌ام.

 

عبدالهی با بیان این‌که متاسفانه گرایش جوان‌ها و نوجوانان به سمت فضای داستانی است و نگاه کشور نیز این گونه است، خاطرنشان کرد: من به همراهی احمدرضا یاوری و انسیه شاه‌حسینی در بخش مستند جشنواره استانی به عنوان داور حضور داشتیم.

 

 

وی با اشاره به این‌که چالش‌ها و کمبودهای آموزشی در بخش مستندسازی در خراسان جنوبی زیاد است، افزود: مستندسازان جوان‌ آموزش را باید مدنظر قرار دهند و اگر بخواهند به صورت خودجوش کاری را انجام دهند موفق نخواهند شد.

 

مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند و به کارکردهای آن واقف نیستند و فرق بین آماتور و حرفه‌ای را نمی دانند، گفت: در همه جای دنیا رزومه یک هنرمند موفق را مد نظر قرار می‌دهند اما در کشور ما اغلب رفتارها بر اساس دوستی افراد است که من قبول ندارم و فرد موفق جایگاهی ندارد و نخواهد داشت.

 

عبدالهی یادآور شد: مشکل خراسان جنوبی این است که مسئولان به قضیه آموزش به صورت جدی نگاه نمی‌کنند و افراد حرفه‌ای در تصویربرداری، تدوین، صدابرداری و ارکان فیلم‌سازی را کم داریم و همان‌طور ادامه دارد.

 

وی افزود: من این‌که صدا و سیمای خراسان جنوبی کم کاری کرده است را اصلا قبول ندارم و اثبات می‌کنم که همچنین چیزی وجود ندارد چراکه پخشِ بیش از 70 قسمت مستند از یک شبکه در هیچ استانی اتفاق نیفتاده است.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: ما کار خاص نساختیم و علت آن این است که بودجه کم داریم و در ارزیابی سازمانی صدا و سیمای خراسان جنوبی به عنوان بهترین مستندساز معرفی شده است که البته همین مورد نیز دیده نشد.

 

عبدالهی تصریح کرد: به نظر من در چند سال اخیر وضعیت مستندسازی در استان نسبت به گذشته فرق کرده و امیدواریم سایر فیلم‌سازان نیز دغدغه استان را داشته باشند و سعی کنند تا اتفاق خوبی برای این استان بیفتد.

 

وی افزود: مستندسازان در صورتی که حمایت شوند، می‌توانند اتفاقات خوبی را برای مردم استان رقم بزنند تا وضعیت مردم بهتر شود.

 

وی از حضور مستندسازان در جشنواره‌ها با نام تب جشنواره یاد کرد و افزود: درست است فیلم در جشنواره دیده می شود اما نگاه مستندسازان نباید جشنواره باشد و کارکرد خوبی ندارد؛ در چند سال آینده افرادی را خواهیم دید که برای جشنواره فیلم می‌سازند و این خوب نیست؛ فیلم سازی موقعی خوب است که مخاطب مردمی بیشتری داشته باشد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: مستندی در خوسف با نام "محرم در خوسف" که به آیین های تاسوعا و عاشورا در خوسف می‌پردازد، ماندگار شد و یک کار سنگینی بود و یک آیین منحصر به فرد است که در هیچ جای کشور این آیین ها وجود ندارد.

 

عبدالهی اظهار کرد: در مورد پیاده‌روی اربعین تاکنون موفق نشدم کاری را انجام دهم.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: اگر ما بخواهیم یک کار خاص در مورد پیاده‌روی اربعین ساخته شود باید فیلم‌سازهایی فرستاده شوند که نگاه خاص داشته باشند و دوست دارم یک کار خاص انجام دهم.

 

وی افزود: من اگر امسال به سراغ جشنواره‌ها رفتم به خاطر این بود که کارم دیده شود اما فیلمی به جشنواره می رود که موضوعات سیاهی مانند اعتیاد را بیان کند و فیلم "سارو" که بسیار زیبا و مثبت بود به خاطر این که خوب کار شده بود، دیده شد و یک نگاه مثبت داشت.

 

عبدالهی تصریح کرد: اگر بخواهیم مستندسازی خراسان جنوبی یک حرفی در کشور و در خارج از کشور داشته باشد، باید جوانان را حمایت کنیم و یک اتفاق یک نفره نیست، نیاز به حمایت دارد و هزینه‌بر است.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: جریان فیلم‌سازی هر کشوری به فرهنگ آن می‌پردازد و وقتی ما نتوانیم خودمان را به دیگران خوب نشان دهیم و خودمان را باور کنیم، موفق نخواهیم شد؛ دیدن نشانه باورکردن است و هیچ چیز به اندازه دیده شدن قدرت ندارد.

 

عبدالهی افزود:  نگاهم فراتر از استان رفته و می‌خواهم در مورد استان‌ها و کشورهای دیگر کار بسازم تا کارهایمان در کشورهای دیگر دیده شود.

 

با مستند مناطق دیده نشده را نشان می‌دهیم

وی با بیان این‌که بسیاری از هم استانی‌های ما از وجود جاهای زیبا و بکر بی‌خبر هستند، افزود: با دیدن این مستندها از ما می‌پرسند که همچنین جاهایی در استان ما وجود دارد؟ و ما با ساختن مستند بسیاری از جاهایی که دیده نشده را به مردم نشان می‌دهیم.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: من در مسیر کارم با گردشگرهای مختلفی برخورد کردم که فکر می‌کردند در خراسان جنوبی جایی برای دیدن وجود ندارد و به خاطر این بود که  فیلم و مستندی را در این زمینه ندیده بودند و این نشانه کم کاری ما است.

 

انتهای پیام/ 132

,

وی با بیان این‌که بعد از گذراندن خدمت سربازی، در تهران ازدواج کردم و در همان‌جا ماندگار شدم، افزود: در سال 1377 در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و در شبکه دو سیما استخدام شدم و تهران محل کارم شد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: فعالیت‌های فیلم و مستندسازی با ورودم به تلویزیون به خصوص همکاری با همکاران شبکه دو جدی‌تر شد و علاقه به این کار باعث شد، مستندسازی را به عنوان کار حرفه‌ای انتخاب کنم.

 

عبدالهی با بیان این‌که در سال 1386 در اکثر بخش‌های تولید، مستند، دستیار تهیه و دستیار کارگردانی همکاری داشتم، تصریح کرد: در مجموعه مستند "بر فراز قلل ایران" دستیار کارگردان بودم و در ساخت مستندهای تک قسمتی همکاری داشتم و فعالیتم بیشتر با برنامه‌های تلویزیونی بود.

 

وی افزود: سال 1385 بنا به خواسته خودم به بیرجند منتقل شدم و به خاطر اینکه بیرجند یک فضای بکر بود، امکان کار وجود داشت و من خواستم به شهر خودم خدمت کنم.

 

برای کسب موفقیت باید در یک حرفه تمرکز کنیم

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که در خراسان جنوبی کارم صرفا تولید مستند و فیلم‌سازی بوده و جز مستندسازی کار دیگری انجام ندادم، گفت: هر کسی برای اینکه موفق شود و بخواهد به جایگاهی برسد باید در یک سمت و سویی تمرکز داشته باشد و احساس می‌کنم از فضای حرفه‌ای به‌دور است که از این شاخه به آن شاخه بپریم.

 

عبدالهی با بیان این‌که چون علاقه‌مند به فضای مستند بودم، ادامه دادم و تمام مطالعاتم در زمینه مستند بوده است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های متفاوتی به سفارش سازمان‌های مختلف تولید کردم؛ پژوهش، نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مستندهایی که ساختم را خودم انجام دادم.

 

وی افزود: بالغ بر 250 قسمت مستند تلویزیونی تولید کردم که از شبکه‌های مختلف مانند خاوران، شما، مستند و چهارسیما پخش شده است و این قابلیت را داشته است که دیده شود.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: در ساخت مستند موضوعات متفاوتی از توصیفی، گردشگری و معرفی گرفته تا موضوعات اجتماعی، اقتصادی، آداب و رسوم، قوم نگاری و آیین‌ نگاری را دنبال کردم.

 

عبدالهی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که خیلی دوست دارم، مردم‌نگاری است، تصریح کرد: مردم‌نگاری با فرهنگ، گذشته و آیین‌های ما مرتبط است و یکی از تاثیرگذارترین‌ مستندها است که توانستیم در این زمینه کارهای خوبی انجام دهیم.

 

مشکلات جامعه می‌تواند موضوع یک مستند باشد

وی با بیان این‌که مجموعه مستند "یادگارها" و مجموعه "سرحد" که در مورد مرزنشین‌ها است و به داشته‌های فرهنگی می‌پردازد و کاستی‌ها و توانمندی‌ها را بیان می‌کند، افزود: مشکلات جامعه می‌تواند موضوع یک مستند باشد؛ مشکلاتی مانند بحران کم آبی که یک مستند با عنوان "ردپای آب" و مجموعه مستند "روستا" که در 90 قسمت تولید و پخش شد، از جمله مستندهایی است که به مشکلات در حال حاضر جامعه پرداخته‌اند.

 

عبدالهی با اشاره به این‌که جشنواره‌های مختلفی را تاکنون شرکت کرده‌ام عنوان کرد: مستند "دستان" در جشنواره فیلم منطقه‌ای اترک در سال 1390 شرکت کرد و 5 عنوان برتر را کسب کرد و یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها، مستند "نفر" بود که در جشنواره استانی به عنوان بهترین مستند انتخاب شد و درجشنواره هنر معرفت کرمان عنوان مستند برتر را کسب کرده است.

 

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که به خاطر ترافیک کاری زیاد در جشنواره‌ها شرکت نکرده‌ام، گفت: از سال 94 همکاری ویژه و بیشتر خود را با شبکه مستند شروع کرده و چندین قسمت کار را انجام دادم.

 

 

عبدالهی تصریح کرد: مستند "برای مهمانی ماه نهم" را سال 96 پیرامون آیین های ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی و به سفارش شبکه مستند ساختم.

 

مستند "سارو" در سال 1396 کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد

وی افزود: مستند "سارو" کار موفقی بود که برای شبکه مستند کار شده و قصه دو نوجوان شیعه و سنی است که شغل شتربانی را در روستای کجی در شوسف راه‌اندازی می‌کنند و چون وقت گذاشتم، فیلم موفقی شد، در جشنواره های متعددی شرکت کرد و در سال 1396 کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: "سارو" در جشنواره فیلم و عکس خراسان جنوبی عنوان بهترین مستند و فیلم‌برداری و در جشنواره منطقه ای اروند عنوان بهترین پژوهش و در جشنواره مستند، شبکه مستند عنوان بهترین مستند را کسب کرده است.

 

عبدالهی با بیان این‌که یک اتفاق خوبی که در خراسان جنوبی افتاد، برگزاری کارگاه های آموزشی مستند با حضور مهرداد اسکویی یکی از بهترین مستندسازان کشور بود و موفقیتم را مدیون ایشان می‌دانم، عنوان کرد: این کارگاه آموزشی در جریان مستندسازی استان نقش بسزایی داشت و دو سال طول کشید که منجر به ساخت مستند "ناقوس" شد و فیلم موفقی نیز بود.

 

وی با اشاره به این‌که از کسانی که در زمینه مستند من را همراهی کردند تا من به آنچه علاقه داشتم بپردازم، ممنونم؛ افزود: مجموعه مستند "سرزمین ما" را با همراهی استاد فرهاد ورهرام که یکی از فیلم‌سازان قدرتمند ایران است، در 4 قسمت ساختیم که از شبکه های مختلف پخش شد و به واسطه همین کار در سال 1393 به عنوان مهمان برنامه "شبهای مستند" در شبکه مستند حضور داشتم و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.

 

پخش 70 قسمت مستند از شبکه مستند

مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در خراسان جنوبی یک اقلیم متفاوت داریم و فضای خوبی برای تولید مستند است، گفت: در حدود سه سال اخیر حدود 70 قسمت مستند از شبکه مستند پخش کردیم که یکی از کارها و تلاش‌هایی بوده که هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفت.

 

وی افزود: هیچ استانی نتوانسته طی حدود سه سال 70 قسمت مستند را از شبکه مستند پخش کند که در حال حاضر هم پخش می‌شود و کار کمی هم نبوده است و آیندگان این چنین دغدغه‌ای نخواهند داشت.

 

عبدالهی خاطرنشان کرد: احساس کردم می‌توانم استانم را معرفی کنم و هنرم این بود؛ استان خراسان جنوبی واقعا ناشناخته مانده بود و متاسفانه اسم بیرجند با بروجن و بجنورد اشتباه گرفته می‌شد.

 

هیچ وقت کارهایم برای مسئولان مهم نبود

وی با بیان این‌که گلایه‌ای از مسئولان داشتم که هیچ وقت کارهایم برای آنها مهم نبوده و سوالم این است که در فضای هنر چه چیز مهم‌تر از این است که یک هنرمند برای همشهری خود کار کند؟ افزود: امسال در 5 جشنواره رتبه کسب کردم و کارهایم را ندیدند و حتی یک پیام تبریک هم به من ندادند؛ قضیه چیست؟ با من مشکل دارند؟ به خود من کاری نداشته باشند و کارهای من را ببینند.

 

 

مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که فیلم‌سازی نبودم که یک فیلم سیاه بسازم که دیده شود، گفت: آن روستایی، شهردار و فرماندار مناطقی که کار کردم، مرا می‌شناسند و ساخت 25 قسمت مستند یک عمر است و نگاه خارج از استانی به من بیشتر و مثبت‌تر است و چرا این‌گونه است؟

 

عبدالهی با بیان این‌که بسیاری از کارهای من به سفارش خارج از خراسان جنوبی بوده، یادآور شد: کارهایی که در حال ساخت دارم، مستند شهید زارعی با نام "جای خالی یک دوست" به سفارش حوزه هنری تهران انجام می‌شود و در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.

 

وی افزود: مجموعه مستند "مادران موفق" برای خراسان جنوبی به سفارش سیمای استان‌ها در حال ساخت است که قصه موفقیت زنان خراسان جنوبی در زمینه اقتصاد، خانواده و فرهنگ است.

 

"نوروز در تاجیکستان" اولین کارم در خارج از کشور است

مستندساز خراسان جنوبی گفت: اخیرا جشنواره شبکه مستند حمایت یک فیلم بلند با عنوان "نوروز در تاجیکستان" را قبول کرده و اولین کارم در خارج از کشور است که تجربه خواهم کرد و هماهنگی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است.

 

عبدالهی عنوان کرد: یک شبکه به یک مستندساز اعتماد می‌کند و او را می‌پذیرد و بسیاری از دوستانم که این کارها را می‌بینند می‌گویند این کارها را تو ساختی؟ و تعجب می‌کنند و فکر نمی‌کردند در این حد باشم و من به واسطه این که عاشق بودم، کارهایم را ساختم و کاری که از روی عشق و علاقه ساخته می‌شود، قطعا دیده خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که بسیاری از فیلم سازان برای پول و دیده شدن دنبال مستندسازی می‌روند و حیف است، افزود: فیلم‌ساز باید یک هدفی داشته باشد و صرفا دیده شدن و شهرت نباشد و ما با ابزاری که داریم باید یک حرفی بزنیم و من در کارم هدفمند بودم و به لحاظ مالی هم مشکلی ندارم و اعتقاد دارم با مستند می‌توان پیام را به خوبی انتقال داد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: تاکنون در مورد شهدای مدافع حرم کاری را انجام ندادم و دوست دارم انجام بدهم و در حال حاضر یک شخصیتی به من معرفی شده است که در مرحله پژوهش است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ام.

 

عبدالهی تصریح کرد: پیشنهادم به سایر مستندسازان هم استانی این است که هدفی بالاتر از شهرت و شناخته شدن داشته باشند و کمک به هم نوع و جامعه را در نظر بگیرند و طبیعی است اگر پشتکار و تلاش برای این هدف باشد، صرفا دیده خواهد شد.

 

وی با اشاره به این‌که بدبختی‌های خراسان جنوبی به خاطر دیده نشدن است افزود: به نظر من مستندسازان می‌توانند یک بازوی کمکی برای مسئولان باشند اما آن‌ها ارزش یک جلسه و همایش را بیشتر از مستند می‌دانند و این در صورتی است که کشورهای دیگر خودشان را با مستند نشان داده‌اند اما در کشور ما ضعیف برخورد شده است.

 

سازمان‌های متولی هنر کم‌کاری کرده‌اند

مستندساز خراسان جنوبی گفت: بسیاری از اتفاقات خوبی که برای من پیش آمده است بخش زیادی به خاطر این بود که تهیه‌کننده تلویزیون بودم و صدا و سیما در این زمینه از لحاظ مالی کم کاری نکرده اما سایر سازمان‌ها به ویژه سازمان‌هایی که متولی هنر و دفاع از هنرمند هستند خیلی کم کاری کردند.

 

عبدالهی با اشاره به این‌که ما امسال در جشنواره‌ها حضور داشتیم اما اولین جایی هست که رو به رو می‌شوم که برای مسئولان مهم نیست و یک نگاه بغض‌آلود به این موضوع دارند، تصریح کرد: از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نفر تشکر نکرد و این‌ها برای من مهم نیست اما یک مستندساز تازه‌کار این که دیده شود برایش خیلی مهم است.

 

وی افزود: ذات هنر برای دیده شدن است، مستند باید یک کارکردی داشته باشد و در زمینه‌های مختلف از مستند استفاده کرد و به نفع جامعه قدمی برداشت.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: تلویزیون خراسان جنوبی راغب است که کارهای خوبی انجام شود اما به لحاظ مالی واقعا محدودیت دارد و نمی‌تواند آن کار خاص و در حد بالا را انجام دهد.

 

عبدالهی یادآور شد: تمام کارهایم برایم جذاب بوده ولی بعضی‌ها خاص‌تر بود و بهتر توانستم به آن‌ها بپردازم مانند "سارو" و کار "نوروز در تاجیکستان" احساس می‌کنم، جذاب خواهد بود و مستند "سرحد" نیز که با فرهنگ عشایر و مرزنشینان آشنا شدم نیز جذاب بود.

 

70 درصد کارهام در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است

وی با بیان‌ این‌که 70 درصد کارهام در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: من اعتقاد دارم در استان ما معیشت یکی از مهمترین معضلات، به ویژه در شرایط خاصی که از لحاظ کمبود آب داریم و معیشت یکی از مهمترین چالش‌ها برای مردم و دولت بوده، بنابرین مد نظرم بوده و یکی از دغدغه های مردم همین است.

 

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که وقتی دغدغه یک جامعه، دغدغه یک فیلم‌ساز شود برنامه های زیادی ساخته می‌شود، گفت: در برنامه "سرحد" که موضوع بازارچه‌ها و مرز را بیان می‌کرد، برای من به عنوان یک فیلم ساز مشخص شد که کم کاری از مردم ما نیست و بخشی به علت شرایط خاص استان، بخشی هم محدودیت‌های اداری و بخشی هم کم کاری و کم توجهی مسئولان است.

 

عبدالهی تصریح کرد: خیلی از کارها و فیلم‌های من با نگاه خاص ساخته شده و مستند "دوباره زندگی" با موضوع تعاونی زنان خراشاد ساخته شده است که در کشور مورد توجه قرار گرفت.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: من جزو مدرسین انجمن سینمای جوانان خراسان جنوبی هستم و 2 دوره کارگاه مستندسازی را برگزار کرده‌ام.

 

عبدالهی با بیان این‌که متاسفانه گرایش جوان‌ها و نوجوانان به سمت فضای داستانی است و نگاه کشور نیز این گونه است، خاطرنشان کرد: من به همراهی احمدرضا یاوری و انسیه شاه‌حسینی در بخش مستند جشنواره استانی به عنوان داور حضور داشتیم.

 

 

وی با اشاره به این‌که چالش‌ها و کمبودهای آموزشی در بخش مستندسازی در خراسان جنوبی زیاد است، افزود: مستندسازان جوان‌ آموزش را باید مدنظر قرار دهند و اگر بخواهند به صورت خودجوش کاری را انجام دهند موفق نخواهند شد.

 

مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند و به کارکردهای آن واقف نیستند و فرق بین آماتور و حرفه‌ای را نمی دانند، گفت: در همه جای دنیا رزومه یک هنرمند موفق را مد نظر قرار می‌دهند اما در کشور ما اغلب رفتارها بر اساس دوستی افراد است که من قبول ندارم و فرد موفق جایگاهی ندارد و نخواهد داشت.

 

عبدالهی یادآور شد: مشکل خراسان جنوبی این است که مسئولان به قضیه آموزش به صورت جدی نگاه نمی‌کنند و افراد حرفه‌ای در تصویربرداری، تدوین، صدابرداری و ارکان فیلم‌سازی را کم داریم و همان‌طور ادامه دارد.

 

وی افزود: من این‌که صدا و سیمای خراسان جنوبی کم کاری کرده است را اصلا قبول ندارم و اثبات می‌کنم که همچنین چیزی وجود ندارد چراکه پخشِ بیش از 70 قسمت مستند از یک شبکه در هیچ استانی اتفاق نیفتاده است.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: ما کار خاص نساختیم و علت آن این است که بودجه کم داریم و در ارزیابی سازمانی صدا و سیمای خراسان جنوبی به عنوان بهترین مستندساز معرفی شده است که البته همین مورد نیز دیده نشد.

 

عبدالهی تصریح کرد: به نظر من در چند سال اخیر وضعیت مستندسازی در استان نسبت به گذشته فرق کرده و امیدواریم سایر فیلم‌سازان نیز دغدغه استان را داشته باشند و سعی کنند تا اتفاق خوبی برای این استان بیفتد.

 

وی افزود: مستندسازان در صورتی که حمایت شوند، می‌توانند اتفاقات خوبی را برای مردم استان رقم بزنند تا وضعیت مردم بهتر شود.

 

وی از حضور مستندسازان در جشنواره‌ها با نام تب جشنواره یاد کرد و افزود: درست است فیلم در جشنواره دیده می شود اما نگاه مستندسازان نباید جشنواره باشد و کارکرد خوبی ندارد؛ در چند سال آینده افرادی را خواهیم دید که برای جشنواره فیلم می‌سازند و این خوب نیست؛ فیلم سازی موقعی خوب است که مخاطب مردمی بیشتری داشته باشد.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: مستندی در خوسف با نام "محرم در خوسف" که به آیین های تاسوعا و عاشورا در خوسف می‌پردازد، ماندگار شد و یک کار سنگینی بود و یک آیین منحصر به فرد است که در هیچ جای کشور این آیین ها وجود ندارد.

 

عبدالهی اظهار کرد: در مورد پیاده‌روی اربعین تاکنون موفق نشدم کاری را انجام دهم.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: اگر ما بخواهیم یک کار خاص در مورد پیاده‌روی اربعین ساخته شود باید فیلم‌سازهایی فرستاده شوند که نگاه خاص داشته باشند و دوست دارم یک کار خاص انجام دهم.

 

وی افزود: من اگر امسال به سراغ جشنواره‌ها رفتم به خاطر این بود که کارم دیده شود اما فیلمی به جشنواره می رود که موضوعات سیاهی مانند اعتیاد را بیان کند و فیلم "سارو" که بسیار زیبا و مثبت بود به خاطر این که خوب کار شده بود، دیده شد و یک نگاه مثبت داشت.

 

عبدالهی تصریح کرد: اگر بخواهیم مستندسازی خراسان جنوبی یک حرفی در کشور و در خارج از کشور داشته باشد، باید جوانان را حمایت کنیم و یک اتفاق یک نفره نیست، نیاز به حمایت دارد و هزینه‌بر است.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: جریان فیلم‌سازی هر کشوری به فرهنگ آن می‌پردازد و وقتی ما نتوانیم خودمان را به دیگران خوب نشان دهیم و خودمان را باور کنیم، موفق نخواهیم شد؛ دیدن نشانه باورکردن است و هیچ چیز به اندازه دیده شدن قدرت ندارد.

 

عبدالهی افزود:  نگاهم فراتر از استان رفته و می‌خواهم در مورد استان‌ها و کشورهای دیگر کار بسازم تا کارهایمان در کشورهای دیگر دیده شود.

 

با مستند مناطق دیده نشده را نشان می‌دهیم

وی با بیان این‌که بسیاری از هم استانی‌های ما از وجود جاهای زیبا و بکر بی‌خبر هستند، افزود: با دیدن این مستندها از ما می‌پرسند که همچنین جاهایی در استان ما وجود دارد؟ و ما با ساختن مستند بسیاری از جاهایی که دیده نشده را به مردم نشان می‌دهیم.

 

مستندساز خراسان جنوبی گفت: من در مسیر کارم با گردشگرهای مختلفی برخورد کردم که فکر می‌کردند در خراسان جنوبی جایی برای دیدن وجود ندارد و به خاطر این بود که  فیلم و مستندی را در این زمینه ندیده بودند و این نشانه کم کاری ما است.

 

انتهای پیام/ 132

,

وی با بیان این‌که بعد از گذراندن خدمت سربازی، در تهران ازدواج کردم و در همان‌جا ماندگار شدم، افزود: در سال 1377 در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و در شبکه دو سیما استخدام شدم و تهران محل کارم شد.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: فعالیت‌های فیلم و مستندسازی با ورودم به تلویزیون به خصوص همکاری با همکاران شبکه دو جدی‌تر شد و علاقه به این کار باعث شد، مستندسازی را به عنوان کار حرفه‌ای انتخاب کنم.

,

 

,

عبدالهی با بیان این‌که در سال 1386 در اکثر بخش‌های تولید، مستند، دستیار تهیه و دستیار کارگردانی همکاری داشتم، تصریح کرد: در مجموعه مستند "بر فراز قلل ایران" دستیار کارگردان بودم و در ساخت مستندهای تک قسمتی همکاری داشتم و فعالیتم بیشتر با برنامه‌های تلویزیونی بود.

,

 

,

وی افزود: سال 1385 بنا به خواسته خودم به بیرجند منتقل شدم و به خاطر اینکه بیرجند یک فضای بکر بود، امکان کار وجود داشت و من خواستم به شهر خودم خدمت کنم.

,

 

,

برای کسب موفقیت باید در یک حرفه تمرکز کنیم

,

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که در خراسان جنوبی کارم صرفا تولید مستند و فیلم‌سازی بوده و جز مستندسازی کار دیگری انجام ندادم، گفت: هر کسی برای اینکه موفق شود و بخواهد به جایگاهی برسد باید در یک سمت و سویی تمرکز داشته باشد و احساس می‌کنم از فضای حرفه‌ای به‌دور است که از این شاخه به آن شاخه بپریم.

,

 

,

عبدالهی با بیان این‌که چون علاقه‌مند به فضای مستند بودم، ادامه دادم و تمام مطالعاتم در زمینه مستند بوده است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های متفاوتی به سفارش سازمان‌های مختلف تولید کردم؛ پژوهش، نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مستندهایی که ساختم را خودم انجام دادم.

,

 

,

وی افزود: بالغ بر 250 قسمت مستند تلویزیونی تولید کردم که از شبکه‌های مختلف مانند خاوران، شما، مستند و چهارسیما پخش شده است و این قابلیت را داشته است که دیده شود.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: در ساخت مستند موضوعات متفاوتی از توصیفی، گردشگری و معرفی گرفته تا موضوعات اجتماعی، اقتصادی، آداب و رسوم، قوم نگاری و آیین‌ نگاری را دنبال کردم.

,

 

,

عبدالهی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که خیلی دوست دارم، مردم‌نگاری است، تصریح کرد: مردم‌نگاری با فرهنگ، گذشته و آیین‌های ما مرتبط است و یکی از تاثیرگذارترین‌ مستندها است که توانستیم در این زمینه کارهای خوبی انجام دهیم.

,

 

,

مشکلات جامعه می‌تواند موضوع یک مستند باشد

,

وی با بیان این‌که مجموعه مستند "یادگارها" و مجموعه "سرحد" که در مورد مرزنشین‌ها است و به داشته‌های فرهنگی می‌پردازد و کاستی‌ها و توانمندی‌ها را بیان می‌کند، افزود: مشکلات جامعه می‌تواند موضوع یک مستند باشد؛ مشکلاتی مانند بحران کم آبی که یک مستند با عنوان "ردپای آب" و مجموعه مستند "روستا" که در 90 قسمت تولید و پخش شد، از جمله مستندهایی است که به مشکلات در حال حاضر جامعه پرداخته‌اند.

,

 

,

عبدالهی با اشاره به این‌که جشنواره‌های مختلفی را تاکنون شرکت کرده‌ام عنوان کرد: مستند "دستان" در جشنواره فیلم منطقه‌ای اترک در سال 1390 شرکت کرد و 5 عنوان برتر را کسب کرد و یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها، مستند "نفر" بود که در جشنواره استانی به عنوان بهترین مستند انتخاب شد و درجشنواره هنر معرفت کرمان عنوان مستند برتر را کسب کرده است.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که به خاطر ترافیک کاری زیاد در جشنواره‌ها شرکت نکرده‌ام، گفت: از سال 94 همکاری ویژه و بیشتر خود را با شبکه مستند شروع کرده و چندین قسمت کار را انجام دادم.

,

 

,

, ,

 

,

عبدالهی تصریح کرد: مستند "برای مهمانی ماه نهم" را سال 96 پیرامون آیین های ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی و به سفارش شبکه مستند ساختم.

,

 

,

مستند "سارو" در سال 1396 کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد

,

وی افزود: مستند "سارو" کار موفقی بود که برای شبکه مستند کار شده و قصه دو نوجوان شیعه و سنی است که شغل شتربانی را در روستای کجی در شوسف راه‌اندازی می‌کنند و چون وقت گذاشتم، فیلم موفقی شد، در جشنواره های متعددی شرکت کرد و در سال 1396 کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: "سارو" در جشنواره فیلم و عکس خراسان جنوبی عنوان بهترین مستند و فیلم‌برداری و در جشنواره منطقه ای اروند عنوان بهترین پژوهش و در جشنواره مستند، شبکه مستند عنوان بهترین مستند را کسب کرده است.

,

 

,

عبدالهی با بیان این‌که یک اتفاق خوبی که در خراسان جنوبی افتاد، برگزاری کارگاه های آموزشی مستند با حضور مهرداد اسکویی یکی از بهترین مستندسازان کشور بود و موفقیتم را مدیون ایشان می‌دانم، عنوان کرد: این کارگاه آموزشی در جریان مستندسازی استان نقش بسزایی داشت و دو سال طول کشید که منجر به ساخت مستند "ناقوس" شد و فیلم موفقی نیز بود.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که از کسانی که در زمینه مستند من را همراهی کردند تا من به آنچه علاقه داشتم بپردازم، ممنونم؛ افزود: مجموعه مستند "سرزمین ما" را با همراهی استاد فرهاد ورهرام که یکی از فیلم‌سازان قدرتمند ایران است، در 4 قسمت ساختیم که از شبکه های مختلف پخش شد و به واسطه همین کار در سال 1393 به عنوان مهمان برنامه "شبهای مستند" در شبکه مستند حضور داشتم و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.

,

 

,

پخش 70 قسمت مستند از شبکه مستند

,

مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در خراسان جنوبی یک اقلیم متفاوت داریم و فضای خوبی برای تولید مستند است، گفت: در حدود سه سال اخیر حدود 70 قسمت مستند از شبکه مستند پخش کردیم که یکی از کارها و تلاش‌هایی بوده که هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفت.

,

 

,

وی افزود: هیچ استانی نتوانسته طی حدود سه سال 70 قسمت مستند را از شبکه مستند پخش کند که در حال حاضر هم پخش می‌شود و کار کمی هم نبوده است و آیندگان این چنین دغدغه‌ای نخواهند داشت.

,

 

,

عبدالهی خاطرنشان کرد: احساس کردم می‌توانم استانم را معرفی کنم و هنرم این بود؛ استان خراسان جنوبی واقعا ناشناخته مانده بود و متاسفانه اسم بیرجند با بروجن و بجنورد اشتباه گرفته می‌شد.

,

 

,

هیچ وقت کارهایم برای مسئولان مهم نبود

,

وی با بیان این‌که گلایه‌ای از مسئولان داشتم که هیچ وقت کارهایم برای آنها مهم نبوده و سوالم این است که در فضای هنر چه چیز مهم‌تر از این است که یک هنرمند برای همشهری خود کار کند؟ افزود: امسال در 5 جشنواره رتبه کسب کردم و کارهایم را ندیدند و حتی یک پیام تبریک هم به من ندادند؛ قضیه چیست؟ با من مشکل دارند؟ به خود من کاری نداشته باشند و کارهای من را ببینند.

,

 

,

, ,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که فیلم‌سازی نبودم که یک فیلم سیاه بسازم که دیده شود، گفت: آن روستایی، شهردار و فرماندار مناطقی که کار کردم، مرا می‌شناسند و ساخت 25 قسمت مستند یک عمر است و نگاه خارج از استانی به من بیشتر و مثبت‌تر است و چرا این‌گونه است؟

,

 

,

عبدالهی با بیان این‌که بسیاری از کارهای من به سفارش خارج از خراسان جنوبی بوده، یادآور شد: کارهایی که در حال ساخت دارم، مستند شهید زارعی با نام "جای خالی یک دوست" به سفارش حوزه هنری تهران انجام می‌شود و در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.

,

 

,

وی افزود: مجموعه مستند "مادران موفق" برای خراسان جنوبی به سفارش سیمای استان‌ها در حال ساخت است که قصه موفقیت زنان خراسان جنوبی در زمینه اقتصاد، خانواده و فرهنگ است.

,

 

,

"نوروز در تاجیکستان" اولین کارم در خارج از کشور است

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: اخیرا جشنواره شبکه مستند حمایت یک فیلم بلند با عنوان "نوروز در تاجیکستان" را قبول کرده و اولین کارم در خارج از کشور است که تجربه خواهم کرد و هماهنگی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است.

,

 

,

عبدالهی عنوان کرد: یک شبکه به یک مستندساز اعتماد می‌کند و او را می‌پذیرد و بسیاری از دوستانم که این کارها را می‌بینند می‌گویند این کارها را تو ساختی؟ و تعجب می‌کنند و فکر نمی‌کردند در این حد باشم و من به واسطه این که عاشق بودم، کارهایم را ساختم و کاری که از روی عشق و علاقه ساخته می‌شود، قطعا دیده خواهد شد.

,

 

,

وی با بیان این‌که بسیاری از فیلم سازان برای پول و دیده شدن دنبال مستندسازی می‌روند و حیف است، افزود: فیلم‌ساز باید یک هدفی داشته باشد و صرفا دیده شدن و شهرت نباشد و ما با ابزاری که داریم باید یک حرفی بزنیم و من در کارم هدفمند بودم و به لحاظ مالی هم مشکلی ندارم و اعتقاد دارم با مستند می‌توان پیام را به خوبی انتقال داد.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: تاکنون در مورد شهدای مدافع حرم کاری را انجام ندادم و دوست دارم انجام بدهم و در حال حاضر یک شخصیتی به من معرفی شده است که در مرحله پژوهش است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ام.

,

 

,

عبدالهی تصریح کرد: پیشنهادم به سایر مستندسازان هم استانی این است که هدفی بالاتر از شهرت و شناخته شدن داشته باشند و کمک به هم نوع و جامعه را در نظر بگیرند و طبیعی است اگر پشتکار و تلاش برای این هدف باشد، صرفا دیده خواهد شد.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که بدبختی‌های خراسان جنوبی به خاطر دیده نشدن است افزود: به نظر من مستندسازان می‌توانند یک بازوی کمکی برای مسئولان باشند اما آن‌ها ارزش یک جلسه و همایش را بیشتر از مستند می‌دانند و این در صورتی است که کشورهای دیگر خودشان را با مستند نشان داده‌اند اما در کشور ما ضعیف برخورد شده است.

,

 

,

سازمان‌های متولی هنر کم‌کاری کرده‌اند

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: بسیاری از اتفاقات خوبی که برای من پیش آمده است بخش زیادی به خاطر این بود که تهیه‌کننده تلویزیون بودم و صدا و سیما در این زمینه از لحاظ مالی کم کاری نکرده اما سایر سازمان‌ها به ویژه سازمان‌هایی که متولی هنر و دفاع از هنرمند هستند خیلی کم کاری کردند.

,

 

,

عبدالهی با اشاره به این‌که ما امسال در جشنواره‌ها حضور داشتیم اما اولین جایی هست که رو به رو می‌شوم که برای مسئولان مهم نیست و یک نگاه بغض‌آلود به این موضوع دارند، تصریح کرد: از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نفر تشکر نکرد و این‌ها برای من مهم نیست اما یک مستندساز تازه‌کار این که دیده شود برایش خیلی مهم است.

,

 

,

وی افزود: ذات هنر برای دیده شدن است، مستند باید یک کارکردی داشته باشد و در زمینه‌های مختلف از مستند استفاده کرد و به نفع جامعه قدمی برداشت.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: تلویزیون خراسان جنوبی راغب است که کارهای خوبی انجام شود اما به لحاظ مالی واقعا محدودیت دارد و نمی‌تواند آن کار خاص و در حد بالا را انجام دهد.

,

 

,

عبدالهی یادآور شد: تمام کارهایم برایم جذاب بوده ولی بعضی‌ها خاص‌تر بود و بهتر توانستم به آن‌ها بپردازم مانند "سارو" و کار "نوروز در تاجیکستان" احساس می‌کنم، جذاب خواهد بود و مستند "سرحد" نیز که با فرهنگ عشایر و مرزنشینان آشنا شدم نیز جذاب بود.

,

 

,

70 درصد کارهام در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است

,

وی با بیان‌ این‌که 70 درصد کارهام در مورد اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: من اعتقاد دارم در استان ما معیشت یکی از مهمترین معضلات، به ویژه در شرایط خاصی که از لحاظ کمبود آب داریم و معیشت یکی از مهمترین چالش‌ها برای مردم و دولت بوده، بنابرین مد نظرم بوده و یکی از دغدغه های مردم همین است.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که وقتی دغدغه یک جامعه، دغدغه یک فیلم‌ساز شود برنامه های زیادی ساخته می‌شود، گفت: در برنامه "سرحد" که موضوع بازارچه‌ها و مرز را بیان می‌کرد، برای من به عنوان یک فیلم ساز مشخص شد که کم کاری از مردم ما نیست و بخشی به علت شرایط خاص استان، بخشی هم محدودیت‌های اداری و بخشی هم کم کاری و کم توجهی مسئولان است.

,

 

,

عبدالهی تصریح کرد: خیلی از کارها و فیلم‌های من با نگاه خاص ساخته شده و مستند "دوباره زندگی" با موضوع تعاونی زنان خراشاد ساخته شده است که در کشور مورد توجه قرار گرفت.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: من جزو مدرسین انجمن سینمای جوانان خراسان جنوبی هستم و 2 دوره کارگاه مستندسازی را برگزار کرده‌ام.

,

 

,

عبدالهی با بیان این‌که متاسفانه گرایش جوان‌ها و نوجوانان به سمت فضای داستانی است و نگاه کشور نیز این گونه است، خاطرنشان کرد: من به همراهی احمدرضا یاوری و انسیه شاه‌حسینی در بخش مستند جشنواره استانی به عنوان داور حضور داشتیم.

,

 

,

, ,

 

,

وی با اشاره به این‌که چالش‌ها و کمبودهای آموزشی در بخش مستندسازی در خراسان جنوبی زیاد است، افزود: مستندسازان جوان‌ آموزش را باید مدنظر قرار دهند و اگر بخواهند به صورت خودجوش کاری را انجام دهند موفق نخواهند شد.

,

 

,

مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند

,

مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که مسئولان جایگاه مستند و فیلم را جدی نمی‌گیرند و به کارکردهای آن واقف نیستند و فرق بین آماتور و حرفه‌ای را نمی دانند، گفت: در همه جای دنیا رزومه یک هنرمند موفق را مد نظر قرار می‌دهند اما در کشور ما اغلب رفتارها بر اساس دوستی افراد است که من قبول ندارم و فرد موفق جایگاهی ندارد و نخواهد داشت.

,

 

,

عبدالهی یادآور شد: مشکل خراسان جنوبی این است که مسئولان به قضیه آموزش به صورت جدی نگاه نمی‌کنند و افراد حرفه‌ای در تصویربرداری، تدوین، صدابرداری و ارکان فیلم‌سازی را کم داریم و همان‌طور ادامه دارد.

,

 

,

وی افزود: من این‌که صدا و سیمای خراسان جنوبی کم کاری کرده است را اصلا قبول ندارم و اثبات می‌کنم که همچنین چیزی وجود ندارد چراکه پخشِ بیش از 70 قسمت مستند از یک شبکه در هیچ استانی اتفاق نیفتاده است.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: ما کار خاص نساختیم و علت آن این است که بودجه کم داریم و در ارزیابی سازمانی صدا و سیمای خراسان جنوبی به عنوان بهترین مستندساز معرفی شده است که البته همین مورد نیز دیده نشد.

,

 

,

عبدالهی تصریح کرد: به نظر من در چند سال اخیر وضعیت مستندسازی در استان نسبت به گذشته فرق کرده و امیدواریم سایر فیلم‌سازان نیز دغدغه استان را داشته باشند و سعی کنند تا اتفاق خوبی برای این استان بیفتد.

,

 

,

وی افزود: مستندسازان در صورتی که حمایت شوند، می‌توانند اتفاقات خوبی را برای مردم استان رقم بزنند تا وضعیت مردم بهتر شود.

,

 

,

وی از حضور مستندسازان در جشنواره‌ها با نام تب جشنواره یاد کرد و افزود: درست است فیلم در جشنواره دیده می شود اما نگاه مستندسازان نباید جشنواره باشد و کارکرد خوبی ندارد؛ در چند سال آینده افرادی را خواهیم دید که برای جشنواره فیلم می‌سازند و این خوب نیست؛ فیلم سازی موقعی خوب است که مخاطب مردمی بیشتری داشته باشد.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: مستندی در خوسف با نام "محرم در خوسف" که به آیین های تاسوعا و عاشورا در خوسف می‌پردازد، ماندگار شد و یک کار سنگینی بود و یک آیین منحصر به فرد است که در هیچ جای کشور این آیین ها وجود ندارد.

,

 

,

عبدالهی اظهار کرد: در مورد پیاده‌روی اربعین تاکنون موفق نشدم کاری را انجام دهم.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: اگر ما بخواهیم یک کار خاص در مورد پیاده‌روی اربعین ساخته شود باید فیلم‌سازهایی فرستاده شوند که نگاه خاص داشته باشند و دوست دارم یک کار خاص انجام دهم.

,

 

,

وی افزود: من اگر امسال به سراغ جشنواره‌ها رفتم به خاطر این بود که کارم دیده شود اما فیلمی به جشنواره می رود که موضوعات سیاهی مانند اعتیاد را بیان کند و فیلم "سارو" که بسیار زیبا و مثبت بود به خاطر این که خوب کار شده بود، دیده شد و یک نگاه مثبت داشت.

,

 

,

عبدالهی تصریح کرد: اگر بخواهیم مستندسازی خراسان جنوبی یک حرفی در کشور و در خارج از کشور داشته باشد، باید جوانان را حمایت کنیم و یک اتفاق یک نفره نیست، نیاز به حمایت دارد و هزینه‌بر است.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: جریان فیلم‌سازی هر کشوری به فرهنگ آن می‌پردازد و وقتی ما نتوانیم خودمان را به دیگران خوب نشان دهیم و خودمان را باور کنیم، موفق نخواهیم شد؛ دیدن نشانه باورکردن است و هیچ چیز به اندازه دیده شدن قدرت ندارد.

,

 

,

عبدالهی افزود:  نگاهم فراتر از استان رفته و می‌خواهم در مورد استان‌ها و کشورهای دیگر کار بسازم تا کارهایمان در کشورهای دیگر دیده شود.

,

 

,

با مستند مناطق دیده نشده را نشان می‌دهیم

,

وی با بیان این‌که بسیاری از هم استانی‌های ما از وجود جاهای زیبا و بکر بی‌خبر هستند، افزود: با دیدن این مستندها از ما می‌پرسند که همچنین جاهایی در استان ما وجود دارد؟ و ما با ساختن مستند بسیاری از جاهایی که دیده نشده را به مردم نشان می‌دهیم.

,

 

,

مستندساز خراسان جنوبی گفت: من در مسیر کارم با گردشگرهای مختلفی برخورد کردم که فکر می‌کردند در خراسان جنوبی جایی برای دیدن وجود ندارد و به خاطر این بود که  فیلم و مستندی را در این زمینه ندیده بودند و این نشانه کم کاری ما است.

,

 

,

انتهای پیام/ 132

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه