اخبار داغ

آسیب جدی بنایی تاریخی-مذهبی در سایه اهمال مسئولان/ گنبد امامزاده سید صلاح الدین(ع) آبدانان نیازمند توجه است

آسیب جدی بنایی تاریخی-مذهبی در سایه اهمال مسئولان/ گنبد امامزاده سید صلاح الدین(ع) آبدانان نیازمند توجه است
گنبد امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع) بر اثر سالها بی توجهی و عدم مرمت کارشناسی شده دچار آسیب شده، تا جایی که این آسیب به سازه اصلی تا حدودی صدمه وارد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آبدانان خبر مقبره امامزاده سید صلاح الدین محمد در جنوب شهر آبدانان، بر روی تپه‌ای مشرف بر قلعه باستانی پشت قلعه از آثار باستانی دوره ساسانی و بین دو رودخانه که از رشته کوه کبیر کوه سرچشمه می‌گیرد، واقع شده است. ساخت بنای اصلی این بقعه مربوط به قرون هفتم یا هشتم هجری در زمان سلجوقیان است و در سال ۱۳۷۲ با زیربنای ۵۰ متر مربع بازسازی شده است. بنای امامزاده سید صلاح الدین محمد بر اساس نقشه مستطیل شکل در جهت شمال- جنوبی و از دو قسمت اتاق ورودی و اتاق مقبره (گنبدخانه) تشکیل شده است.
متاسفانه گنبد امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع)  بر اثر سالها بی توجهی و عدم مرمت کارشناسی شده دچار آسیب شده، تا جایی که این آسیب به سازه اصلی تا حدودی صدمه وارد کرده است.

"ناصر رنجبر "کارشناس ارشد معماری در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت:در چند سال اخیر گنبد امامزاده سید صلاح الدین محمد(ص)شهرستان آبدانان دچار آسیبهای جدی به خٌود گنبد وآهیانه شده است.

وی با بیان علت صدمات وارد شده افزود: عدم توجه به ماندگاری این گنبد وبرداشتن خاک واجر برروی آهیانه که باعث جذب رطوبت در جداره های داخلی گنبد وایزگام فضای داخلی گنبد شده است.

وی افزود:دومین عامل اسیب رسیدن به این گنبد زلزله های چند سال اخیر است که به قسمت جنوب شرقی گنبد اسیب جدی وارد کرده ونیاز به مرمت به صورت سازه ای را دارد.
این کارشناس تعادل در این نوع گنبدها را براساس قرینه سازی ایجاد شده مرمت دانست و اضافه کرد: این گنبد از نوع ۸ضلعی منتظم به گنبد اورچین تبدیل شده وتعداد زینه ها۱۶ وحذف نیم طاسی ها وساده کردن کثیرالاضلاع ها در زینه ها وگنبد از نوع محاط در شلجم است باید از افرادی داری تخصص و با تجربه در زمینه مرمت گنبدهای رٌک والخصوص این نوع گنبد که ویژگی اصلی ان مضرس بودن است استفاده شود.

وی وجود رطوبت در جداره های داخلی بنا مرمت این بنا را در حال حاضر بی نتیجه دانست و گفت: تا زمان اعتدال نیازمند مهار کردن با داربست ومرمت حفاظتی است و در حال حاضر زمان مناسبی برای مرمت آهیانه وطاق های داخلی می باشد.

رنجبر در پایان تصریح داشت:انتظار می رود مسئولین استانی، شهرستانی و هئیت امنایی امامزاده با همکاری هم قبل از خسارت بیشتر به این سازه گنبدی و به هم خوردن فرم اصلی گنبد در مرمت این بنای قدیمی تلاش کنند.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بدانان خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه