اخبار داغ

چرا بقایای مسجد تاریخی خسروشیر به حال خود رها شده است؟

چرا بقایای مسجد تاریخی خسروشیر به حال خود رها شده است؟
تصاویر ارسالی مردمی گویای ادامه بی توجهی‌ها به بقایی مسجد تاریخی خسروشیر به‌عنوان یک اثر فاخر و ارزشمند تاریخی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام جغتای، تصویر مردمی ارسالی از محوطه بنای تاریخی مسجد خسروشیر در بخش هلالی شهرستان جغتای به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی این شهرستان، گویای ادامه بی توجهی ها به این اثر فاخر و ارزشمند تاریخی کشورمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام جغتای,

 

,

این اثر تاریخی که قدمت آن به دوران سلجوقی بر میگردد، در اراضی دو روستای خسروشیر و عباس آباد واقع شده است از همین رو محمد راهخارکن دهیار روستای عباس آباد در گفت و گو با خبرنگار ما به گلایه از بی توجهی ها به این بنای تاریخی ارزشمند پرداخت.

,

 

,

راهخارکن اظهار داشت: میراث فرهنگی شهرستان جغتای در راستای حفاظت از این اثر با ارزش، اقدام به فنس کشی در محوطه اطراف آن کرد؛ اما پس از اقدام به سرقت فنس ها، این بنای کهن مورد بی مهری مردم و مسئولان قرار گرفته و پای جست و جوگران اشیاء عتیقه را به محوطه آن باز کرده است.

,

 

,

وی افزود: فنس کشی های اطراف بقایای مسجد تاریخی خسروشیر مانعی در برابر ورود قاچاقچیان اشیاء عتیقه، حیوانات و دام های مردمی بود؛ اما بعد از اقدام به سرقت این فنس ها، احتمال آسیب جدی به بدنه بقایای آن افزایش یافته و این اثر تاریخی را با خطر جدی روبرو کرده است.

,

 

,

راهخارکن در پایان از مسئولان شهرستان بویژه مسئول نمایندگی میراث فرهنگی جغتای خواست تا اقدامات تامینی لازم در راستای حفاظت از این بنای تاریخی را انجام دهند.

,

, , , , ,

در همین رابطه مهدی اکبری راد، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان جغتای به خبرنگار ما گفت: متاسفانه پس از سرقت ناکام فنس های محافظ این بنا، به علت احتمال سرقت دوباره، امکان نصب فنس وجود نداشته و تا اطلاع ثانوی این توری ها در محل مسجد روستای خسروشیر نگهداری می شود.

,

 

,

اکبری راد اظهار داشت: به علت فاصله حدود یک کیلومتری این بنا از دو روستای عباس آباد و خسروشیر، امکان نصب دوربین مداربسته وجود ندارد؛ چراکه احتمال سرقت تاسیسات حفاظتی وجود دارد.

,

 

,

وی افزود: یکی از معضلات اصلی این نهاد در راستای حفاظت از ثروت های ارزشمند باستانی و تاریخی شهرستان، نبود نیروی اداری و حفاظتی است که علی رغم پیگیری ها و نامه نگاری های متعدد، میراث فرهنگی جغتای با یک نفر نیروی انسانی اداره می شود.

,

 

,

اکبری راد گفت: دغدغه های مردم و مسئولان روستای خسروشیر باعث شده است تا روز چهارشنبه هفته جاری جلسه ای با حضور مسئول نمایندگی میراث فرهنگی جغتای، اعضای شورا اسلامی و دهیار روستای خسروشیر برگزار شود تا در این رابطه چاره اندیشی صورت گیرد.

,

 

,

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی جغتای در پایان گفت: این بنا در سال های ۸۲ و ۹۳ در دو مرحله مرمت شده است و در صورت اختصاص منابع مالی، انجام عملیات های مرمت در دستور کار قرار میگیرد.

,

, , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه