اخبار داغ

رسم جالب قمی ها در "چهارشنبه سوری"

رسم جالب قمی ها در "چهارشنبه سوری"
قم یکی از کم تلفات ترین شهر ها در حوادث چهارشنبه آخر سال است با توجه به رسم دینی و حضور در شب چهارشنبه در مسجد مقدس جمکران مردم قم ترجیح می دهند آخرین چهارشنبه سال را نیز در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز ،قم با توجه به ویژگی مذهبی که دارد همواره مراسم های ملی نیز در قم شکل مذهبی به خود می گیرد قم قبل از اسلام هم شهر مذهبی بوده است و از گذشته های بسیار دور می توان گفت که مردم قم دیندار بوده و از خرافات و مسائل خرافی دور بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

رسم چهارشنبه سوری نیز از جمله رسومی است که در قم دارای آئین ها و رسومی است که تا همین چند سال پیش مردم به آن پایبند بودند و رسوم نیز کاملا شکل دینی به خود داشت اما در این چندساله مانند کل کشور برخی حوادث از جمله استفاده از مواد منفجره  باعث کاسته شدن زیبایی  های این روز شده است.

نوروز و سنت های وابسته به آن از جمله آیین چهارشنبه آخر سال، برنامه های بسیار زیبایی می باشند که می توانند اتحاد میان مردم را بیش از پیش تقویت کنند.

,
,
,

خوشبختانه استان قم کمترین تلفات را در حوادث  سال گذشته داشته است به نظر  یکی از دلایل عمده این آمار برنامه داشتن مسجد جمکران در سه شنبه شب یا همان شب چهارشنبه است که مردم قم طبق رسم دیرینه در شب چهارشنبه در مسجn مقدس جمکران حضور پیدا می کنند.

,

در گذشته مراسم چهارشنبه آخر سال در قم به این شکل برگزار می شود که در غروب سه شنبه آخر سال مردم مقداری هیزم جمع کرده و در محله ها و کوچه ها و یا در باغ ها و پارک ها کپه های آتش روشن می کنند و به شادی مشغول می شوند  البته منظور از روشن کردن آتش حجم سنگین نبوده بلکه به اندازه بسیار کوچک  و سپس و از روی آتش می پرند و در این هنگام اشعاری نیز می خوانند: "غم برو شادی بیا/محنت برو شادی بیا" و یا خطاب به آتش می گویند: "زردی من از تو/ سرخی تو از من".

,

دستمال اندازون، قاشق زنی، فالگوش ایستادن، مهره به آب انداختن، از دیگر رسم های  قمی ها بوده که  این روزها بسیار کم رنگ شده است اما از جمله رسم های جالب قمی ها در چهارشنبه آخر سال مهره به آب انداختن است که هنوز هم در قم انجام می شود مهره به آب انداختن از دیگر رسوم مردم روستاهای قم در شب چهارشنبه سوری است به این شکل که اهل خانه دور هم جمع می شوند و کوزه ای را آب می کنند و هر کس مهره مشخصی را برای خود به درون کوزه می اندازد و آن وقت بزرگتر خانواده کتاب حافظ را باز می کند و فردی که معمولا از میان بچه ها است یک مهره در می آورد، مهره متعلق به هر کس بود شعر مربوط به آن صفحه جواب فال اوست.

,

با وجود کمرنگ شدن رسم ها و آیین های زیبای قمی ها در چهارشنبه آخر سال که همگی صله رحم و دور همی بوده است قم هنوز هم در انجام آیین های ملی رنگ مذهب را حفظ کرده است از جمله با توجه به مشترک بودن چهارشنبه آخر سال با چهارشنبه های معمول حمکران مردم قم ترجیح می دهند در این شب در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کنند .

,

همچنین  موقع تحویل سال نو بسیاری از مردم قم و حتی دیگر استان‌های کشور به حرم مطهر حضرت معصومه (س) می‌روند و سال را در کنار این بانوی بزرگوار تحویل می‌کنند تا به برکت وجود ایشان سال خوبی را داشته باشند و عده ای نیز خود را به مسجد مقدس جمکران می‌رسانند و در آنجا نماز می‌خوانند و دعای فرج را در هنگام تحویل سال زمزمه و برای ظهور امام زمان (عج) دعا می‌کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه