اخبار داغ

اقتصاد حلقه فراموش شده حیات روستاها

اقتصاد حلقه فراموش شده حیات روستاها
سال به سال که می گذرد روستاها خالی و خالی تر می شوند، آنهایی که می توانند می روند و آنهایی که نه، علی رغم میلشان در روستا می مانند و حسرت می خورند که چرا در روستا مانده اند اما تا به حال از خود پرسیده اید چه بلایی بر سر روستاها آمده است که روستائیان حاضر شده اند خانه و زندگی و سرزمین آبا و اجدادیشان را رها کنند و راهی شهرها شوند؟
[

یادداشت روز  شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار مهدی بهزادی تشنیزی در یادداشتی نوشت:

بی شک هر کسی پاسخی برای این سوال که "چرا روستائیان تمایلی به ماندن در روستاها ندارند؟" دارد، برخی کمبود امکانات روستا را عنوان می کنند، برخی شرایط تحصیل فرزندانشان و برخی کار و امرارمعاش را...

همه این دلایل و پاسخ ها درست است اما اگر به علل مهاجرت از روستاها به شهرها موشکافانه تر نگاه کنیم دلیل اصلی کوچ روستائیان به شهرها را در می یابیم.

امکانات

بی شک تفاوت امکانات شهرها و روستاها بسیار فاحش است. وجود امکانات رفاهی متعدد، دسترسی آسان به نیازهای آموزشی، بهداشتی و درمانی، وسایل ارتباطی و زیرساخت های ارتباطی و... در شهرها یکی از عوامل جذب روستائیان به شهرها ست.

دلائل فرهنگی

ضمن عدم تائید یا رد این مساله برخی افراد ساکن در روستا با این تفکر که شهری شدن باعث مترقی شدن و به قول امروزی ها باکلاس شدن می شود زندگی در شهر را در روستا ترجیح می دهند.

مشکلات اقتصادی روستاها

شغل یکی از مسائلی است که باعث کوچ روستائیان از روستا به شهر می شود.

تمرکز مشاغل تولیدی، فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و... در شهرها و همچنین عدم تناسب درآمد روستائیان با میزان فعالیت شان در روستا باعث می شود روستائیان که روزگاری در جبهه اول تولید (حداقل در زمینه مواد اولیه غذایی) فعال بودند دلگرمی خود را از ماندن در روستا از دست بدهند و راهی شهرها شوند تا با انتخاب شغلی دیگر(فارغ از توانایی و علاقه و...) صرفا با هدف کسب درآمد زندگی شان را بگذرانند.

هر چند پول همه چیز زندگی نیست اما بدون پول در هر کجای دنیا هم که باشیم دیگر امکان زندگی وجود ندارد و فقدان درآمد در روستاها باعث از بین رفتن آنها شده است.

متاسفانه سال های سال روستاها علی رغم اینکه به عنوان جبهه اول تولید در کشور محسوب می شدند اما توجهی بدان ها نشد تا تولید کنندگان روستایی روز بروز از ماندن در روستا بیشتر ناامید شوند و راه شهر را در پیش گیرند و با روستای خود حداقل در زمان توانایی کارکردن شان خداحافظی کنند.

روستائیان در کنار امکانات به در آمد نیازمندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
,
,
,
,
,
, امکانات,
,
,
,
, دلائل فرهنگی,
,
,
,
, مشکلات اقتصادی روستاها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه