اخبار داغ

میادین نامی زنجان را بشناسید؛

میادین انقلاب، مسگرها و ورک چی ها جزو آثار میراثی زنجان/ مسگرها قدیمی ترین میدان زنجان

میادین انقلاب، مسگرها و ورک چی ها  جزو آثار میراثی زنجان/ مسگرها قدیمی ترین میدان زنجان
میادین انقلاب، مسگرها و ورک چی ها جزو آثار میراثی زنجان محسوب می شوند که دارای قدمت بالایی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از موج رسا،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: با موافقت شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور، میدان انقلاب شهر زنجان، متعلق به دوره پهلوی اول، در فهرست آثار ملی جای گرفت .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

میدان انقلاب یکی از نخستین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است، با احداث این بنا در دوره پهلوی اول تحول مهمی در شهر سازی زنجان رخ داد.

,

در این دوره با احداث خیابان‌های اصلی شهر، زنجان تا حدودی از حالت یک شهر سنتی با معابر باریک و نامنظم خارج شده و شبکه معابر عمومی نسبتا منظمی جایگزین آن شد.

,

 شهرسازان دوره پهلوی با احداث دو خیابان اصلی در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب که امروزه به نام‌های خیابان سعدی و خیابان امام معروف هستند، قسمت‌های مختلف شهر را به یکدیگر متصل کردند.

,

 دو خیابان امام و سعدی شهر، را به چهار بخش تقسیم و در مرکز شهر به یکدیگر می‌رسید و از همان ابتدا محل تقاطع دو خیابان تبدیل به میدان شده و بدنه پیرامون آن در دوره پهلوی اول شکل گرفت.

,

در خصوص تغییرات بنا در طی سالیان پس از ساخت عنوان کرد: در دوره قبل و بعد از انقلاب، این میدان سیمای سنتی خود را حفظ کرد و آسیب جدی به آن وارد نشد.

,

نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت، با این وجود هنوز بسیاری از مردم زنجان میدان انقلاب را ،چهار راه می‌خوانند.

,

 

,

 

,

*میدان مسگرها

, *میدان مسگرها,

صنعت مسگری تداعی کننده نام زنجان و بازار مسگران است زنجان- صنعت مسگری زنجان دارای بیش از یکهزار سال پیشینه تاریخی است.

,

هنر مسگری یکی از رشته های اصیل، تاریخی و ماندگار شهر زنجان به شمار می رود و به نقل از برخی منابع، قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستانشناسی به 9500 ق.م می رسد و تا قبل از هزاره ق.م(کشف ذوب مس) بصورت خالص بکار رفته و از شیوه چکش کاری سرد برای شکل دادن به آن استفاده می شده است. 

,

امروزه با استناد به مدارک غیرقابل انکار که از گوشه کنار ایران یافت شده می توان شمال و مرکز ایران را جزء قدیمی ترین مراکز فلزکاری جهان و نیز فلزکاران ایران از پیشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراوانی معادن مس در ایران ، موید این نکته است. 
با توجه به کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در (تپه قبرستان) و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان، که احتمالا اولین کوره ذوب مس می باشد نیز وجود معادن بزرگ مس در منطقه نظیر معدن مس (رشید آباد) را می توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

,
,

 اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهمترین قطب های فلزکاری محسوب می شده و در این دوره نیز زنجان بعنوان یکی از مهمترین مراکز تهیه ظروف مرصع کاری شده، مطرح بوده است.

,

در دوره ایلخانی با توجه به نزدیکی پایتخت حکومت ایلخانان به زنجان و توجه حکمرانان ایلخان به فلزکاری و نیز وجود گویهای مرصع نقره کوب، مربوط به این دوره که نام سلطان اولجایتو در آن حک گردیده می توان موقعیت فلزکاری در دوره مذکور را تصور نمود. 
در دوران معاصر و اندکی قبل از آن شنیدن واژه مس و مسگری در اذهان عموم تداعی کننده زنجان و بازار مسگران آن بوده است ظروف مسی در زمان حاضر با استفاده از ورق مس و روش چکش کاری گرم و سرد ساخته می شود.

,
,

به گفته کارشناس صنایع دستی استان زنجان در زمان حاضر با اقدامات صورت گرفته شمار مسگری های شهر زنجان از 10 مغازه به 150 مغازه مسگری افزایش یافته است. 

,

یکی از قدیمی ترین میادین زنجان میدان مسگرها دربازار پایین است که صنعت مسگری همچنان فعال است.

,

 

,

*میدان "ورک چی ها"

, *میدان "ورک چی ها",

میدان "ورک چی ها" یکی از میادین قدیمی بازار زنجان است

,

نام ورک چی میدان برگرفته از بوته خار است که در قدیم برای سوخت در نانوایی ها حمام و منازل مورد استفاده بود. محل فروش و توزیع این محصول میدان  "ورک چی ها" بوده که یکی از میادین قدیبمی بازار زنجان است که شما می توانید ازدحام چرخچی ها را در آنجا ببینید.

,

 معمولا چرخچی ها در چند میدان از میادین بازار تجمع می کنند تا کسی اگر برای حمل و نقل بار خود احتیاج به چهار چرخه داشت، بتواند خبرشان کند. در انتهای میدان مسگرهای بازار پایین نیز محلی برای تجمع چرخچی ها وجود دارد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه