اخبار داغ

رسم دیرین خانه تکانی در کرمان؛

رفع نحسی سال با پاک کردن تار عنکبوتها

رفع نحسی سال با پاک کردن تار عنکبوتها
با ورود به ماه پایانی سال و سپری شدن روزها و لحظه ها بوی بهار و تازگی احساس می شود و افراد طبق سنت دیرینه خانه های خود را از گرد و غبار پاک می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرمان1400 ؛ با ورود به ماه پایانی سال و سپری شدن روزها و لحظه ها بوی بهار و تازگی احساس می شود و افراد طبق سنت دیرینه خانه های خود را از گرد و غبار پاک می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , کرمان1400 , کرمان1400 , ؛ با ورود به ماه پایانی سال و سپری شدن روزها و لحظه ها بوی بهار و تازگی احساس می شود و افراد طبق سنت دیرینه خانه های خود را از گرد و غبار پاک می کنند.,

آیینی که در آن تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز، گردگیری، شست و شو و تمیز می شود . البته در کنار این رسم کهن باید به این نکته مهم و ظریف هم دقت کنیم که دل آدمی در آستانه ورود به سال نو نیز بیش از هر چیز دیگری نیاز به خانه تکانی و غبارروبی دارد.

,

ایرانی ها بر این باورند که دور ریختن وسایل قدیمی کهنه و زدودن گرد و خاک از روی آن ها باعث  روحیه سر زندگی در آن ها  می شود .

,

نظافت و پاکیزگی  یک اصل در تمامی ادیان الهی است و دین اسلام  نیز همواره بر نظافت و رعایت بهداشت تأکید داشته است و به متحول شدن و رنگ تازه بخشیدن به زندگی اهمیت زیادی قائل می باشد .

,

مهم‌ترین پیام خانه‌تکانی بعد از بهداشت عمومی و فردی ایجاد اتحاد و همبستگی بین خانواده‌ها است. در این ایام، تمام اهل خانواده با یکدیگر متحد و به خانه‌تکانی مشغول می‌شوند ؛ خانه‌تکانی یک اتحاد ملی و رسم قدیمی است و هنوز هم مانند گذشته، در سراسر ایران میان مردم معمول است.

,

مردم کرمان نیز در گذشته همانند سایر مردم ایران همه ساله مراسم خانه تکانی را به طور کامل برگزار می کردند و امروز هم کم و بیش آن مراسم ها ادامه دارد اما برخی از آن  ها به فراموشی سپرده شده اند.

,

کرمانی ها تک تک اتاق ها را خانه تکانی می کردند و بر این اعتقاد داشتند که اگر سال نو بیاید و تار عنکبوتی به در و دیوار باشد آن سال، سال خوشی برای افراد آن خانواده نخواهد بود.

,

مردم برای تمیز کردن قالی ها معمولا با یک چوب بلند به آن ها می زدند تا خاک آن ها از بین برود و معمولا برای شستن نیز با کیسه حمام آن ها را شست و شو می دادند و با یک وسیله فلزی سعی می کردند آب آن را بیرون بیاورند و بعد قالی را روی دیوار یا داربست انگور می انداختند.

,

به هر حال خانه تکانی، با هر نیتی برگزار شود، سنتی حسنه و نیک و نشانه ای از فرهنگ والای ایرانیان است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه