اخبار داغ

شاعر ، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایذه‌ای درگذشت

شاعر ، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایذه‌ای درگذشت
عبدالعلی خسروی (قائد بختیاری) شاعر، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایذه‌ای در ٨٩سالگی دارفانی را وداع گفت؛
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر ایذه،استاد عبدالعلی خسروی ( قائد بختیاری) شاعر ، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت ایذه‌ای در ٨٩ سالگی دار فانی را وداع گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر ایذه,


عبدالعلی خسروی متخلّص به «خسرو» و «خسرو قائد» در ۱۲ مهر ۱۳۰۷ در ایذه خوزستان متولّد شد. تحصیلات ابتدائی را در ایذه و هفتکل طی کرد و تحصیلات متوسطه را در اهواز به پایان برد و به استخدام اداره راه آهن درآمد. سپس از آن اداره مأمور به تحصیل در رشته  بهداشت شد. در دانشگاه تهران تا مقطع لیسانس تحصیل کرد و پس از آن به اداره فرهنگ و هنر خوزستان منتقل شد و به‌عنوان معاون نگارش و کتابخانه‌ها به فعالیت مشغول شد و در این پست مصدر خدماتی از جمله تاسیس چندین کتابخانه و تجهیز سایر کتابخانه‌های استان شد. او طی این سال‌ها در حمایت و تقویت انجمن‌های ادبی و هنری خوزستان نقش بسزایی داشت.

,
,

 

,

, , ,

از کتاب‌ها و تالیفات عبدالعلی خسروی می‌توان به «گلبهار» (مجموعه شعر به گویش)، «آتش در نخلستان» (مجموعه شعر)، «عروس دالانکوه»، (مجموعه شعر)، «تاریخ و فرهنگ بختیاری» (در ۷ جلد)، «در انتظار سپیده دمان»، «فرهنگ سیاسی عشایر جنوب ایران»، «گویش بختیاری»، «بلوط زاگرس»، «یادداشت‌های قرن بیستم» و «دیوان قائد بختیاری» اشاره کرد.

,

یادنامه عبدالعلی بختیاری با عنوان «بلوط زاگرس» در سال ۱۳۸۹ منتشر شده و حاوی مقالات و خاطراتی درباره این شخصیت علمی و فرهنگی ایران است. وی سرانجام پس از یک عمر کوشش فرهنگی در روز جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ درگذشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه