اخبار داغ

بازار پوشاک در آستانه نوروز

قدرت خرید مردم کاهش یافته است/ خانه تکانی در حقوق کارگران و کارمندان در سال های آینده گره گشاست

قدرت خرید مردم کاهش یافته است/ خانه تکانی در حقوق کارگران و کارمندان در سال های آینده گره گشاست
یک فروشنده از صنف پوشاک در شهرستان سرخه با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، گفت: افزایش حقوق کارگران و کارمندان شاید بتواند در سال های آینده کارگشا باشد و قدرتی در خرید اقلام مورد نیاز مردم ایجاد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک فروشنده از صنف پوشاک در شهرستان سرخه در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه با محوریت بازار شب عید و اوضاع و احوال قیمت ها در این صنف گفت: در قیمت ها تغییر آنچنانی نسبت به سال گذشته وجود نداشت برخی از اجناس نسبت به سال گذشته با قیمتی پایین تر و برخی دیگر افزایش قیمتی در حدود 15 الی 20 درصد داشت؛ و به طور کلی تفاوتی نسبت به سال گذشته احساس نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه ,

این کسبه سرخه ای افزود: با توجه به اینکه در دوره ای هشت ساله حقوق کارگران و کارمندان با نرخ تورم هیچ سنخیتی نداشت و تورم رشدی 47 درصدی را نیز حتی تجربه کرد؛ اما در همان سال ها افزایش حقوق این دو قشر 10 الی 15 درصد بود.

,

وی بیان کرد: رونق بازار به دو قشر کارگر و کارمند بستگی دارد؛ چون سایر اقشار و اصناف که یا چیزی برای عرضه در بازار و یا چیزی برای خرید دارند؛ برای مثال یک کارخانه دار مواد اولیه را از بازار تهیه می کند؛ ولی فرآورده هایش را وارد بازار می کند؛ اگر گران خریداری می کند؛ گران هم می تواند به فروش برساند و یا یک باغدار اگر هزینه اش بالا برود به همان میزان محصولاتش را با قیمتی بالا به فروش می رساند؛ اما کارگر و کارمند دست خودشان نیست، تورم بالا می رفت اما خبری از افزایش حقوق به نسبت نرخ تورم نبود و می شود گفت از زندگی این دو قشر عقب افتادند.

,

این کسبه گفت: دست کارگر و کارمند خالی شده توان خرید پایین آمده و علتش هم عدم سنخیت بین رشد نرخ تورم و ثبات حقوق کارمندان و کارگران بوده است؛ در این شرایط هیچ اقتصاددان و مسئولی هم نیامد که علت رکود را عنوان کند؛ فقط می گفتند رکود هست؛ و راهکار برای خروج آن ارائه می کردند و برای مثال وام خرید اتومبیل  و خرید لوازم خانه می دادند؛ که آن هم غوزی بالای غوز دیگر شد چرا که باید قسط ها پرداخت می شد؛ بنابراین قدرت خرید در سال های اخیر پایین آمد.

,

وی بیان کرد: بنده در صنف پوشاک در سرخه فعال هستم؛ شما همین پاساژ تجاری مادر را در سرخه ببینید در آنجا 38 مغازه وجود دارد؛ روزی همه به دنبال اجاره یک مغازه در آن پاساژ بودند؛ اما الان شاهد هستید که از 19 باب مغازه در طبقه بالا آن پاساژ فقط شش مغازه و از 19 مغازه طبقه پایینش نیز 13 مغازه فعال هستند و بقیه تعطیل شده اند.

,

این فروشنده پوشاک در شهر سرخه گفت: کسبه پاساژ تجاری مادر باید دو میلیون تومان برای جواز هزینه می کردند، حق اتحادیه، مالیا، شهرداری، بیمه و تعزیرات می دادند؛ پس برخی از آنها بند و بساطشان را جمع کردند و الان در خانه هایشان بساطشان را پهن کرده اند و دیگر نه نیاز به جواز دارند و نه باید حق و حقوق های تعیین شده را متحمل شوند؛ و دیده اید که رسم شده در هر مهمانی و محفل و مجلسی بغچه هایشان را در دست می گیرند و به فروش لوازمشان از پوشاک و ... می پردازند.

,

این کسبه گفت: تورم چندسالی است مهار شده اما عقب ماندگی ها جبران نشده؛ در روزهای اخیر هم که عنوان شد حقوق کارگران و کارمندان افزایش می یابد و شاید در چند سال بعد که این طرح اجرا شود؛ مردم بتوانند قدرت خرید داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه