اخبار داغ

معلولان را در یابیم؛

معلولان اندر خم کوچه های بی توجهی یاسوج مانده اند/ وقتی فریاد رسی پیدا نمی شود!

معلولان اندر خم کوچه های بی توجهی یاسوج مانده اند/ وقتی فریاد رسی پیدا نمی شود!
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد نرخ معلولیت در کهگیلویه وبویراحمد را 3 درصد بالاتر از میانگین کشوری حدود 2.7 درصد ذکر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد و مشخصا یاسوج  مرکز پایتخت طبیعت ایران، یکی از استان های محروم و دور افتاده از پیشرفت توسعه در راستای زیرساخت های طبیعی و انسانی است که همواره به دلیل فقر و محرومیت، مردمان معلول و زمین گیر شده این دیار در ملا عام و در خیابان ها به عبور و مرور مشغول هستند. افراد معلولی که اگر به آنها توجه نگردد می تواند به عنوان یک معضل اجتماعی و فرآگیر در نگرش اجتماعی این مردم تاثیر بسزایی از نوع بار منفی را به همراه داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

, ,

زبان گویا قاصر می شود وقتی بخواهیم در جایگاه یک معلول از کمبودهای زندگی بگوییم که هرچه هم بر زبان بیاوریم قصه درد و رنج دچار لکنت می شود و آفتاب امید در پستوی رنج و مشقت بی حد و حصر رنگ می بازد. گاهی اوقات باید پرسه ای در کوچه و پس کوچه های تنهایی مردمانی زد تا بفهمیم که نقص عضو و معلولیت در اینجا چنان تعبیر می شود که برای فرد جدا افتاده از روزگار، شیرین زیستن معنا و مفهومی ندارد.

,

 

,

هر روز که زمان می گذرد داستان معلولیت بیش از پیش خودی نشان می دهد و آفتاب رو به غروب رفته جامعه معلولان توان باز حرکتی خود را ضعیف تر از قبل می بینند. در تعریف معلول و کودک کار همین بس که به جای میدان دادن به این قشر چنان محدودیت و عرصه را بر آنها تنگ و تنگ تر می نماییم که امید به افق زندگی در چشم انداز یک زیستن سالم جای پایی نمی یابند.

,

, ,

نوع نگاه ما به افراد معلول چنان این افراد را بی بال و پر نموده است که همان توان حرکتی روزمره ولو اندک را به خاطر رفتارهای غیرمتعارف با یک فرد معلول از آنان می گیریم. تعریف معلول در اصل و در ادبیات حقیقی محدودیت نیست بلکه یک پتانسیل بالقوه برای رسیدن به هدف است که به درستی از محدودیت فراتر می رود و در یک نگاه ژرف اندیش به همان جایگاه رفیع استحقاق دست می یابند.

,

 

,

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد نرخ معلولیت در کهگیلویه وبویراحمد را سه درصد بالاتر از میانگین کشوری حدود 2.7 درصد ذکر کرد. تاکنون 18 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده اند که حدود 6 هزار و 300 نفر از آنها به طور مستقیم از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

,


وی ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج های فامیلی و دانش ناکافی خانواده ها نسبت به مسائل روانشناختی کودکان را از عوامل موثر در افزایش بروز معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد. موسوی امجد با اشاره به وجود حدود 146 خانواده چند معلولی در کهگیلویه و بویراحمد ، تصریح کرد: ازدواج های فامیلی اصلی ترین دلیل معلولیت در این استان شناسایی شده است.

, ,
,

 

,

این مدیر استانی افزود: تعداد مراکز توانبخشی در استان را 25 مورد ذکر کرد و افزود: از این تعداد 9 مرکز توانبخشی شبانه روزی هستند. یکی از برنامه ها و راهبردهای اساسی سازمان بهزیستی در دولت یازدهم را غربالگری، انجام آزمایش، مشاوره ژنتیک و ارائه مشاوره قبل از ازدواج برای کاهش نرخ معلولیت ها ذکر کرد.

,

 

,

موسوی امجد اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه و اهداف راهبردی سازمان بهزیستی سالانه 20 تا 25 درصد نزخ معلولیت در کشور باید کاهش یابد. وی انجام مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج را یکی از مهمترین راهکارهای تحقق این مهم دانست.

,

, ,

مدیر کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و 606 معلول روانی، یکهزار و 445 ناشنوا، یکهزار و 659 معلول نابینا، چهار هزار و 416 معلول ذهنی، 6 هزار و 47 معلول جسمی حرکتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

,

 

,

به هرحال؛ در جامعه ای زندگی می کنیم که نرخ معلولیت به نسبت جمعیت کم نیست و وجود افراد معلول در یک کشور بر می گردد به مسائل مختلفی از جمله موارد ژنتیکی و دلایل دیگر پزشکی که اگر به طور جد به آن توجه کافی نشود می تواند هر روز بیش از پیش با افزایش آمار این افراد جامعه شاهد باشیم.

,

 

,

به نظر می رسد با ورود علم پزشکی به به طن جامعه و همینطور تدابیر اندیشیده شده در موضوع معلولیت جامعه در کسر و کاهش معلولیت در سطح کشور روند بسیار خوبی را دنبال نموده است ولی آنچه بیشتر از هرچیز دیگری می تواند جامعه معلولان را با چالش روبرو سازد همانا؛ عدم پذیرش واقعی این طیف از جامعه که مورد بی مهری مسئولان و متولیان امر قرار می گیرد و در این مقوله دردآسا نیاز می طلبد مسئولان توجه خاص و بیشتری به این طیف دردمند داشته باشند.

,

انتهای پیام /

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه