اخبار داغ

در چهارشنبه آخر سال؛

شال‌اندازی رسم فراموش شده آذربایجان/ بیمارستان‌های سوختگی میزبان شادی‌های لحظه‌ای

شال‌اندازی رسم فراموش شده آذربایجان/ بیمارستان‌های سوختگی میزبان شادی‌های لحظه‌ای
رسومات زیبای آذربایجان در چهارشنبه آخرسال در آستانه زوال هستند و به جای این آئین‌های زیبا شادی‌های لحظه‌ای جایگزین شده است که در سالهای گذشته هزاران قربانی را به کام خود کشیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، این روزها چشم‌هایت را ببند و برای دقایقی به صدای خیابان گوش فرا بده، فارغ از صدای عابرین و دستفروشان دوره‌گرد و کودکانی که شادمانه از خرید عید فریاد می‌زنند صدای نابه هنجار ترقه‌های ریز و درشت را خواهی شنید، گویی برخی آماده جنگ‌اند و مسلح شده‌اند تا در خیابان‌ها رعب و وحشت ایجاد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

هر آنچه از رسومات تاریخ کهن برای ما باقی مانده آلوده به ناهنجاری و انحرافاتی شده که دیگر هیچ قرابتی با شکل اولیه خود ندارد و نه دلخوشی گذشته را به همراه دارد بلکه حتی زیان جانی و مالی هم در پی این مثلا دلخوشی‌های لحظه‌ای وجود دارد.

,

اگرچه آمارها نشان از کاهش 40 درصدی حوادث چهارشنبه‌سوری در سال 95 نسبت به سالهای گذشته دارد؛ اما یک کشته و قطع دست و پای مصدومین آخرین چهارشنبه سال نشان می‌دهد علی‌رغم سالها هشدار و انجام کار فرهنگی همچنان عده‌ای قربانی هنجارشکنی خود و یا دیگران می‌شوند.

,

شادی‌های کوتاه و گذرا که پشیمانی‌های غیرقابل جبرانی را در چند سال گذشته به جا گذاشته تنها ارمغانی بوده که برای برخی خانواده‌ها باقی مانده و چه بسا خانواده‌هایی که به دلیل همین شادی گذرا برای همیشه رخت عزا به تن کرده‌اند.

,

رسومات زیبای آذربایجان نیز در چهارشنبه آخر سال به فراموشی سپرده شده است؛ از جمله رسوماتی که خانواده‌ها برای آخرین چهارشنبه سال انجام می‌دانند خرید آینه، جارو و اسپند که این روزها زوج‌های جوانتر کمتر از این رسومات پیروی می‌کنند، از جمله دیگر آئین‌های چهارشنبه سوری در آذربایجان شال‌اندازی است که در قدیم جوانان به پشت بام خانه‌ها رفته و شال می‌انداختند و بزرگترها درون این شال آجیل و پول می‌گذاشتند.

,

همین اتفاقات ساده اما زیبا دلخوشی‌هایی بود که شادی کنار هم بودن را به وجود می‌آورد و با کمترین هزینه بیشترین شادمانی را برای خانواده‌ها فراهم می‌کرد درحالیکه این روزها حال خوشمان را گره زده‌ایم به صداهای مهیب و ایجاد ترس و وحشت در دل دیگران!که نتایج این دلخوشی‌ها را در بیمارستان‌های سوانح و سوختگی می‌توان پیدا کرد.

,

دلخوشی‌هایمان این روزها کم شده و غصه‌ جای شادی را گرفته اما می‌توان از همین بهانه‌های کوچک برای دور هم و شاد بودن استفاده کرد و ساعاتی را بدون دغدغه به ساختن لبخند بر روی صورت نزدیکانمان سپری کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه