اخبار داغ

جامعه شناس مطرح کرد؛

آسیب های چهارشنبه سوری به راحتی کنترل می شود

آسیب های چهارشنبه سوری به راحتی کنترل می شود
استاد حوزه دانشگاه گفت: باید اطلاع رسانی شود و گفته شود مسئله چهارشنبه سوری همانقدر که تصور می شود برای قبل از اسلام است همان قدر منابع وجود دارد که به قیام مختارثقفی مربوط می شود با بیان این مسئله مطمئنا به صورت خودکار خیلی از این آسیب ها فروکش می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا رمضان نرگسی  در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز، اظهار داشت: چهارشنبه سوری همانطور که العان مشهور است گفته می شود ریشه در فرهنگ ایران باستان دارد،العان یک بحث تاریخی چهارشنبه آخر سال مطرح است و یک بحث اتفاقات حال حاضر در چهارشنبه آخر سال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

وی بیان داشت: به لحاظ تاریخی گفته می شود چهارشنبه سوری ریشه در قیام مختار ثقفی دارد یعنی دستور داده شد در شب چهار شنبه در پشت بام برای اعلام قیام مختار آتش روشن کنند و به تقریبا 16 هزار ایرانی که در کوفه حضور داشتند اعلام شود که مختار قیام کرده سپس این مسئله برای ایرانیان جالب افتاد و این را را به عید نوروز منتقل کردند و رسمی است که هر سال ادامه دارد.
 
نورز از ابتدا در اول بهار نبوده

رمضان نرگسی بیان داشت: نوروز یکی از رسم هایی قدیمی ایرانیان است که تغییرات زیادی کرده است در حال حاضر نوروز را اول بهار می دانیم اما از ابتدا اینطور نبوده است، نوروز از زمان ملک شاه سلجوقی توسط خواجه نظام الملک وزیر و دانشمند ملک شاه سلجوقی نوروز به اول بهار منتقل شد .

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قبلا و در زمان ساسانیان هر زمانی که پادشاهی به حکومت می رسید روز اول حکومت خودش را مبنای عید نوروز قرار می داد، مثلا اگر تیرماه به قدرت می رسید تیر ماه اول سال ساسانی و عید اعلام می شد و هرسال همان را عید نوروز می گرفتند از زمان ملک شاه سلجوقی عید نوروز به اول فروردین منتقل شد و به صورت منسجم در آمد.

این جامعه شناس افزود: نمی توان گفت که رسم ها و عیدهای امروزی صددر صد برای قبل از اسلام است بسیاری از این رسم ها بعد از اسلام به وجود آمده و بسیاری از آن ها بعد از اسلام تغییر کرد به طور مثال در حال حاضر در تانزانیا نوروز  اول تیرماه گرفته می شود زیرا در آن زمان ایرانیان زیادی در تانزانیا حضور داشتند و این کشور مستعمره ساسانی حساب می شده  و این رسم تا العان باقی مانده است.

وی اظهار داشت: این مسئله که گاهی افرادی که با اسلام مخالف هستند اعیاد ملی را در برابر اعیاد مذهبی قرار می دهند و به عنوان یک مسئله غیر اسلامی دامن زده می شود درست نیست و به لحاظ تاریخی تایید نمی شود از طرفی مخالفان اسلام از این مسئله می خواهند سوء استفاده کنند برای اسلام و انقلاب اسلامی و برنامه های دینی یک مسئله دیگر را مطرح کنند به همین خاطر رسم های نوروز و چهارشنبه سوری را مطرح می کنند.
 
چهارشنبه سوری از نظر منطق به بعد از اسلام نزدک تر است

رمضان نرگسی خاطر نشان کرد: چهارشنبه سوری یکبار از باب تاریخی و علمی مطرح است که به شدت از اینکه این رسم برای قبل از اسلام باشد مخدوش است بلکه این رسم برای بعد از اسلام است پس نمی توان این موضوع را در برابر اسلام قرار داد اینکه رسم چهارشنبه سوری برای بعد از اسلام باشد به منطق نزدیک تر است که در برخی منابع به این مسئله اشاره شده است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بحث دیگر آسیب های چهارشنبه سوری است این مسئله مردم را آزار می دهد اینجا کری نداریم رسم چهارشنبه سوری از کجا آمده و سابقه تاریخ آن چیست آیا این رسم باید بماند یا باید با آن مبارزه کنیم آیا این رسم یادآور یک حادثه در شیعه است و یا یک حادثه ایرانی گری در مقابل اعراب است زیرا بسیاری قیام مختار را اینگونه فرض می کنند که قیام مختار یک قیام ایرانی در مقابل اعراب است و برخی می گویند قیام مختار یک قیام شیعی است و به دنبال خون خواهی امام حسین(ع) است اینها یک طرف قضیه است مسئله مهم تر که خیلی مسئله مطرحی است آسیب های اجتماعی است که این روزها چهارشنبه سوریبه دنبال دارد.

این جامعه شناس بیان داشت: باید به لحاظ تاریخی چهارشنبه آخر سال جا بیفتد تا مردم متوجه اصل مسئله شوند و دست به رسم های آسیب زای چهارشنبه سوری نزنند اگر گفته شود که بسیاری از این رسم و روسوم ها برای بعد از اسلام است خیلی از این اتفاقات رخ نمی دهد زیرا چهارشنبه سوری و عید نوروز یک مدست آویزی است که برخی از سلطنت طلب ها در مقابل اسلام می خواهد علم کنند.

وی تصریح کرد: وقتی اصل قضیه مشخص شود که این اعیاد و این ایام در اسلام به وجود آمده خیلی از این رفتارها فروکش می کند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن چیزی که در خصوص چهارشنبه آخر سال جامعه با آن مواجه است متاسفانه یک مسئله ناخوشایند از جمله آلودگی صوتی، آسیب های جسمی، اتفاقات ناگواری که ممکن است برای خانواده ها پیش بیاید، امول مردم با مواد محترقه آسیب ببیند مزاحمت برای مردم و امثال اینها یادآور چهارشنبه آخر سال است.
 
آسیب های چهارشنبه سوری به راحتی کنترل می شود

رمضان نرگسی تصریح کرد: در این زمینه باید گفت دولت باید در برخورد با این مسئله با شدت عمل کند اگر با این این مسائل با شدت عمل شود و جلوی این مسائل گرفته شود خیلی راحت آسیب های چهارشنبه سوری کاهش پیدا می کند اما در کنار این مسئله باید اطلاع رسانی شود و گفته شود مسئله چهارشنبه سوری همانقدر که تصور می شود برای قبل از اسلام است همان قدر منابع وجود دارد که به قیام مختارثقفی مربوط می شود با بیان این مسئله مطمئنا به صورت خودکار خیلی از این آسیب ها فروکش می کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی دشمنان برای اینکه با انقلاب و اسلام مبارزه کنند از آیین های باستانی به عنوان یک وسیله برای مبارزه با انقلاب اسلامی بهره می برند که از جمله اینها چهارشنبه سوری و رسم های آن است که اعلام کنند این رسم ها برای ایران باستان است و می توان از این طریق با انقلاب اسلامی مبارزه کرد در حالی که خیلی از آیین ها در زمان اسلام پایه گذاری شده است اینکه عید نوروز اول بهار باشد در زمان اسلام پایه گذاری شده است نباید اجازه داد آیین ها به دست دشمنان بیفتد اگر این رسم ها از دست دشمنان خارج شود راحتر آسیب های آن مهار می شود.
,

وی بیان داشت: به لحاظ تاریخی گفته می شود چهارشنبه سوری ریشه در قیام مختار ثقفی دارد یعنی دستور داده شد در شب چهار شنبه در پشت بام برای اعلام قیام مختار آتش روشن کنند و به تقریبا 16 هزار ایرانی که در کوفه حضور داشتند اعلام شود که مختار قیام کرده سپس این مسئله برای ایرانیان جالب افتاد و این را را به عید نوروز منتقل کردند و رسمی است که هر سال ادامه دارد.
,
,
 
,
نورز از ابتدا در اول بهار نبوده
, نورز از ابتدا در اول بهار نبوده,

رمضان نرگسی بیان داشت: نوروز یکی از رسم هایی قدیمی ایرانیان است که تغییرات زیادی کرده است در حال حاضر نوروز را اول بهار می دانیم اما از ابتدا اینطور نبوده است، نوروز از زمان ملک شاه سلجوقی توسط خواجه نظام الملک وزیر و دانشمند ملک شاه سلجوقی نوروز به اول بهار منتقل شد .
,
,

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قبلا و در زمان ساسانیان هر زمانی که پادشاهی به حکومت می رسید روز اول حکومت خودش را مبنای عید نوروز قرار می داد، مثلا اگر تیرماه به قدرت می رسید تیر ماه اول سال ساسانی و عید اعلام می شد و هرسال همان را عید نوروز می گرفتند از زمان ملک شاه سلجوقی عید نوروز به اول فروردین منتقل شد و به صورت منسجم در آمد.
,
,

این جامعه شناس افزود: نمی توان گفت که رسم ها و عیدهای امروزی صددر صد برای قبل از اسلام است بسیاری از این رسم ها بعد از اسلام به وجود آمده و بسیاری از آن ها بعد از اسلام تغییر کرد به طور مثال در حال حاضر در تانزانیا نوروز  اول تیرماه گرفته می شود زیرا در آن زمان ایرانیان زیادی در تانزانیا حضور داشتند و این کشور مستعمره ساسانی حساب می شده  و این رسم تا العان باقی مانده است.
,
,

وی اظهار داشت: این مسئله که گاهی افرادی که با اسلام مخالف هستند اعیاد ملی را در برابر اعیاد مذهبی قرار می دهند و به عنوان یک مسئله غیر اسلامی دامن زده می شود درست نیست و به لحاظ تاریخی تایید نمی شود از طرفی مخالفان اسلام از این مسئله می خواهند سوء استفاده کنند برای اسلام و انقلاب اسلامی و برنامه های دینی یک مسئله دیگر را مطرح کنند به همین خاطر رسم های نوروز و چهارشنبه سوری را مطرح می کنند.
,
,
 
,
چهارشنبه سوری از نظر منطق به بعد از اسلام نزدک تر است
, چهارشنبه سوری از نظر منطق به بعد از اسلام نزدک تر است,

رمضان نرگسی خاطر نشان کرد: چهارشنبه سوری یکبار از باب تاریخی و علمی مطرح است که به شدت از اینکه این رسم برای قبل از اسلام باشد مخدوش است بلکه این رسم برای بعد از اسلام است پس نمی توان این موضوع را در برابر اسلام قرار داد اینکه رسم چهارشنبه سوری برای بعد از اسلام باشد به منطق نزدیک تر است که در برخی منابع به این مسئله اشاره شده است.
,
,

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بحث دیگر آسیب های چهارشنبه سوری است این مسئله مردم را آزار می دهد اینجا کری نداریم رسم چهارشنبه سوری از کجا آمده و سابقه تاریخ آن چیست آیا این رسم باید بماند یا باید با آن مبارزه کنیم آیا این رسم یادآور یک حادثه در شیعه است و یا یک حادثه ایرانی گری در مقابل اعراب است زیرا بسیاری قیام مختار را اینگونه فرض می کنند که قیام مختار یک قیام ایرانی در مقابل اعراب است و برخی می گویند قیام مختار یک قیام شیعی است و به دنبال خون خواهی امام حسین(ع) است اینها یک طرف قضیه است مسئله مهم تر که خیلی مسئله مطرحی است آسیب های اجتماعی است که این روزها چهارشنبه سوریبه دنبال دارد.
,
,

این جامعه شناس بیان داشت: باید به لحاظ تاریخی چهارشنبه آخر سال جا بیفتد تا مردم متوجه اصل مسئله شوند و دست به رسم های آسیب زای چهارشنبه سوری نزنند اگر گفته شود که بسیاری از این رسم و روسوم ها برای بعد از اسلام است خیلی از این اتفاقات رخ نمی دهد زیرا چهارشنبه سوری و عید نوروز یک مدست آویزی است که برخی از سلطنت طلب ها در مقابل اسلام می خواهد علم کنند.
,
,

وی تصریح کرد: وقتی اصل قضیه مشخص شود که این اعیاد و این ایام در اسلام به وجود آمده خیلی از این رفتارها فروکش می کند.
,
,

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن چیزی که در خصوص چهارشنبه آخر سال جامعه با آن مواجه است متاسفانه یک مسئله ناخوشایند از جمله آلودگی صوتی، آسیب های جسمی، اتفاقات ناگواری که ممکن است برای خانواده ها پیش بیاید، امول مردم با مواد محترقه آسیب ببیند مزاحمت برای مردم و امثال اینها یادآور چهارشنبه آخر سال است.
,
,
 
,
آسیب های چهارشنبه سوری به راحتی کنترل می شود
, آسیب های چهارشنبه سوری به راحتی کنترل می شود,

رمضان نرگسی تصریح کرد: در این زمینه باید گفت دولت باید در برخورد با این مسئله با شدت عمل کند اگر با این این مسائل با شدت عمل شود و جلوی این مسائل گرفته شود خیلی راحت آسیب های چهارشنبه سوری کاهش پیدا می کند اما در کنار این مسئله باید اطلاع رسانی شود و گفته شود مسئله چهارشنبه سوری همانقدر که تصور می شود برای قبل از اسلام است همان قدر منابع وجود دارد که به قیام مختارثقفی مربوط می شود با بیان این مسئله مطمئنا به صورت خودکار خیلی از این آسیب ها فروکش می کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی دشمنان برای اینکه با انقلاب و اسلام مبارزه کنند از آیین های باستانی به عنوان یک وسیله برای مبارزه با انقلاب اسلامی بهره می برند که از جمله اینها چهارشنبه سوری و رسم های آن است که اعلام کنند این رسم ها برای ایران باستان است و می توان از این طریق با انقلاب اسلامی مبارزه کرد در حالی که خیلی از آیین ها در زمان اسلام پایه گذاری شده است اینکه عید نوروز اول بهار باشد در زمان اسلام پایه گذاری شده است نباید اجازه داد آیین ها به دست دشمنان بیفتد اگر این رسم ها از دست دشمنان خارج شود راحتر آسیب های آن مهار می شود.
,
,
,
,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه