اخبار داغ

فاطمه(س) الگویی برای زنان در در روابط موثر خانواده و اجتماع

فاطمه(س) الگویی برای زنان در در روابط موثر خانواده و اجتماع
شناخت الگویی چون حضرت فاطمه(س) برای زنان می‌تواند درس بزرگ عملی در روابط موثر خانواده و حضور فعال در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر هراز، زن به رغم تاثیر بسزایی که در اجتماع و خانواده دارد، همچنان جایگاه وجودی‌اش در جامعه به آن صورت که باید تعریف نشد، زنی که تا دیروز در چرخ دنده‌های افکار عقب مانده فسیل شده بود، امروز در جاهلیت مدرن قد خم کرد و برای رهایی از استعمار کهنه، قربانی استعمار نو شدن شد.

به برکت تولد حضرت فاطمه(س) روز زن در تقویم ایران جای گرفت؛ زنی که دختر خاتم انبیا، همسر حضرت علی(ع) و اسطوره‌های چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در دامان وی پرورش یافتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر هراز,
,
,


بانویی که نه تنها همسری نمونه و مادری تمام بود؛ بلکه برای روشنگری افکار عمومی از انحرافات، سوار بر مرکب سیاست ضربه‌های سهمگینی بر حاکمان ظالم کوبید، بانویی که امروز تنها با پهلوی شکسته آن را مرور می‌کنیم یک سیاستمدار کاردان قلمداد می‌شود که با درایت خود توانست حاکمان وقت را به استیضاح بکشاند و با رسوا کردن‌شان مشروعیت آنها را زیر سوال ببرد، زنی که با خطبه‌های کوبنده‌اش، وصیت‌نامه سیاسی‌اش امروز بهترین الگوی فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان است.

چهل شبانه روز دوشادوش امام علی(ع) به در خانه مهاجر و انصار رفت تا آنها را از غفلتی که دچارش شدند نجات دهد، دیپلماتی که با رایزنی‌هایش مسیر واقعی را برای جامعه روشن کرد. تاکنیک‌های هوشمندانه‌ای که اگر نبود به یقین چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند، همان‌طور که عاشورا با سخنرانی‌های حضرت زینب(س) زنده ماند.

به طور حتم می‌توان گفت تنها دلیلی که دین اسلام را سرآمد ساخته، از بین بردن بی‌عدالتی نسبت به برتری طلبی بود، اعتقاداتی که اولویتی برای نژاد، جنس، ثروت، قومیت قرار نداد و همه را در یک صف دانست و تنها ملاک را در تقوا و ارزش‌های اخلاقی دید و بارها و بارها بر یکسان بودن زن و مرد تاکید کرد.

اسلام در پرداختن به شخصیت والای زن نه تنها پیشگام بود، بلکه گوی سبقت را نیز از عصرهای بعدی ربود، تمام بی‌عدالتی‌ها نسبت به زن را محکوم دانست و با قوانینی نظام‌مند و دقیق در چارچوب استعدادها و معیارها، با حفظ ارزش به جایگاهی والا رهنمون ساخت.

بیش از یک و نیم میلیون نفر مسلمان در جهان که زنان بخش بزرگی از آن را تشکیل می‌دهند، شناخت الگوی ایده‌آلی چون حضرت فاطمه(س) می‌تواند درس بزرگ عملی هم در روابط موثر خانواده و هم حضور فعال در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی باشد که با حفظ عفت و ارزش‌های وجودی زن گامی نوین در جهت رسالت خویش بردارد، چنانچه زن ایرانی در صحنه‌های وحشت‌زای طاغوت ایستاد و در حماسه انقلاب اسلامی حضوری پرشور داشت، قطعا تمام این مرارت‌ها و سختی‌ها الگوی استوارتری داشته است.

باید به آنها که حضور جمهوری اسلامی را برای زنان محدودیت می‌شمارند یادآوری کرد که براساس قانون انتخابات 1285 زنان مانند صغار، مجانین و جانیان از حق رای دادن و نماینده شدن در پارلمان محروم بودند و حالا با قداست دین اسلام به جای رسیده است که رهبر معظم انقلاب لازمه یک نظام اسلامی را حضور آگاهانه و پرقدرت همه اقشار به ویژه زنان می‌دانند و می‌فرمایند: «در نظام اسلامى، زنان باید از درک سیاسى برخوردار باشند، فنّ خانه‌دارى و همسردارى را بدانند و در صحنه فعالیت‌‏هاى اجتماعى، سیاسى، علمى و خدمات، مظهر عصمت، طهارت و مناعت باشند.»

امروزه زنان بازوان عرصه بیداری اسلامی در جهان هستند که با قدرت یافتن جنبش‌های زنان و حق طلبی نشان دادند که الگوی آموزه‌های دینی خود رابه درستی یافتند.

قطعا اگر درایت سیاسی حضرت فاطمه(س) نبود، امامت در سقیفه بنی ساعده پایان می‌یافت، این بانو به همگان آموخت که یک زن در همه عرصه‌های زندگی می‌تواند حضوری فعال و موثر داشته باشد.

به راستی که وی سدشکن افکار جاهلیت است، به جای تحمیل چهره‌های صادراتی از این الگوهای ایده آل درس بگیریم و با بررسی ابعاد شخصیتی این بانو خود را از نو بسازیم و زنی شویم نه در سایه وراثت و تقلید، بلکه زیر الطاف صدیقه مرضیه(س).

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه