اخبار داغ

گفتگو با مدرس آموزش خانواده؛

حجاب را با زیبایی و عشق به خداوند باید آموزش داد

حجاب را با زیبایی و عشق به خداوند باید آموزش داد
یک مدرس آموزش خانواده گفت: اگر حجاب را با زیبایی و عشق خداوند، رحمت بی کران الهی و فلسفه وجودی طرح کنیم جوانان می پذیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان؛ نفیسه قاسمی: اگر الگوی حضرت فاطمه (ع) را در زندگی خود تکرار کنیم، همچون ستاره ای برای شبها و همچون قولی برای اعتبار حرفها، آن موقع می توان به خوبی ها مبتلا و در جاده لغزنده زندگی به یک آرامش تکرار نشدنی و به انسان زیستن مبتلا شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای اصفهان, نفیسه قاسمی:,

روز مادر و اهمیت الگو قرار دادن حضرت فاطمه زهرا (ع) بهانه ای شد تا به گفتگو با خانم دکتر الهام ایمانیان بنشینیم. از سوابق وی می توان به رئیس دانشکده فنی حرفه ای دختران، و سالها دبیری تربیت سیاسی، مسئول عقیدتی سیاسی دانشجویان و مدرس رسمی آموزش خانواده اشاره کرد.

,

***

,

همیشه از خصوصیات بارز اخلاقی حضرت فاطمه (س) صحبت می کنیم که نسل ما و نسل های بعدی باید ایشان را الگوی خود قرار دهند؛ چرا باید این چنین باشد؟

, همیشه از خصوصیات بارز اخلاقی حضرت فاطمه (س) صحبت می کنیم که نسل ما و نسل های بعدی باید ایشان را الگوی خود قرار دهند؛ چرا باید این چنین باشد؟, همیشه از خصوصیات بارز اخلاقی حضرت فاطمه (س) صحبت می کنیم که نسل ما و نسل های بعدی باید ایشان را الگوی خود قرار دهند؛ چرا باید این چنین باشد؟,

خطبه غرّا، پُر مغز و بی نقص حضرت (س) در مسجد مدینه بعد از وفات پیامبر اکرم (ص)، بعد از آن همه اتفاقات، در مدت کوتاهی که امام مسلمین نبود را توجه کنید، آن خطبه در زمانی که زن در جامعه جاهلیت عرب هیچ جایگاهی نداشت، بسیار فصیح و بلیغ بود که مضامین خداشناسی، جامعه شناسی، ولایت مداری، دشمن شناسی، ارزش شناسی و آموزش بصیرت و دانایی داشت. این نشانه دهنده نمونه ها و الگوهای بارز یک زن مسلمان است.

,

در خانه آرامِ دل شوهر و فرزندان، پرستار و التیام بخش پدر (ام ابیها)، در عبادت و خداشناسی، در عصمت و طهارت بی نظیر، در جامعه برابر وظایف خویش مقتدر و دانشمند عالِم و سخنور، این است خصوصیات یک زن کامل و واقعی.

,

 

,

, , ,

اگر بخواهیم مثال بارزی در بُعد شخصیتی آن بانوی بزرگوار بیان کنید، اولین موضوعی که به ذهن شما می رسد چیست؟

, اگر بخواهیم مثال بارزی در بُعد شخصیتی آن بانوی بزرگوار بیان کنید، اولین موضوعی که به ذهن شما می رسد چیست؟, اگر بخواهیم مثال بارزی در بُعد شخصیتی آن بانوی بزرگوار بیان کنید، اولین موضوعی که به ذهن شما می رسد چیست؟,

– ایثار و از خودگذشتگی حضرت فاطمه زمانیکه لباس عروس خود را در شب زفاف به گدایی بخشیدند که اگر هر کدام از افراد با محوریت حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول» باشند و این عمل را نماد و الگوی خود قرار دهند، جامعه پر از خیر اندیشی و فداکاری خواهد شد.

,

از همه جالب تر و قابل تامل تر اینکه حضرت فاطمه زهرا قبل از فوت درد امت داشتند که چه رفتاری انجام دهند تا در قیامت روسفید باشند. این مسئله خیلی مهم است که با آن همه ظلم و ستمی که بر ایشان روا شده، چنین احساس تعهد و دغدغه ای داشتند.

,

وقتی مسیر تاریخ را نگاه می کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله مطرح کرده اند، از شروع بعثت تا غیبت کبری معصومین به عنوان یک انسان واحد که ۲۵۰ سال سن داشته با توجه به مقتضیات زمان در هر برهه ای از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فردی عمل کرده اند و همانطور که می دانیم انسان سالم و متعادل که مورد تایید دین مبین اسلام، علما و اندیشمندان است که در تمام ابعاد اجتماعی، خانوادگی، فردی، سیاسی و مذهبی خود را پرورش دهد و تک بعدی نباشد.

,

حضرت زهرا (س) هم در زمان خود هم در ابعاد اجتماعی، خانوادگی، فردی، سیاسی، مذهبی و مجاهدت یک الگوی تمام عیار برای همه جامعه بالاخص برای زنان بوده اند. من در جایگاه یک معلم کوچک عرض می کنم که آنگونه که ما باید و شایسته این حضرت است نتوانسته ایم اعمال و رفتار ایشان را به نسل جوان یا جامعه منتقل کنیم.

,

در مورد این بانوی بزرگوار (ام ائمه)، کتاب و مطالب زیادی نوشته و بیان شده است اما در زمینه ارائه الگوهای عملی و سیره ایشان هنوز که هنوز است گامها و اقدامات بسیار خوبی می توان برداشت. اگر این احساس مسئولیت، این احساس اصلاح و درمان، در جامعه بوجود می آمد و بصورت واقعی عملی می شد جامعه ما بسیار بهتر از این می شد.

,

حضور زنان در جامعه پُررنگ تر از سالهای قبل است؛ زنان چگونه می توانند شأن و منزلت خود را حفظ کنند؟

, حضور زنان در جامعه پُررنگ تر از سالهای قبل است؛ زنان چگونه می توانند شأن و منزلت خود را حفظ کنند؟, حضور زنان در جامعه پُررنگ تر از سالهای قبل است؛ زنان چگونه می توانند شأن و منزلت خود را حفظ کنند؟,

– وقتی زنان و دختران جامعه ما کرامت نفسانی واقعی را در خود بوجود بیاورند، باور کنند و نسبت به آن ایمان داشته باشند که انسانی ارزشمند، توانمند و گرانقدر هستند، قطعا حضور آنان در اجتماع بدون آسیب خانوادگی و فردی خواهد بود. طبق حدیث حضرت امام هادی (ع): «من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره» کسی که کرامت نفسانی ندارد از شرش ایمن مباش.

,

قدیمی ها تاکید دارند که فرزندآوری یکی از دلایل استحکام خانواده است اما عده ای از مادر شدن گریزان هستند و بعضاً ترجیح می دهند که حیوان در خانه نگهداری کنند. چرا دختران ما به این تفکرات رسیدند؟

, قدیمی ها تاکید دارند که فرزندآوری یکی از دلایل استحکام خانواده است اما عده ای از مادر شدن گریزان هستند و بعضاً ترجیح می دهند که حیوان در خانه نگهداری کنند. چرا دختران ما به این تفکرات رسیدند؟, قدیمی ها تاکید دارند که فرزندآوری یکی از دلایل استحکام خانواده است اما عده ای از مادر شدن گریزان هستند و بعضاً ترجیح می دهند که حیوان در خانه نگهداری کنند. چرا دختران ما به این تفکرات رسیدند؟,

– متاسفانه در بعضی از خانواده ها و جوانان ما ارزش ها و باورها کمرنگ شده یا تغییر کرده است؛ یعنی سبک زندگی ایرانی اسلامی ما بعضا تغییر کرده است. البته با خرافه و تعصبات کاری نداریم که اینها از بین می روند اما با توجه به آسیب هایی که دختران جوان از اجتماع یا خانواده دیده اند، این اتقافات می افتد.

,

راجع به خانواده صحبت کردید و اینکه خانواده تاثیرگذار است. مفصل تر صحبت کنید.

, راجع به خانواده صحبت کردید و اینکه خانواده تاثیرگذار است. مفصل تر صحبت کنید., راجع به خانواده صحبت کردید و اینکه خانواده تاثیرگذار است. مفصل تر صحبت کنید.,

-خانواده، مقدس ترین، ارزشمندترین و با اهمیت ترین نهاد اجتماعی است. وقتی به بررسی آیات و روایات و مطالب اندیشمندان و عالمان می پردازیم متوجه می شویم که کانون خانواده طبق آیه ۲۱ سوره روم، به حق از آیات و نشانه های الهی است، با ویژگی های بارز آن که آرامش واقعی و سکون است که در ورای این واژه ها مضامین عالی نهفته شده است. اگر خانواده و اجتماع را همچون بدن، مانند یک سیستم در نظر بگیریم، اگر هر کدام از اعضا به خوبی فعالیت نکنند یا دچار ضایعه یا مشکلی شوند، همه بدن درگیر می شود.

,

فرزند معتاد و پرخاشگر یا کسی که دچار اختلال روحی، عاطفی یا شخصیتی است، غیر از خانواده خود به جامعه آسیب وارد می کند. پس اگر تک تک افراد و خانواده ها از حداکثر ویژگی های یک فرد سالم برخوردار باشند، جامعه ای سالم و الگو خواهند داشت که آغازش تشکیل خانواده و تربیت اثرگذار است.

,

چه باید کرد که ضد ارزش ها جایگاه ارزش ها را نگیرند؟

, چه باید کرد که ضد ارزش ها جایگاه ارزش ها را نگیرند؟, چه باید کرد که ضد ارزش ها جایگاه ارزش ها را نگیرند؟,

– وقتی در جامعه و خانواده، در محیط های تعلیم و تربیت، ارزشهای واقعی و نیازها، از راه صحیح پاسخ داده نشوند و کلیه نیازها اعم از نیازهای فیزیولوژیک، امنیت، آرامش، محبت و احترام برآورده نشود، فرهنگ واقعی و ارزش های واقعی به طور عملی کمرنگ می شود و بعضاً آرام آرام به ضد ارزش تبدیل می شود و در جامعه زیاد می شوند و متاسفانه تبدیل به عرف و فرهنگ می شود.

,

این یکی از مهم ترین دغدغه های مقام معظم رهبری است، همان ناتو فرهنگی که یک جریان خزنده خاموش آرام و بی صدا وارد جامعه و خانواده می شود و همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و این ویژگی بارز جنگ نرم است. در این جنگ دشمن مشخص نیست و مرز مشخص و معینی ندارد.

,

کشته های جنگ نرم برعکس جنگ گرم که شهدا هستند و ارزش دارند قداست ندارند، زیرا کشته های آن معتادین، خیانت های خانوادگی و فسادهای اجتماعی است که اگر آگاه نباشیم و مدبرانه عمل نکنیم ارزشها تبدیل به ضد ارزش می شوند.

,

 سالهاست که بحث حجاب در جامعه یک دغدغه شده است؛ عده ای عقیده دارند که بر اساس عکس ها و کنده کاری ها بر سنگها، در ایران باستان هم حجاب بوده است و عده ای هم این مسئله را رد می کنند و مسئله خیابان انقلاب پیش آمد. نظر شما در این خصوص چیست؟

,  سالهاست که بحث حجاب در جامعه یک دغدغه شده است؛ عده ای عقیده دارند که بر اساس عکس ها و کنده کاری ها بر سنگها، در ایران باستان هم حجاب بوده است و عده ای هم این مسئله را رد می کنند و مسئله خیابان انقلاب پیش آمد. نظر شما در این خصوص چیست؟,  سالهاست که بحث حجاب در جامعه یک دغدغه شده است؛ عده ای عقیده دارند که بر اساس عکس ها و کنده کاری ها بر سنگها، در ایران باستان هم حجاب بوده است و عده ای هم این مسئله را رد می کنند و مسئله خیابان انقلاب پیش آمد. نظر شما در این خصوص چیست؟,

– اگر فلسفه وجودی حجاب را بدانیم، باور کنیم که حجاب مایه آرامش در خانواده و جامعه است، اگر عادلانه رفتار کنیم، یعنی متعادل (نه در مرزهای افراط و تفریط)، اگر از کودکی دین مبین اسلام و نشانه های زیبای آن را با اخلاق حسنه و رفتار طیبه آموزش دهیم، در جامعه هر چیز در جای خود قرار می گیرد، بالاخص عفاف و حجاب.

,

مثلاً بعضی از والدین از کودکی در تربیت دینی به کودکان خود می گویند: «جایگاهت جهنم است یا فلان اتفاق برایت می افتد»، این درست اما دین اسلام تبشیر و تنذیر با هم است. شاید روش هایی که استفاده کردیم با تهدید و تنبیه و ارعاب و ندامت و سرزنش های پی در پی بوده است که طبق احادیث آتش لجبازی را بیشتر می کند. اگر حجاب را با زیبایی و عشق خداوند، رحمت بی کران الهی و فلسفه وجودی طرح نکنیم جوانان نمی پذیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه