اخبار داغ

رئیس دفتر نظام مهندسی میبد:

50 درصد ساخت و سازها در میبد بدون پروانه انجام می‌شود

50 درصد ساخت و سازها در میبد بدون پروانه انجام می‌شود
رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی میبد گفت: ساخت و سازهای بدون پروانه باعث عدم توانایی دربرنامه ریزی شهری، کیفیت نماها و ساخت و سازمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین صباغی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار میبد خبر با تبریک روز مهندس و بیان سابقه تاسیس نظام مهندسی گفت: این سازمان در سال ۱۳۷۴ بر اساس قانون نظارت بر ساختمان مصوب مجلس تشکیل شده و قبل از آن به نوعی با اسم کانون مهندسین کار خود را دنبال می کرده و بسیاری از مسائل و ضوابط اداری که داریم، بر اساس قانون نظام مهندسی و قانون مقرارت ملی می باشد، که تاکنون ۲۲ جلد کتاب آن نیز منتشر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

وی درباره برنامه های اجرا شده توسط این سازمان ابراز داشت: برگزاری دوره‌های آموزش مالکین، تمرکز بر امور صنفی و تلاش برای بالابردن کیفیت ساخت‌وساز و اقدام در چارچوب وظایف ساختاری و سازمانی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی مهندسان سازمان نظام مهندسی توسط اساتید باتجربه کشور، در پرونده عملکرد این مجموعه وجود دارد.

,

صباغی ادامه داد: احیاء کمیته فنی با هدف کنترل و بهبود کیفیت نقشه‌های معماری، تهیه بانک اطلاعاتی از شماره تلفن مالکین به‌منظور ارسال پیامک‌های فرهنگی در خصوص ساختمان‌سازی از دیگر برنامه‌های نظام مهندسی میبد بوده است.

,

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی میبد با بیان اینکه ساخت و ساز ایمن و استاندارد برای این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: در طول یکسال اخیر، سعی نظام مهندسی میبد بر حذف مهندسان غیربومی و همچنین مهندسان غیرساکن در میبد از چرخه نظارت بر ساختمان بوده است.

,

صباغی طراحی، نظارت و اجرا را از ارکان اصلی کیفیت در ساخت و ساز برشمرد و اذعان داشت: ساختمان یک سرمایه ملی است. ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان سه راس دارد که طراحی  و اجرا و نظارت صحیح و اصولی سه راس این هرم می باشند و طراحی و نظارت مهندسی ساختمان ها قبل و حین اجرا عامل مهم و کلیدی در کاهش خسارات می باشد.

,

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی میبد درباره تعیین نرخ تعرفه ها در این سازمان توضیح داد: در مورد نرخ‌گذاری تعرفه‌ها، باید این نکته را مدنظر داشت که فرد ارائه‌دهنده خدمت، زمان زیادی را برای این امر اختصاص می‌دهد و همچنین مسئولیت ایمنی ساختمان را در تمام طول عمر مفید آن، برعهده مهندس ناظر آن است. نرخ تعرفه ها باتوجه به ضوابط درکمیته چهار نفره استان مصوب و به شهرستانها ابلاغ می شود که در این رابطه تعرفه خدمات مهندسی میبد در پایین ترین میزان درسطح استان قرار دارد.

,

وی با بیان اینکه 25 درصد وسعت شهرستان بافت تاریخی بوده که باید در این زمینه توجه ویژه داشت، گفت: لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و در نظرگرفتن تسهیلات و تنظیم قوانین آسان‌ نسبت به مستحکم سازی بافت فرسوده و تاریخی اقدام کرد چرا که در زمان وقوع زلزله عواقب جبران‌ ناپذیری را خواهد داشت. 

,

صباغی در ادامه با بیان اینکه سالانه بین 400 تا 600 پروانه درشهرستان میبد صادرمی شود افزود: متاسفانه بر اساس آمارهایی که از واگذاری انشعابات خدمات شهری مانند آب، گاز و موارد دیگر بدست آمده گویای این مطلب است که دو برابر این آمار در شهرستان میبد ساخت وساز داریم و 50 درصد ساخت و سازها درمیبد بدون پروانه بوده که این امر باعث عدم توانایی دربرنامه ریزی شهری ،کیفیت نماها و ساخت و سازمی شود.

,

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی میبد در خصوص شناسه فنی و ملکی یادآور شد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان صادر شده و در کلیه نقل و انتقالات ساختمانی همراه با نقشه های چون ساخت، تحویل خریداران می شود تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می نماید مطلع شود.

,

صباغی در خصوص تخلفات برخی از مهندسان ناظر شاغل در نظام مهندسی میبد گفت: از لحاظ قانونی مهندس ناظر نمی‌تواند هیچگونه رابطه مالی با مالک برقرار کند و چنانچه ناظر ساخت هزینه‌ای دریافت کند، غیرقانونی است.

,

وی با اشاره به اهمیت به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد در کیفیت ساخت و سازها گفت: عدم معرفی مصالح ساختمانی استاندارد یکی از مشکلات در حوزه ساخت و ساز است و این در حالی است که مشخصات فنی مصالح عرضه شده در بازار وجود ندارد و تشخیص مصالح استاندارد از غیر استاندارد را برای سازندگان و مهندسان دشوار می کند و این یکی از مشکلات جدی است.

,

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی میبد در پایان تصریح داشت: شهرداری ها می توانند با همکاری با دفا تر نظام مهندسی شهرستان بستری مناسب برای ساخت و ساز ایمن و مقاوم و کاهش اثرات ناشی از حوادث غیر مترقبه فراهم سازند.

,

انتهای پیام/اد

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه