اخبار داغ

چهارشنبه سوری، بازی آتش و حادثه

چهارشنبه سوری، بازی آتش و حادثه
طی سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی و غفلت، مراسم چهارشنبه‌سوری به بازی آتش و حادثه تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،چهارشنبه سوری رسم و آئینی کهن است که از سالهای دور در سنت ها و رسومات ما جا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

اساس چهارشنبه سوری بر پایان دادن به سرمای زمستان و اتصال به گرما و روشنایی فصل نو و سال نو بوده است که پیش از اسلام در فرهنگ عامه مردم جا باز کرده است.

,

 

,

امروز عده ای از کارشناسان فرهنگی، چهارشنبه سوری را رسمی غیرمتعارف می دانند که مبنای عقلایی ندارد اما هنوز عده ای از مردم بر مبنای شادی آفرینی و گردهم آمدن در این شب، آن را گرامی داشته و برپا می کنند.

,

 

,

گذشته از درست یا غلط بودن ریشه این سنت، آنچه امروز مورد بحث ما قرار گرفته آسیب شناسی نحوه برگزاری آن است که متأسفانه در سالهای اخیر اشکال محیرالعقولی به خود گرفته است.

,

 

,

 رسم کهن چهار شنبه سوری که با روشن کردن آتشی کوچک و پریدن از روی آن در آخرین چهارشنبه سال مرسوم بود، طی سالهای اخیر به مراسمی شبیه جنگ های خیابانی تبدیل شده است به طوری که تا چند روز پس از آن هم آثار دود و سوختگی و تخریب بر در و دیوار شهر نمایان است.

,

 

,

گذشته از خسارات مالی، مزاحمت‌های اجتماعی و گرم کردن بازار مواد منفجره و محترقه چینی، تهدیدات جانی مهمترین پیامدی است که این نوع برگزاری چهارشنبه‌سوری به دنبال دارد.

,

 

,

**بیش از 3هزار مجروح و 10 فوتی ثمره آتش بازی های چهارشنبه سوری 

, **بیش از 3هزار مجروح و 10 فوتی ثمره آتش بازی های چهارشنبه سوری , **بیش از 3هزار مجروح و 10 فوتی ثمره آتش بازی های چهارشنبه سوری ,

آمار پزشکی قانونی کشور نشان می دهد، طی سالهای 93،94 و 95 بیش از 3 هزار نفر مجروح ، مصدوم و نقص عضو در اثر آتش بازی های چهارشنبه سوری حاصل شده و در همین مدت 10 نفر جان خود را بر اثر اتفاقات چهارشنبه پایان سال از دست داده اند و این به آن معناست که 10 زندگی به خاطر هیجانات آنی و شادی های زودگذر یک شبه ازدست رفته و 3 هزار زندگی در همین رابطه به صدمات جانی و حتی نقص عضو منجر شده است.

,

 

,

اما چرا؟!....

,

** چهارشنبه سوری، نه چهارشنبه سوزی!!

,

دکتر اعظم خطیبی، جامعه شناس و دانشیار دانشگاه در این رابطه اظهار می کند: هر پدیده اجتماعی، از نگاه جامعه شناسی دارای دو بعد مثبت و منفی است و چهار شنبه سوری به عنوان یکی از آیین های قدیمی ما که ریشه در زمان زرتشت دارد یکی از همین پدیده های اجتماعی است.

,

, ,

 

,

وی می گوید: ایرانیان باستان، بر حسب تأثیری که عناصر چهارگانه طبیعی «آب، آتش، باد و خاک» در کشاورزی و حیات بشر داشته اند مراسم هایی را با نماد سمبلیک هریک از این عناصر برگزار می کردند اما ما بدون توجه به ریشه این مراسم، آن را از چهارشنبه سوری یعنی چهارشنبه ای برای شادی، به چهارشنبه سوزی تبدیل کرده ایم.

,

 

,

این استاد دانشگاه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور همدان ادامه می دهد: زندگی سنتی ما بر اساس نور و گرمای آتش، اتصالی بین زمستان سرد و بهار ملایم و دلچسب ایجاد می کرد اما امروزه زندگی های مدرن، فضایی خطر آفرین را برای سلامت انسان ها ایجاد کرده است.

,

 

,

وی متذکر می شود: چهارشنبه سوری یکی از همان موقعیت هایی است که در سالهای اخیر، خطر آفرینی آن برای افراد و اطرافیان آنها و حتی رهگذران مشهود و ملموس است و این به دلیل رویکرد هنجار شکنانه برخی افراد در برپایی مراسم چهارشنبه سوری است.

,

 

,

**در اجرای چهارشنبه سوری، بدعت ایجاد کرده ایم

, **در اجرای چهارشنبه سوری، بدعت ایجاد کرده ایم, **در اجرای چهارشنبه سوری، بدعت ایجاد کرده ایم,

خطیبی از اختصاص زمین ها و مناطقی کم حاشیه و کم خطر برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در برخی شهرها خبر داده و می گوید: شهرداری ها می توانند با تداوم چنین اقداماتی از بروز اتفاقات ناخوشایند و آشفتگی ترافیک، سیما و منظر، خسارات فیزیکی و جانی در واپسین چهارشنبه سال جلوگیری کنند.

,

 

,

, ,

 

,

وی کودکان و نوجوانان را آسیب پذیرترین قشر در اجرای مراسم چهارشنبه سوری عنوان کرده و یادآور می شود: متاسفانه ما با آتش افروزی های مرتفع و و خطرساز و همچنین استفاده از مواد محترقه و منفجره مهیب که اغلب غیرمجاز هم هستند در اجرای آیین سنتی چهارشنبه سوری بدعت ایجاد کرده ایم.

,

 

,

این جامعه شناس با بیان اینکه چگونگی استفاده از فضای چهارشنبه سوری در ایجاد شعف و نشاط، نیازمند آموزش و اطلاع رسانی است خاطرنشان می کند: جامعه بهنجار و سالم از بروز چنین رفتارهای خطرساز و دردسر آفرینی اجتناب می کند بنابراین لازم است ما با نگاه اصلاح در شیوه های اجرای این آیین سنتی، آموزش و فرهنگ سازی در آن را سرلوحه کار قرار دهیم و از ظرفیت مساجد، فرهنگ سراها و ... برای حفظ ایمنی و جان شهروندان و اموال عمومی بهره مند گردیم.

,

 

,

در ادامه تلاش کردیم تا طی گفتگو‌ با یکی از اساتید حوزه و ‌دانشگاه، دیدگاه اسلام را هم در مورد آیین‌هایی از قبیل آیین چهارشنبه سوری دریابیم.

,

 

,

**چهارشنبه سوری مبنای عقلانی ندارد

, **چهارشنبه سوری مبنای عقلانی ندارد, **چهارشنبه سوری مبنای عقلانی ندارد,

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله شعبانی استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ما، دیدگاه دین اسلام را در چنین مواضعی چنین تبیین می‌کند: دین مبین اسلام، تقلید کورکورانه از گذشتگان را بدون داشتن منطق عقلایی مطرود می داند.

,

 

,

وی می گوید: رسم چهارشنبه سوری مبنای عقلانی ندارد بنابراین از نظر دین اسلام، این آیین که ضررهای آن بیش از منافع است نه تنها جایگاهی ندارد بله در برخی موارد که خسارات جانی و مالی در پی دارد امری مطرود و‌مذموم است.

,

 

,

, ,

 

,

این  استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این نکته که در هر حال حاضر تقدیس آتش در چهارشنبه سوری موضوعیت ندارد تصریح می کند: اغلب مردم بر حسب نشاط افزایی و هیجان به مراسم چهارشنبه سوری اقبال پیدا می کنند اما با همین استدلال هم نمی‌توان موجبات آزار خود یا دیگران را فراهم کرد.

,

 

,

وی متذکر می‌شود:اگرچه گرد هم‌آمدن و‌ نشاط افزایی در دین مابسیار مورد تأکید است اما چنانچه بهانه این گردهمایی ایجاد مزاحمت، آسیب، حق الناس، و ... باشد چه لذت مادی و معنوی حاصل می شوذ؟ و جز هزاران خسارت و تهدید چه ثمره دیگری دارد؟

,

 

,

مع‌الوصف آیین سنتی چهارشنبه سوری فضایی برای باهم بودن ایجاد می‌کند اما وقتی آن را با رفتارهای هنجارشکنانه بدرقه می‌کنیم در حقیقت، فاصله ای به عمق خودآزاری و دیگر آزاری در آغاز سالی نو ایجاد کرده ایم.

,

 

,

آماری که ابتدای این گزارش به آن اشاره شد حقیقتی است که نشان می دهد ما در برخورد با آیین ها و سنن آنچنان که باید فرهنگ دیده نیستیم وزنه چه لزومی دارد برای شادی زودگذر یک شب جان خود و اطرافیان و‌حتی رهگذران را به خطر اندازیم؟

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه