اخبار داغ

وسواس در بانوان دو برابر بیشتر از مردان است/ افسردگی یک سرماخوردگی روانی است

وسواس در بانوان دو برابر بیشتر از مردان است/ افسردگی یک سرماخوردگی روانی است
یک روانشناس در خصوص اینکه وسواس در بانوان دو برابر بیشتر از مردان است گفت: ریشه وسواس دو حالت اضطرابی و افسردگی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمانه قوشچیان روانشناس استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار شاخه طوبی در خصوص بیماری روانی وسواس که در بانوان شیوع است گفت: وسواس یک نوع اختلال اضطرابی است، که فرد با تکرار مداوم  یک کار که مغز به او دستور داده انجام می دهد.

روانشناس درباره حالت های وسواس اظهار کرد: اختلال وسواس فکری و اختلال وسواس فکری عملی  از حالت های بیماری وسواس است، به وسواسی که  در حد فکر بماند به آن وسواس فکری می گویند.

قوشچیان وسواس شک، شست وشو، نجست و پاکی را از حالت های وسواس فکری بر شمرد و افزود: فکری که به طور مداوم پشت آن اضطراب و به ذهن فرد هشدار می دهد تا فرد ناخودآگاه این کار را تکرار کند، به طوری که افزایش تعداد تکرارها باعث درماندگی فرد می شود که به آن خرده روان می گویند.

وی در ادامه تصریح کرد: فرد علاوه بر وسواس فکری اگر به آن عمل کند وسواس فکری عملی گفته می شود، به دلیل اینکه در راستای فکرغلط خود که فکر وسواس است عملش را تکرار می کند تا اضطراب را کاهش دهد این عمل از وسواس فکری شدیدتر خواهد بود.

روانشناس در خصوص اینکه وسواس در بانوان دو برابر بیشتر از مردان است گفت: ریشه وسواس  دو حالت  اضطرابی و افسردگی دارد.

قوشچیان با توجه به اینکه افسردگی  پس از زایمان زنان تبدیل به وسواس می شود بیان کرد: بانوانی که فرزند پسر به دنیا می آورند  افسردگی آن ها پس از زایمان بیشتر دچار وسواس می شود.

وی در ادامه افزود: علائم ژنیک هم مانند بسیاری از اختلال های زبان ریشه ژنتیکی دارد، و چه بسا دیده شده به طور معمول خانم ها از مادران خود این را به ارث می گیرند.

قوشچیان تصریح کرد: سبک زندگی در کنار وسواس تاثیر بسزایی دارد، بیشتر اوقات در وسواس ژنتیک دخیل است به طوری که شرایط متشنج در اطراف سبک زندگی فرد هم می تواند موثر باشد.

روانشناس در خصوص راهکارهایی  برای افرادی که دچار وسواس هستند بیان کرد: در ابتدا ریشه وسواس را بررسی کرده اگر وسواس فرد ژنتیکی باشد این نشانه اصلی وسواس خواهد بود یعنی اینکه فرد پس از مصرف دارو به روانشناس مراجعه کرده و تکنیک های روان درمانی را انجام می دهد.

قوشچیان با اشاره به اینکه اگروسواس فرد ریشه ژنتیکی نداشته باشد گفت:  ریشه  اصلی افسردگی اضطراب است که فرد باید تکنیک های مبارزه با اضطراب را کار کرده تا ناخودآگاه از بین برود، یوگا و ...از دیگر تکنیک هایی است که  باعث می شود فرد در مقابل استرس مقاوم سازی انجام دهد.

وی افسردگی را سرماخوردگی روان دانست و اظهار کرد: افسردگی در رتبه اول و اضطراب دومین بیماری قابل شیوع است و به دلیل اینکه وسواس زیرمجموعه اضطراب بوده  از لحاظ شیوع روانی در بانوان بیشتر دیده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخه طوبی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه