اخبار داغ

سایه بیکاری بر سر 2میلیون دانشگاهی

سایه بیکاری بر سر 2میلیون دانشگاهی
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زنجیره اتصال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران با امکانات و منابع وجود ندارد و این مانع باعث افزایش بیکاری در جامعه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر محمدسعید سیف اظهار کرد: در حال حاضر در کشور بیش از ۱۱۰ دانشگاه، ۴۵ واحد پژوهشی، بیش از ۱۳ هزار آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی، بیش از ۸۰ هزار عضو هیئت علمی، ۳۶۷ انجمن علمی و ۱۵۴ قطب علمی وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه بیشترین دانشجوها در مقطع کارشناسی هستند، تأکید کرد: امروزه ۴ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۳۸۳ دانشجو در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۱۵ هزار و ۱۹۱ نفر دانشجوی دکترای تخصصی و مابقی در مقاطع دکترای حرفه‌ای، ارشد، کارشناسی و کاردانی تحصل می‌کنند که این نشان از سرمایه‌گذاری مفید برای افزایش علم است.

,

سیف با اشاره به وجود ۳۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، یادآور شد: ۴۰ پارک علم و فناوری در سطح کشور وجود دارد که در ۱۷۸ شهر مستقر هستند.

,

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی، گفت: در بین کشورهای دنیا، ایران پنجمین کشور در تربیت مهندس در دنیا است. با وجود مالکیت بیشترین نفت‌وگاز جهان، ذخایر معدنی ناب، بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و موقعیت جغرافیایی خاص، از این امکانات برای پیشرفت و ارتقای صنعت استفاده‌ای نمی‌کنیم.

,

سیف به چالش‌ها و بحران‌های موجود در کشور اشاره و اظهار کرد: رشد بیکاری، آلودگی‌های محیط‌زیست، کاهش منابع‌آبی، مسائل اقتصادی، بهره‌وری و کارآیی نامناسب در بخش صنعت و کشاورزی و سرانه بالای مصرف و انرژی بخشی از بحران‌های موجود است.

,

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی ۱۸.۵ درصد است، تأکید کرد: بیشترین جمعیت کشور در دهه ۶۰ وجود داشته و معضل اصلی افراد این دهه، بیکاری است.

,

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم افزود: کل بیکاران کشور ۳ میلیون و ۲۵۸ هزار نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۹۳۶ هزار و ۴۰۷ نفر بیکار دانشگاهی هستند.

,

وی به راه‌حل‌های موجود در جامعه برای رفع بیکاری و افزایش کارآیی دانشگاه‌ها اشاره و تأکید کرد: ساماندهی وضعیت اشتغال در کشور، بهبود کیفیت نیروی کار، بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش تصدی‌گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازارها و نیازهای کشور و مدیریت صحیح فضاهای بین‌المللی بخشی از راهکارها است.

,

سیف در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته دانشگاه‌ها در مسیر آموزش و سپس به سمت پژوهش در حرکت بودند و امروزه از دانشگاه‌ها انتظار ایجاد اشتغال و تولید ثروت می‌رود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه