اخبار داغ

گله داری در هجوم بی مهری ها؛

حمام گله داری، قربانی رونق موزه مردم شناسی

حمام گله داری، قربانی رونق موزه مردم شناسی
حمام گله داری، یکی از قدیمی ترین بناهای شهر بندرعباس که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده اما هیچ سهمی از توجه افراد ندارد و علت آن را می توان در انتقال اشیای آن به موزه مردم شناسی، جویا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ حمام گله داری، یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی بندرعباس است که در دل بافت تاریخی قلعه شاهی جای گرفته است؛ این بنا که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد، از موقوفات عبدالرحیم گله داری است و در نزدیکی مسجد گله داری ساخته شده.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

این حمام قاجاری با الهام گرفتن از سبک معماری مناطق کویری ایران ساخته شده است و با توجه به کاربری آن برای مقابله با رطوبت بالای آن از سنگ های مرجانی در ساخت آن استفاده شده، دیگر مصالح به کار رفته در این سازه ساروج و گچ دستکوب است.

,

این بنا دارای محیط های بینه، سر بینه، میاندر، گرمخانه و خزینه است که هر یک نقشی اساسی را در آن ایفا می کردند؛ میاندر راهرویی هشتی است که رطوبت و دمای حمام را تنظیم می کند و به این صورت فرد به طور ناگهانی در معرض هوای متفاوت قرار نمی گیرد و احتمال سرما خوردن فرد کاهش می یابد.

,

, ,

بینه در مرکز حمام واقع شده است و در آن حوضی هشت ضلعی قرار دارد؛ برای دسترسی به سایر فضاهای حمام باید از بینه گذر کرد و پس از آن سربینه است که دارای سه حجره رختکن بوده.

,

آب مورد نیاز حمام، که از چاهی به عمق ده متر تامین می شد در خزینه و با استفاده از دیگ بزرگ مسی گرم و به استفاده می رسید؛ گرمخانه محلی بوده است که در آن شست و شوی بدن، ماساژ و حجامت توسط دلاک انجام می شد.

,

سقف حمام گله داری دارای پنج گنبد است که در هر کدام از این گنبدها دارای روزنه هایی برای ورود هوای تازه به حمام و تامین روشنایی مورد نیاز حمام بوده است.

,

, ,

با وجود پیشینه دور و دراز و گذشته پرهیاهو و شلوغ این حمام، در حال حاضر بسیار غریب مانده است و جز جز دیوارها، هیچ نشانی از تاریخ در آن باقی نمانده است.

,

کاربری خاصی برای حمام گله داری در نظر گرفته نشده

, کاربری خاصی برای حمام گله داری در نظر گرفته نشده, کاربری خاصی برای حمام گله داری در نظر گرفته نشده,

عباس نوروزی، مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز، اظهار کرد: حمام گله داری، پس از حمام گپ دومین حمام تاریخی شهر بندرعباس است که در محله ای ویژه و مملو از بنای تاریخی مربوط به قاجاریه و زندیه واقع شده است.

,

مشاور میراث فرهنگی در ادامه افزود: این حمام تا پیش از دهه 40 و اجرای سیستم لوله کشی در شهر بندرعباس مورد استفاده همگان قرار می گرفت و پس از آن و ساخته شدن حمام در منازل تبدیل به مکانی متروکه شد.

,

, ,

وی با تاکید بر اینکه این بنا دو دوره مرمت را پشت سر گذاشته، تصریح کرد: حمام گله داری 100 سال قبل توسط حاج احمد گله داری مرمت شد و پس از بلاستفاده ماندن آن عملیات مرمت و احیای آن توسط میراث فرهنگی آغاز و در سال 74 با شماره ثبت 2002 در آثار ملی ایران ثبت شد.

,

مشاور میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تا پیش از احداث مرکز مردم شناسی استان، از این مکان به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شد، اما پس از آن اشیا و مجسمه های حمام گله داری به موزه انتقال یافت و تا کنون کاربری خاصی برای حمام در نظر گرفته نشده است اما گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه