اخبار داغ

منشور حقوق شهروندی؛ از حرف تا عمل/وقتی حقوق معلمان حق‌التدریسی، حقوق شهروندی محسوب نمی‌شود!

منشور حقوق شهروندی؛ از حرف تا عمل/وقتی حقوق معلمان حق‌التدریسی، حقوق شهروندی محسوب نمی‌شود!
علیرغم اینکه رعایت حقوق شهروندی یکی از تاکیدات و وعده های رئیس جمهور است اما در عمل شاهد عدم پرداخت مطالبات معلمان و فرهنگیان از سوی دولت هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ «حقوق شهروندی» مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه و جزو حقوق ذاتی و فطری انسان‌ها است که به تابعان یک کشور فارغ از رنگ، قومیت، نژاد، دین و طبقه‌شان تعلق می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

«رعایت حقوق شهروندی» یکی از وعده های انتخاباتی دولت یازدهم بود که در این راستا پیش‌نویس آن در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم تهیه شد، اما تدوین منشور حقوق شهروندی سه سالی زمان برد تا اینکه در ۲۹ آذرماه سال گذشته با امضای رئیس جمهور نهایی شد.

«منشور حقوق شهروندی» شامل  ۲۲ حق و ۱۲۰ ماده است و با هدف استیفاء و ارتقای حقوق شهروندی و به‌ منظور تدوین «برنامه و خط ‌مشی دولت» موضوع اصل ۱۳۴ قانون اساسی، تنظیم شده است.

۲۲ حقی که در منشور حقوق شهروندی آمده شامل «حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی»، «حق آزادی و امنیت شهروندی»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت»، « حق اداره شایسته و حسن تدبیر»، «حق کرامت و برابری انسانی»، «حق دسترسی به فضای مجازی»، «حق حریم خصوصی»، «حق تشکل، تجمع و راهپیمایی»، «حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد»، «حق آزادی اندیشه و بیان»، «حق دسترسی به اطلاعات»، «حق تشکیل و برخورداری از خانواده»، «حق برخورداری از دادخواهی عادلانه»، «حق اقتصاد شفاف و رقابتی»، «حق مسکن»، «حق مالکیت»، «حق رفاه و تأمین اجتماعی»، «حق اشتغال و کار شایسته»، «حق دسترسی و مشارکت فرهنگی»، «حق آموزش و پژوهش»، «حق محیط ‌زیست سالم و توسعه پایدار» و «حق صلح، امنیت و اقتدار ملی» می‌شود که به طور رسمی توسط رئیس جمهور به تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

بر اساس ماده ۱۰۴ حقوق شهروندی «شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم می‌سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور به‌طور رایگان گسترش می‌دهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدایی فراهم می‌آورد».

همچنین در ماده ۱۰۸ این منشور آمده است «حق دانش‌آموزان است که از آموزش‌وپرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود. و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌زیست و میراث فرهنگی آماده کند».

نظام آموزش کشور با مشکلات متعددی از جمله کمبود فضای آموزشی، کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی، تاخیر در پرداخت حقوق معلمان و... در تمامی این سال‌ها مواجه بوده است؛مباحثی که جزو حقوق اولیه نظام آموزشی است ولی کمتر مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است. اینکه رعایت حقوق شهروندی در عمل چقدر ممکن و رفع کننده مشکلات در این حوزه باشد جای سوال است که پاسخ به آن نیازمند زمان و اجرایی شدن این منشور است ولی تاکنون که این منشور نتوانسته به اندازه کافی مثمرثمر باشد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی:

جامعه امروز از تورم اسناد و منشورهای متعدد اجرا نشده رنج می‌برد

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی در ۳۰ بهمن‌ماه در نشست حقوق شهروندی و دانش‌آموزان که در محل استانداری مرکزی و با حضور شوراهای دانش‌آموزی مدارس دخترانه این استان برگزار ش، در پاسخ به اظهارات دانش آموزان  به مواردی همچون عدالت اجتماعی، آموزشی، دغدغه بازماندگی از تحصیل برخی دختران و پسران، کودکان کار گفت: مباحث مرتبط با عدالت اجتماعی، آموزشی، جنسیتی، غذایی، تحصیلی و ... که در قانون اساسی نیز متبلور شده است در منشور حقوق شهروندی نیز مورد تاکید و یادآوری قرار گرفته است.

مولاوردی تصریح کرد: برای اولین بار دولت یازدهم و شخص ریاست جمهوری سندی را در حوزه تعهدات دولت و حاکمیت و حقوق شهروندی به مانند حقوق مندرج در قانون اساسی تاکید کرد و با توجه به گذشت ٤ دهه از پیروزی انقلاب، تحولات جدید، نیازها و شرایط، این سند به رسمیت شناخته شد و منشوری با ٢٢ حق و ١٢٠ ماده ابلاغ شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه تحقق واقعی این سند و منشور منوط به وجود نقشه راه است، بیان کرد: جامعه امروز از تورم اسناد و منشورهای متعدد در حوزه‌های مختلفی زمینه اجرای آنها فراهم نشده است رنج می‌برد و باید شرایط جهت اجرای آنها فراهم شود.

اما در حقیقت همین همایش برگزار شده با حضور شوراهای دانش‌آموزی مدارس دخترانه استان خود یکی از موارد نقض حقوق شهروندی به شمار می‌رود چراکه تنها مدعوین این مراسم شوراهای دانش‌آموزی دختران بودند و خبری از شوراهای دانش‌آموزی پسران نبود. البته مسئولان آموزش و پرورش چرایی این امر را عمل به دستور ابلاغی از سوی استانداری اعلام کردند.

همایشی که همانند بسیاری از دیگر همایش‌ها بدون هیچ دستاوردی برای رفع مشکلات دانش‌آموزان، به کار خود پایان داد.

یکی از اعضای شوراهای دانش‌آموزی اراک:

تجهیزات لازم برای مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها وجود ندارد 

یکی از اعضای شوراهای دانش‌آموزی اراک در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با بیان اینکه مشکلات بسیاری در حوزه نظام آموزشی در کشور وجود دارد، گفت: امیدوارم در آینده شاهد برگزاری همایش‌هایی باشیم که در آن راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات دانش آموزان از سوی مسئولان ارائه و عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی بخش کوچکی از مشکلات دانش آموزان را برطرف می کند، اظهار کرد: اگر هم این منشور عملیاتی شود تنها بخشی از مشکلات دانش‌آموزان مرتفع می‌شود. از سویی تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم برای دانش آموزان جزو حقوق اولیه شهروندی است در حالیکه اکثر مدارس از امکانات اولیه در رابطه با امر آموزش محروم هستند و تا رفع تمامی این مشکلات فاصله زیادی وجود دارد.

این دانش آموز اراکی بیان کرد: هنرجویان هنرستان‌ها بایستی تجهیزات کارگاهی لازم را برای یادگیری مفاهیم در اختیار داشته باشند و این جزو اصول اساسی برای مهارت آموزی است ولی در همین هنرستان خودمان شاهدیم که چند دانش آموز تنها با یک چرخ خیاطی کار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی در مدرسه مدیر و معاون را هم نمی‌ببینم که بخواهیم این مشکلات را بازگو کنیم و اگر هم مطرح شود هیچ ضمانتی برای رفع مشکلات وجود ندارد، امیدواریم که دولت در موضوع حقوق شهروندی به همه جوانب توجه داشته باشد.

یکی از معلمان پرورشی:

کمبود فضاهای آموزشی و نبود امکانات؛ از موانع برخورداری از حقوق شهروندی

یکی از معلمان پرورشی حاضر در این همایش در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با بیان اینکه برگزاری این قبیل همایش‌ها زمانی مثمرثمر خواهد بود که به وعده‌ها عمل شود، گفت: مدارس و آموزشگاه‌ها با مشکلات متعددی در حوزه آموزش و امر تربیت مواجه هستند ولی بعید می‌دانم با برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌هایی بتوان راهکارهای گره گشا ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه اولویت‌های دیگری هم در آموزشگاه‌ها به غیر از حقوق شهروندی وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که مهارت زندگی، حس همدلی و گذشت در بین دانش‌آموزان کم و بی ارزش شده است که این موضوع می تواند خیلی مهمتر از موضوع حقوق شهروندی باشد.

این معلم پرورشی اراکی اضافه کرد: موضوعاتی که در این جلسات مطرح می شود در اکثر موارد در حد حرف باقی می‌ماند، کمبود فضاهای آموزشی، نبود کارگاه، حضور ۴۰ دانش آموز در یک کلاس و... همه از موانع برخورداری از حقوق شهروندی است که امیدواریم به این موضوعات هم توجه شود.

مشکلاتی که در این همایش مطرح شد دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان، والدین و مربیان آموزشی بود که سال‌هاست مسئولان امر نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند که حتی در صورت اجرای حقوق شهروندی نمی‌توان انتظار داشت که تمامی این مشکلات رفع شود چراکه برای دستیابی به هدف اصلی منشور، همکاری سایر قوا و نهادها و مشارکت مردم، تشکل‌ها، اتحادیه‌های صنفی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ضروری است.

علیرغم اینکه رعایت حقوق شهروندی یکی از تاکیدات و وعده های رئیس جمهور است اما در عمل شاهد عدم پرداخت مطالبات معلمان و فرهنگیان از سوی دولت هستیم.

 دبیر کمیسیون آموزش مجلس:

عدم پرداخت حقوق معلمان نقض آشکار حقوق شهروندی است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم محلات و دلیجان در گفتگو با خبرنگار پیام دلیجان در خصوص معوقات معلمان حق التدریسی گفت: معلمان حق التدریس از چندین ماه و حتی برخی از آنها بیش از یک‌سال حقوق معوق دارند، ولی دولت مطالبات آنها را پرداخت نکرده است.

سلیمی اظهار کرد: علیرغم اینکه پیگیری های فراوانی را در جهت پرداخت حقوق این افراد با دولت داشته ایم، هنوز پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس آموزه های دینی بایستی حقوق کارگر را پیش از خشک شدن عرق جبینش پرداخت کنیم ولی متاسفانه دولت در خصوص پرداخت حقوق معلمان حق التدریسی کوتاهی کرده است.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه پرداخت نشدن حقوق معلمان نقض آشکار حقوق شهروندی است، بیان کرد: دولت که دم از حقوق شهروندی می زند این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

سلیمی با بیان اینکه دولت درباره موضوع حقوق شهروندی برخورد گزینشی دارد، اضافه کرد: موضوع حقوق شهروندی هر کجا برای دولت منفعت سیاسی دارد، مطرح می‌شود و هر جا که کم کاری کند این مهم را به فراموشی می‌سپارد.

به زبان بسیار ساده، حقوق شهروندی این است که در جامعه تبعیض نباشد، حقوق شهروندی این است که در حوزه آموزش دانش آموزان از امکانات اولیه برای تحصیل برخوردار باشند تا با کمترین مشکلات بتوانند قله های رفیع علم و دانش را فتح کنند نه اینکه با برگزاری همایش و بیان مطالبی سلسله وار در خصوص حقوق شهروندی، سر و ته قضیه را به هم بیاوریم. با این شرایط نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه دید مردم را نسبت به عملکرد دولت، دلسردتر می کند.

انتهای پیام/

,

«رعایت حقوق شهروندی» یکی از وعده های انتخاباتی دولت یازدهم بود که در این راستا پیش‌نویس آن در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم تهیه شد، اما تدوین منشور حقوق شهروندی سه سالی زمان برد تا اینکه در ۲۹ آذرماه سال گذشته با امضای رئیس جمهور نهایی شد.

,

«منشور حقوق شهروندی» شامل  ۲۲ حق و ۱۲۰ ماده است و با هدف استیفاء و ارتقای حقوق شهروندی و به‌ منظور تدوین «برنامه و خط ‌مشی دولت» موضوع اصل ۱۳۴ قانون اساسی، تنظیم شده است.

,

۲۲ حقی که در منشور حقوق شهروندی آمده شامل «حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی»، «حق آزادی و امنیت شهروندی»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت»، « حق اداره شایسته و حسن تدبیر»، «حق کرامت و برابری انسانی»، «حق دسترسی به فضای مجازی»، «حق حریم خصوصی»، «حق تشکل، تجمع و راهپیمایی»، «حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد»، «حق آزادی اندیشه و بیان»، «حق دسترسی به اطلاعات»، «حق تشکیل و برخورداری از خانواده»، «حق برخورداری از دادخواهی عادلانه»، «حق اقتصاد شفاف و رقابتی»، «حق مسکن»، «حق مالکیت»، «حق رفاه و تأمین اجتماعی»، «حق اشتغال و کار شایسته»، «حق دسترسی و مشارکت فرهنگی»، «حق آموزش و پژوهش»، «حق محیط ‌زیست سالم و توسعه پایدار» و «حق صلح، امنیت و اقتدار ملی» می‌شود که به طور رسمی توسط رئیس جمهور به تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

,

بر اساس ماده ۱۰۴ حقوق شهروندی «شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم می‌سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور به‌طور رایگان گسترش می‌دهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدایی فراهم می‌آورد».

,

همچنین در ماده ۱۰۸ این منشور آمده است «حق دانش‌آموزان است که از آموزش‌وپرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود. و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌زیست و میراث فرهنگی آماده کند».

,

نظام آموزش کشور با مشکلات متعددی از جمله کمبود فضای آموزشی، کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی، تاخیر در پرداخت حقوق معلمان و... در تمامی این سال‌ها مواجه بوده است؛مباحثی که جزو حقوق اولیه نظام آموزشی است ولی کمتر مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است. اینکه رعایت حقوق شهروندی در عمل چقدر ممکن و رفع کننده مشکلات در این حوزه باشد جای سوال است که پاسخ به آن نیازمند زمان و اجرایی شدن این منشور است ولی تاکنون که این منشور نتوانسته به اندازه کافی مثمرثمر باشد.

,

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی:

, دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی:,

جامعه امروز از تورم اسناد و منشورهای متعدد اجرا نشده رنج می‌برد

, جامعه امروز از تورم اسناد و منشورهای متعدد اجرا نشده رنج می‌برد, جامعه امروز از تورم اسناد و منشورهای متعدد اجرا نشده رنج می‌برد,

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی در ۳۰ بهمن‌ماه در نشست حقوق شهروندی و دانش‌آموزان که در محل استانداری مرکزی و با حضور شوراهای دانش‌آموزی مدارس دخترانه این استان برگزار ش، در پاسخ به اظهارات دانش آموزان  به مواردی همچون عدالت اجتماعی، آموزشی، دغدغه بازماندگی از تحصیل برخی دختران و پسران، کودکان کار گفت: مباحث مرتبط با عدالت اجتماعی، آموزشی، جنسیتی، غذایی، تحصیلی و ... که در قانون اساسی نیز متبلور شده است در منشور حقوق شهروندی نیز مورد تاکید و یادآوری قرار گرفته است.

,

مولاوردی تصریح کرد: برای اولین بار دولت یازدهم و شخص ریاست جمهوری سندی را در حوزه تعهدات دولت و حاکمیت و حقوق شهروندی به مانند حقوق مندرج در قانون اساسی تاکید کرد و با توجه به گذشت ٤ دهه از پیروزی انقلاب، تحولات جدید، نیازها و شرایط، این سند به رسمیت شناخته شد و منشوری با ٢٢ حق و ١٢٠ ماده ابلاغ شد.

,

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه تحقق واقعی این سند و منشور منوط به وجود نقشه راه است، بیان کرد: جامعه امروز از تورم اسناد و منشورهای متعدد در حوزه‌های مختلفی زمینه اجرای آنها فراهم نشده است رنج می‌برد و باید شرایط جهت اجرای آنها فراهم شود.

,

اما در حقیقت همین همایش برگزار شده با حضور شوراهای دانش‌آموزی مدارس دخترانه استان خود یکی از موارد نقض حقوق شهروندی به شمار می‌رود چراکه تنها مدعوین این مراسم شوراهای دانش‌آموزی دختران بودند و خبری از شوراهای دانش‌آموزی پسران نبود. البته مسئولان آموزش و پرورش چرایی این امر را عمل به دستور ابلاغی از سوی استانداری اعلام کردند.

,

همایشی که همانند بسیاری از دیگر همایش‌ها بدون هیچ دستاوردی برای رفع مشکلات دانش‌آموزان، به کار خود پایان داد.

,

یکی از اعضای شوراهای دانش‌آموزی اراک:

, یکی از اعضای شوراهای دانش‌آموزی اراک:,

تجهیزات لازم برای مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها وجود ندارد 

, تجهیزات لازم برای مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها وجود ندارد , تجهیزات لازم برای مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها وجود ندارد ,

یکی از اعضای شوراهای دانش‌آموزی اراک در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با بیان اینکه مشکلات بسیاری در حوزه نظام آموزشی در کشور وجود دارد، گفت: امیدوارم در آینده شاهد برگزاری همایش‌هایی باشیم که در آن راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات دانش آموزان از سوی مسئولان ارائه و عملیاتی شود.

, دیار آفتاب,

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی بخش کوچکی از مشکلات دانش آموزان را برطرف می کند، اظهار کرد: اگر هم این منشور عملیاتی شود تنها بخشی از مشکلات دانش‌آموزان مرتفع می‌شود. از سویی تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم برای دانش آموزان جزو حقوق اولیه شهروندی است در حالیکه اکثر مدارس از امکانات اولیه در رابطه با امر آموزش محروم هستند و تا رفع تمامی این مشکلات فاصله زیادی وجود دارد.

,

این دانش آموز اراکی بیان کرد: هنرجویان هنرستان‌ها بایستی تجهیزات کارگاهی لازم را برای یادگیری مفاهیم در اختیار داشته باشند و این جزو اصول اساسی برای مهارت آموزی است ولی در همین هنرستان خودمان شاهدیم که چند دانش آموز تنها با یک چرخ خیاطی کار می کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: حتی در مدرسه مدیر و معاون را هم نمی‌ببینم که بخواهیم این مشکلات را بازگو کنیم و اگر هم مطرح شود هیچ ضمانتی برای رفع مشکلات وجود ندارد، امیدواریم که دولت در موضوع حقوق شهروندی به همه جوانب توجه داشته باشد.

,

یکی از معلمان پرورشی:

, یکی از معلمان پرورشی:,

کمبود فضاهای آموزشی و نبود امکانات؛ از موانع برخورداری از حقوق شهروندی

, کمبود فضاهای آموزشی و نبود امکانات؛ از موانع برخورداری از حقوق شهروندی, کمبود فضاهای آموزشی و نبود امکانات؛ از موانع برخورداری از حقوق شهروندی,

یکی از معلمان پرورشی حاضر در این همایش در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با بیان اینکه برگزاری این قبیل همایش‌ها زمانی مثمرثمر خواهد بود که به وعده‌ها عمل شود، گفت: مدارس و آموزشگاه‌ها با مشکلات متعددی در حوزه آموزش و امر تربیت مواجه هستند ولی بعید می‌دانم با برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌هایی بتوان راهکارهای گره گشا ارائه داد.

, دیار آفتاب,

وی با اشاره به اینکه اولویت‌های دیگری هم در آموزشگاه‌ها به غیر از حقوق شهروندی وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که مهارت زندگی، حس همدلی و گذشت در بین دانش‌آموزان کم و بی ارزش شده است که این موضوع می تواند خیلی مهمتر از موضوع حقوق شهروندی باشد.

,

این معلم پرورشی اراکی اضافه کرد: موضوعاتی که در این جلسات مطرح می شود در اکثر موارد در حد حرف باقی می‌ماند، کمبود فضاهای آموزشی، نبود کارگاه، حضور ۴۰ دانش آموز در یک کلاس و... همه از موانع برخورداری از حقوق شهروندی است که امیدواریم به این موضوعات هم توجه شود.

,

مشکلاتی که در این همایش مطرح شد دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان، والدین و مربیان آموزشی بود که سال‌هاست مسئولان امر نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند که حتی در صورت اجرای حقوق شهروندی نمی‌توان انتظار داشت که تمامی این مشکلات رفع شود چراکه برای دستیابی به هدف اصلی منشور، همکاری سایر قوا و نهادها و مشارکت مردم، تشکل‌ها، اتحادیه‌های صنفی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ضروری است.

,

علیرغم اینکه رعایت حقوق شهروندی یکی از تاکیدات و وعده های رئیس جمهور است اما در عمل شاهد عدم پرداخت مطالبات معلمان و فرهنگیان از سوی دولت هستیم.

,

 دبیر کمیسیون آموزش مجلس:

, دبیر کمیسیون آموزش مجلس:,

عدم پرداخت حقوق معلمان نقض آشکار حقوق شهروندی است

, عدم پرداخت حقوق معلمان نقض آشکار حقوق شهروندی است, عدم پرداخت حقوق معلمان نقض آشکار حقوق شهروندی است,

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم محلات و دلیجان در گفتگو با خبرنگار پیام دلیجان در خصوص معوقات معلمان حق التدریسی گفت: معلمان حق التدریس از چندین ماه و حتی برخی از آنها بیش از یک‌سال حقوق معوق دارند، ولی دولت مطالبات آنها را پرداخت نکرده است.

,

سلیمی اظهار کرد: علیرغم اینکه پیگیری های فراوانی را در جهت پرداخت حقوق این افراد با دولت داشته ایم، هنوز پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده‌ایم.

,

وی ادامه داد: بر اساس آموزه های دینی بایستی حقوق کارگر را پیش از خشک شدن عرق جبینش پرداخت کنیم ولی متاسفانه دولت در خصوص پرداخت حقوق معلمان حق التدریسی کوتاهی کرده است.

,

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه پرداخت نشدن حقوق معلمان نقض آشکار حقوق شهروندی است، بیان کرد: دولت که دم از حقوق شهروندی می زند این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

,

سلیمی با بیان اینکه دولت درباره موضوع حقوق شهروندی برخورد گزینشی دارد، اضافه کرد: موضوع حقوق شهروندی هر کجا برای دولت منفعت سیاسی دارد، مطرح می‌شود و هر جا که کم کاری کند این مهم را به فراموشی می‌سپارد.

,

به زبان بسیار ساده، حقوق شهروندی این است که در جامعه تبعیض نباشد، حقوق شهروندی این است که در حوزه آموزش دانش آموزان از امکانات اولیه برای تحصیل برخوردار باشند تا با کمترین مشکلات بتوانند قله های رفیع علم و دانش را فتح کنند نه اینکه با برگزاری همایش و بیان مطالبی سلسله وار در خصوص حقوق شهروندی، سر و ته قضیه را به هم بیاوریم. با این شرایط نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه دید مردم را نسبت به عملکرد دولت، دلسردتر می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه