اخبار داغ

آثار تاریخی و طبیعی لرستان٬ ظرفیتی بی بدیل برای توسعه صنعت گردشگری

آثار تاریخی و طبیعی لرستان٬ ظرفیتی بی بدیل برای توسعه صنعت گردشگری
استان لرستان بواسطه داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد و متعدد دارای ظرفیت های بی بدیلی در حوزه گردشگری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک از لرستان به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می شود، چرا که تنوع آب و هوایی در لرستان را در هیچ جای کشور نمی توان یافت، به عنوان نمونه در جنوب لرستان آب و هوای گرمسیری حاکم بوده و در شمال آن شاهد آب و هوایی سردسیری هستیم همین تنوع اقلیمی ارزش های بی بدیل لرستان را دو چندان کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

لرستان سرشار از ظرفیت های خدادادی است و خواستگاه دیرینه پل های قدیمی و تاریخی و سازه های آبی تمدن ایران زمین است که این ظرفیت های تاریخی، راه توسعه صنعت گردشگری است.

,

 

,

لرستان به سرزمین آبشارهای خروشان نیز معروف است، نمونه بارز این آبشارهای زیبا می توان آبشار بیشه به عنوان عروس آبشارهای ایران، آبشار نوژیان، وارک، آب سفید، شوی، وقت و ساعت، افرینه و 10 ها آبشار دیگر اشاره کرد.

,

 

,

آبشار های لرستان

, آبشار های لرستان,

 

,

لرستان پس از استان های شمالی بیشترین وسعت اراضی جنگلی را به خود اختصاص داده، به نحوی که هر کجا که نظاره گر طبیعت می شویم، انبوهی از درختان بلوط دشتها و کوه های دیار مردمان لر را در بر گرفته است.

,

 

,

بر اساس اطلاعات موجود اکنون در استان لرستان بیش از 5 هزار اثر تاریخی و طبیعی وجود داشته که تاکنون حدود 2 هزار و 500 اثر به فهرست ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده اند و حتی چندین اثر استان لرستان همچون قلعه فلک الافلاک و همچنین پل های تاریخی لرستان در فهرست ثبت موقت جهانی قرار دارند.

,

 

,

لرستان را باید پایتخت ژئوتوریسم ایران دانست، چرا که در تمامی شهرستان های این دیار قابلیت های بی بدیل زمین گردشگری و زمین شناسی را می توان مشاهده کرد.

,

 

,

در حوزه تاریخی نیز لرستان ظرفیت های بیشماری دارد که مطمئنا گردشگران داخلی و خارجی از دیدن آنها شگفت زده خواهند شد.

,

 

,

 قلعه فلک الافلاک همچون نگینی استوار در طی اعصار گذشته تاکنون در مرکز شهر خرم آباد حکمرانی می کند و باید این بنای تاریخی را به عنوان معدود قلعه های تاریخی زنده دنیا دانست.

,

 

,

, ,

 

,

مطمئنا موزه های مردم شناسی و باستان شناسی لرستان نیز که اکنون در درون قلعه فلک الافلاک قرار دارند، فرصتی مناسب برای گردشگران بوده تا از ظرفیت های بی بدیل مردمان لرستان با خبر شوند.

,

 

,

 جالب اینجاست که اکنون دره خرم آباد در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته و دلیل اصلی آن را نیز باید وجود آثار تاریخی متعدد از دوران سکونت اولیه بشر در غارها، یکجانشینی، روستا نشینی و شهر نشینی دانست.

,

 

,

بر اساس یافته های جدید باستان شناسی نیز قدمت سکونت بشر در این دره منحصر به فرد تاریخی اکنون به بیش از 54 هزار سال رسیده است.

,

 

,

برخی از تفرجگاههای طبیعی لرستان

,

 

,

تفرجگاه تفرجگاه تخت شاه، تفرجگاه منحصر به فرد شیرز، تفرجگاه مخمل کوه (تنگه شبیخون)، باباعباس، دره حوض موسی،نوژیان، گوشه شهنشاه و تنگه چمشک  از دیگر جاذبه های ویژه گردشگری لرستان به شمار می روند.

,

 

,

 

,

تالاب‌ها و دریاچه‌های لرستان

,

 

,

استان لرستان را باید سرزمین تالاب ها و دریاچه ها دانست، نمونه بارز این جاذبه ها را باید دریاچه زیبای گهر در دل اشترانکوه دانست، دریاچه ای حیرت انگیز  که سالانه میزبان گردگشران و طبیعت دوستان زیادی است.

,

 

,

تالاب های لرستان

, تالاب های لرستان,

 

,

تالاب های پلدختر نیز از دیگر ظرفیت های بی بدیل استان لرستان به شمار می روند که پیشنهاد می شود که گردشگران از این مناظر زیبای خدادادی نیز بازدید کنند.

,

 

,

دریاچه کیو نیز در دهه های گذشته به نگینی ارزشمند برای شهر خرم آباد تبدیل شده و اکنون با توجه به وجود زیرساخت های مورد نیاز گردشگران، می توان از این پتانسیل گردشگری استان لرستان نیز بازدید کرد.

,

 

,

سراب‌های گاماسیاب، رفتخان، نیلوفر، چنگایی، ناوه‌کش، دوره، گایکان، کهمان، هنام، داریاب، ماهیچال و زز نیز با زیبایی های منحصر به فرد خود در انتظار استقبال از مسافران و گردشگران هستند.

,

 

,

لرستان سرزمین مفرغ

,

 

,

شهرت مفرغ های لرستان اکنون در تمامی دنیا گسترده شده و به نوعی باید مفرغ های مردمان این دیار را زینت بخش موزه های بزرگ دنیا دانست.

,

 

,

بسیاری از باستان شناسان بر این عقیده اند که ساخت مفرغ، به عنوان هنری منحصر به فرد از مردمان هنرمند لر بوده و هنوز که هنوز است راز بسیاری از این اشیا برای کارشناسان فاش نشده است.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

لرستان سرزمین پل های تاریخی ایران

,

وجود بیش از 100 پل تاریخی منحصر به فرد به خوبی نشان دهنده پیشینه درخشان این دیار بوده، به بیان دیگر از همان دیرباز نیز لرستان در شاهراه حیاتی کشور قرار داشته است.

,

 

, ,

 

,

 از مهمترین پل های لرستان باید به پل کشکان، پل شاپوری، پل گاومیشان، پل دختر و 10ها پل تاریخی دیگر اشاره کرد مطمئنا دیدن این پل های عظیم باستانی برای گردشگران بسیار جذاب بوده و نباید این فرصت را از دست داد.

,

 

,

خانه های تاریخی

,

 

,

وجود تعداد بسیار زیادی از خانه های تاریخی در استان لرستان و به خصوص شهرستان بروجرد از دیگر ظرفیت های بی بدیل گردشگری استان لرستان بوده و مطمئنا می توان از این بناهای منحصر به فرد نیز بازدید کرد.

,

 

, ,

 

,

صنایع دستی لرستان

,

 

,

بر اساس اطلاعات موجود تاکنون حدود 100  رشته صنایع دستی در استان لرستان شناسایی شده که نمونه بارز آن را باید ورشوسازی، قفل سازی، سیاه چادر بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، ماشته بافی،گیوه دوزی، قلمزنی، آجیده بافی، چیت بافی، نمد مالی، حجاری سنگ، البسه محلی، خراطی چوب، رنگرزی سنتی، فرش بافی، چهل تیکه دوزی، حرمی بافی، مسگری، چوغابافی و چلنگری دانست.

,

 

, ,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه