اخبار داغ

آلودگی روز افزون تالاب‎ها را جدی بگیریم؛

تالاب تپراق کندی زیستگاهی مناسب برای پرندگان آبزی + عکس

تالاب تپراق کندی زیستگاهی مناسب برای پرندگان آبزی + عکس
تالاب تپراق کندی همه ساله میزبان هزاران قطعه پرنده کمیاب است که تا اواخر فصل زمستان در این منطقه گرمسیری سکونت دارند تا با مساعد شدن شرایط جوی بتوانند به زیستگاه اصلی خود بازگردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، همه ساله با آغاز نخستین بارش‌های پاییزه در سیبری و شمال اروپا، تعداد زیادی از گونه‌های مختلف پرنده مهاجر با ورود به نوار غربی کشور در تالاب های پارس آباد که نخستین شهرستان در گذرگاه اصلی مهاجرت پرندگان قرار گرفته زمستان گذرانی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آران مغان, آران مغان, آران مغان,

تالاب تپراق کندی همه ساله میزبان هزاران قطعه پرنده کمیاب همچون غاز خاکستری، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، کشیم کوچک، چنگر، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، سهره، حواصیل و بوتیمار ‌قراولان از جمله پرندگان مهاجر به این تالاب هستند که تا اواخر فصل زمستان در این منطقه گرمسیری سکونت دارند تا با مساعد شدن شرایط جوی بتوانند به زیستگاه اصلی خود بازگردند.

,

این تالاب به دلیل واقع شدن در کناره رودخانه ارس علاوه بر اینکه نقش یک سیل گیر را عمل می کند باعث بوجود آمدن محیط بسیار جذاب و زیستگاهی مناسب برای استفاده پرندگان آبزی و کنار آبزی شده است. جوجه آوری باکلان کوچک در این عرصه و سایر عرصه های آبی نزدیک این تالاب نقش و اهمیت این تالاب را بیشتر از پیش برای ما مشخص می سازد.

,

این تالاب با 15 هکتار وسعت در ضلع جنوبی روستای تپراق کندی از توابع بخش اسلام آباد مغان قرار داشته و فاصله این روستا با تالاب 900 متر می باشد.

,

عوامل تهدید کننده این تالاب و پرندگان، شستشوی البسه، ظروف، فرش و… در مواردی خودرو مواد شوینده و دتر جنت ها همراه با مواد معلق آلی و معدنی از طریق این نهر وارد تالاب می شود که تداوم این وضعیت آلودگی تالاب و تاثیر سوء بر موجودات زنده آن خواهد داشت. چشمه های مغذی تالاب که زهکش زمین های زراعی بالا دست محسوب میشود توسط آلودگی های کودهای شیمیایی سموم دفع آفات نباتی و... آلوده شده و در نهایت آلودگی تالاب را فراهم می سازد. زباله های خانگی و فضولات حیوانات روستای تپراق کندی، قطع درختان جنگلی حاشیه ای و چرای بی رویه ای در چمن زارها و مراتع پیرامون تالاب نیز از عوامل سوء اثر گذار بر این محیط است.

,

///

, ///,

///

, ///,

///

, ///,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه