اخبار داغ

نگاهی به کارکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

تفاوت مساجد، از آنچه هستند تا آنچه که باید باشند/تحقق تمدن اسلامی با محوریت مساجد

تفاوت مساجد، از آنچه هستند تا آنچه که باید باشند/تحقق تمدن اسلامی با محوریت مساجد
18 اسفند،سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که این اقدام فرهنگی می‌تواند امری مهم در راستای احیای نقش مساجد در جامعه و جذب جوانان به مساجد باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازبلاغ، مسجد جایگاه نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان و پرهیزگاران، کانون اتحاد و انسجام مسلمانان به حساب می‌آید؛ دفاع از تمام ارزش‌های دینی و اسلامی در مسجد محقّق می‌شود؛ اگر معتقدیم که مساجد می‌توانند به عنوان مهم‌ترین مراکز تبلیغ و ترویج احکام و معارف دین مبین اسلام، تربیت افراد، جذب جوانان و مقابله با انحراف‌ها اثرگذار باشند، باید توجه بیشتری به مساجد و کارهای فرهنگی در آن داشته باشیم، از اینرو کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به فعالیت‌های متعدد فرهنگی، از جایگاه ویژه‌ای در تحقق تربیت دینی نوجوانان و جوانان برخوردارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

مسجد، اطمینان‌بخش‌ترین کانون تربیتی
نقش مسجد را در غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نمی‌توان انکار کرد. در این زمینه می‌توان با صرف هزینه کمتری در مساجد به نوجوانان وجوانان، به ویژه در ایام فراغت‌شان هنرهایی آموخت که برای گذران زندگی آینده‌شان مؤثر باشد؛ به این ترتیب نوعی اشتغال آموزی ایجاد می‌شود که از بیکاری در ایام اوقات فراغت جلوگیری و با آموختن هنرهای متفاوت، جوان آماده برای خدمت در سنگرهای مختلف می‌شود.

فرارسیدن سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فرصتی است برای تجلیل و سپاس از همه آن‌هایی که خالصانه و بی ادعا با جذب نوجوانان و جوانان، موجبات احیاء کارکردهای فرهنگی هنری در مساجد می‌شوند و در راستای رضای حق تعالی و برای پویایی مساجد قدم بر می‌دارند.

علی‌اکبر صبوری کارشناسی ارشد علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، افزود: 18 اسفند، سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که این اقدام فرهنگی، می‌تواند امری مهم در راستای احیای نقش مساجد در جامعه و جذب جوانان به مساجد باشد.

مساجد، طهارت‌بخش فرهنگ و هنر
وی با بیان اینکه این روز در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است، عنوان کر د:18اسفندماه، زمانی برای مروری دوباره بر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی مساجد است؛ امیدواریم به سرعت به مسجد تراز اسلامی دست پیدا کنیم و مساجد ما به واقع مساجد الگو در جامعه اسلامی باشند.

کارشناس علوم قرآنی گفت: حضور در مسجد می‌تواند ضمن افزایش و تقویت همدلی و همراهی در راستای رفع مشکلات جامعه، عادات زشت اخلاقی، انجام برخی گناهان و بخل و حسد و دو دستگی را از انسان‌ها دور کند.

وی ادامه داد: مساجد اکنون بهترین محورهایی هستند که می‌توانند جریانات مختلف را در خود جای دهند و تنها مکانی که سلیقه‌ها و فکرهای مختلف را گردهم جمع می‌کنند و همه با هم در کنار یکدیگر به عبادت خدا مشغول می‌شوند، مسجد است.

لزوم جذاب‌سازی برنامه‌های محتوایی مساجد
صبوری خاطرنشان کرد: مساجد باید بسیار جذابیت داشته و برای همه سلیقه‌ها و به فراخور افرادی که به مسجد می‌آیند، برنامه و محتوا داشته باشند، زیرا مسجد متعلق به یک قشر خاص نیست و از فرهنگ‌ها و سلایق و رده‌های سنی مختلف با تحصیلات و مشاغل مختلف به مساجد مراجعه می‌کنند.

علی طالبی کارشناس و مدرس حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: یکی از کارکردهای خوب مسجد این است که طیف‌های مختلف به مساجد می‌آیند و نماز می‌خوانند و همین در کنار یکدیگر بودن، قدرت تحمل همدیگر را بالا می‌برد و در بسیاری از موارد می‌بینیم که در مسجد، دو طیف فکری مختلف در کنار یکدیگر هستند؛ بنابراین مسجد بهترین مکان برای تمرین و افزایش قدرت تحمل است.

وی بیان کرد: امیدواریم برنامه‌ها در مساجد به نحوی باشد که مسجد جایگاه خود را به عنوان یک پایگاه اصلی برای برنامه‌ها باز کند و در این اماکن مقدس در راستای رشد و ارتقای فرهنگی جامعه و کاهش معضلات مختلف اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ریزی شود.

مساجد، باید کانون فرهنگ و هنر شوند
طالبی خواستار فراهم کردن بستر حضور هنرمندان و افراد فرهنگی جامعه در مساجد شد و بیان کرد: ارتباط فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد با دستگاه‌های فرهنگی نیز می‌تواند به ارتقای فعالیت‌های این مراکز فرهنگی و هنری کمک کند.

کارشناس و مدرس حوزوی اظهار کرد: روز به روز شاهد رشد و شکوفایی مساجد هستیم و مساجد به سرعت جایگاه گذشته خود را در جامعه پیدا می‌کنند تا اینکه به‌زودی بتوانیم از مساجد به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌ها برای رفع مشکلات جامعه استفاده کنیم.

وسرانجام؛ مسجد، مهد تمدن الهی
به گزارش خبرنگار ما، مسجد، قلب تپنده جامعه اسلامی، مقدس‌ترین و اجتماعی‌ترین مکان گردهم‌آیی مسلمانان و مبدأ تمدن آفرینی، فرهنگ مداری، خودسازی و جامعه پذیری است. مساجد فعال از جهت فرهنگی، به صورت مهم‌ترین پایگاه فعالیت‌های دینی در فضای جامعه تأثیر عمیق و ژرف داشته، معادلات فرهنگی اطراف خویش را به سود عبودیت الهی تغییر می‌دهند و این امر در صورتی است که مدیران مساجد به‌ویژه روحانیون به خوبی از جایگاه معنوی مسجد در مسیر بایسته آن سود جویند.
,
, مسجد، اطمینان‌بخش‌ترین کانون تربیتی, مسجد، اطمینان‌بخش‌ترین کانون تربیتی,
,
,
,
,
,
,
, مساجد، طهارت‌بخش فرهنگ و هنر, مساجد، طهارت‌بخش فرهنگ و هنر,
,
,
,
,
,
,
, لزوم جذاب‌سازی برنامه‌های محتوایی مساجد, لزوم جذاب‌سازی برنامه‌های محتوایی مساجد,
,
,
,
,
,
,
, مساجد، باید کانون فرهنگ و هنر شوند, مساجد، باید کانون فرهنگ و هنر شوند,
,
,
,
,
, وسرانجام؛ مسجد، مهد تمدن الهی, وسرانجام؛ مسجد، مهد تمدن الهی,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه