اخبار داغ

تیشه قاچاقچیان، این‌بار بر ریشه درختان درگز

تیشه قاچاقچیان، این‌بار بر ریشه درختان درگز
ناآگاهی اهالی روستاهای شهرستان درگز سبب شده تا سودجویان با خرید هر اصله درخت به قیمت تقریبی 50 هزار تومان، به جان این سرمایه بزرگ و گرانبها بیفتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگزخبر، حفظ محیط زیست در جامعه کنونی ما از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, درگزخبر,

 

,

امروزه قطع درختان و قاچاق چوب در سراسر جهان به بهانه ‌های مختلفی انجام می شود که در بسیاری موارد منفعت ‌های کوتاه‌ مدت و شخصی در این تصمیم‌ ها نقش داشته و بدون ‌توجه به هزینه‌ های زیست‌ محیطی و بلند مدت در یک محیط صورت می‌ گیرند.

,

 

,

در این میان شهرستان درگز هم از این قضیه مستثنی نبوده و قاچاقچیان چوب با توجه به اجرای طرح ممنوعیت قطع درختان در جنگل های شمال کشور، روی به چنین شهرستانهایی آورده و به صورت شبانه اقدام به قطع درختان و حمل آنها به خارج از شهرستان می کنند.

,

, ,

یکی از روستا نشینان درگزی در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: در سال جاری و با توجه به پدیدار شدن مسئله خشکسالی و بیکاری، عده ای با ورود به محیط روستاها و دادن پیشنهاد خرید درختان آن هم به بهای بسیار اندک، درختان تنومند روستا را قطع کرده و پس از بارگیری، به خارج از شهر حمل می کردند.

,

 

,

وی افزود: این مساله در روستاهای دور از شهرستان شدت زیادتری دارد، چراکه بیشتر صاحبان زمین های زراعی و درختان، از جمله افراد سالخورده روستا بوده و نسبت به قطع بی رویه و پیامدهای زیان بار آن بر محیط زیست اطلاعی ندارند.

,

 

,

غلامرضا شاکری تاکید کرد: متاسفانه افراد سودجو از بی اطلاعی اهالی روستا استفاده می کردند و با خرید هر اصله درخت به قیمت تقریبی 50 هزار تومان، به جان این سرمایه بزرگ و گرانبها می افتادند؛ مدتی این کار به صورت عادی و طبیعی در طول روز انجام می شد ولی با حساس شدن اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نسبت به این مساله، فعالیت قاچاقچیان به تاریکی و سکوت شب موکول شد.

,

, ,

فرخ جواد پور، شهردار نوخندان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این مساله امروز به معضلی تبدیل شده ولی ابزار خاصی برای کنترل این افراد نداریم؛ موارد بسیاری از این دست در طول روز مشاهده می شود؛ اما در حال حاضر نهادی وجود ندارد که با آن تماس گرفته و مراتب را جهت پیگیری اعلام کنیم.

,

 

,

وی عنوان کرد: ادارات و نهادهای ذی‌ربط توانایی جلوگیری از این کار را در زمین های خارج از شهر ندارند، چراکه در صورت مانع شدن، صاحبان مزارع به صورت شبانه اقدام به قطع درختان می کنند.

,

 

,

شهردار نوخندان تاکید کرد: تنها راه جلوگیری از این اقدامات، توقیف و تخلیه بار خودروهای حامل چوب بوده که باید با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راه صورت گیرد؛ وقتی یک روستایی درختی را قطع کند؛ اما نتواند به فروش برساند، در مراحل بعد میل به قطع کردن درخت را از دست داده و جلوی قاچاق چوب گرفته خواهد شد.

,

, ,

اصغر ولی خانی در گفتگو با خبرنگار ما تشریح کرد: متاسفانه این روزها شاهد هستیم شهرستان درگز به یک بارانداز تجمیع درختان قطع شده تبدیل شده است؛ به نحوی که چوبهای حاصل از قطع درختان در قسمتی از شهر چاپشلو دپو شده و تریلی ها پس از بارگیری و باسکول به سمت مقصد حرکت می کنند.

,

 

,

شهردار چاپشلو با اشاره به نقش سیاست های دولت در به وجود آمدن مشکلات مذکور، تصریح کرد: در یک برهه از زمان از نوغانداری حمایت ویژه ای شد و برای کشاورز توجیه اقتصادی داشت که روی به سمت غرس درختانی مانند توت بیاورد؛ اما در سالهای اخیر با توجه به عدم حمایت های اقتصادی از این شغل، کشاورزان تصمیم گرفته اند درختان خود را قطع کنند.

,

 

,

وی افزود: از بین رفتن فضای سبز، یک تهدید بسیار بزرگ است، چنانچه این روند ادامه داشته باشد، بعد از گذشت چند سال درختی در سطح شهرستان نخواهیم داشت.

,

, ,

حمیدرضا شرفخانی به خبرنگار ما توضیح داد: مطابق قانون قطع هر نوع درخت مثمر و بی ثمر در محدوده شهرها و روستاها بدون اجازه شهرداری و منابع طبیعی ممنوع است؛ حتی در ماده 6 قانون مجازات اسلامی، مجازات افراد قطع کننده درختان هم مشخص شده است و شهرداری ها اختیار تام برای مصادره زمینی که در آن قطع درخت صورت گرفته، دارند.

,

 

,

رئیس اداره منابع طبیعی درگز عنوان کرد: در همین راستا دادستانی محترم شهرستان اجازه برخورد قانونی نسبت به افراد متخلف و قاچاقچیان چوب را برای نیروی انتظامی، پلیس راه و مرزبانی فراهم آورده است.

,

, ,

وی تاکید کرد: همشهریان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در زمینه قطع درختان، مراتب را بلافاصله به ماموران نظامی و انتظامی اطلاع داده تا اقدامات لازم نسبت به توقیف و هماهنگی با اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه