اخبار داغ

محرومیتی فرامرزی در قطب اقتصاد کشور؛

زندگی به سبک انسان های اولیه در قرن بیست و یکم+تصویر

زندگی به سبک انسان های اولیه در قرن بیست و یکم+تصویر
روستای « کچوسک » در بشاگرد یکی از ده‌ها روستای این شهرستان است که مردم آن از امکانات رفاهی مانند برق، تلویزیون، جاده و … بی‌بهره‌اند و به سبک انسان های اولیه زندگی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بشاگرد نیوز، شهرستان بشاگرد واقع در شرقی‌ترین نقطه استان هرمزگان یکی از مناطقی است که پس از گذشت سال‌ها هنوز طعم تلخ محرومیت در روستاهای آن چشیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بشاگرد نیوز,

زندگی در کوه‌های لخت و خشک شرق هرمزگان بدون امکانات اولیه بزرگ‌ترین جرم روستانشینان بشاگردی است که باعث شده بار سنگین محرومیت به آن‌ها تحمیل شود.

,

روستا نشینان بشاگردی حافظان امنیت و به دوش کشندگان محرومیت

, روستا نشینان بشاگردی حافظان امنیت و به دوش کشندگان محرومیت,

روستانشینان بشاگردی را می‌توان یکی از حافظان اصلی امنیت کشور دانست چراکه با مهاجرت آن‌ها به شهر ها، به دلیل پراکندگی و گستردگی این منطقه کنترل کوه‌های این منطقه بسیار دشوار خواهد بود.

,

روستای « کچوسک » واقع در بخش گافر و پاراموند شهرستان بشاگرد یکی از ده ها روستای این شهرستان است که پس از گذشت سال‌ها روی کار آمدن دولت‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف، حتی از وعده‌ها هم بی‌نصیب مانده‌اند.

,

, ,

زندگی های رؤیایی و رؤیاهایی در حسرت زندگی!

, زندگی های رؤیایی و رؤیاهایی در حسرت زندگی!,

نه تنها دولت‌ها، شاید دیگر مردم هم از وجود چنین مناطقی با این حجم محرومیت‌ها بی‌اطلاع باشند و در رؤیاهایشان هم‌چنین شکلی از زندگی جای نداشته باشد.

,

نبود هیچ‌گونه راه ارتباطی مناسب که سفر با خودرو را به این روستا تقریباً غیرممکن می‌کند اصلی‌ترین مشکل مردم به شمار می‌رود و تنها راه ارتباطی آن عبور از میان مسیر رودخانه است.

,

«کچوسک» با روستای خمینی شهر که دارای درمانگاه و راه ارتباطی به مرکز شهرستان است حدود سه ساعت فاصله دارد این در حالی است که اگر اداره راه همکاری کند با خاک‌برداری از دو تپه این فاصله به ۳۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.

,

, ,

زنگ خطر مهاجرت به دلیل نبود امکانات اولیه زندگی

, زنگ خطر مهاجرت به دلیل نبود امکانات اولیه زندگی,

مردم این روستای پنج خانواری از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره بوده و تنها چشم امید خود را به دو چشمه روباز پیر و کم آب  بسته‌اند که آن‌ هم با توجه به خشسالی‌های اخیر در حال از بین رفتن است.

,

ساکنین روستا را کودکان خردسال‌ و  سالخوردگانی شامل می شوند که رد محرومیت بر روی جای‌جای بدنشان به‌وضوح دیده می‌شود؛ از دست‌های پینه‌بسته‌شان گرفته تا پیشانی‌های چین‌خورده!

,

یکی از مادران این روستا به مهاجرت جوانان اشاره کرد و گفت: روستا فاقد مدرسه و امکانات است و بچه‌ها پس از بزرگ شدن برای تحصیل یا کار روستا را ترک می‌کنند.

,

, ,

مردم روستا برای امرارمعاش خود کشاورزی و دامداری می‌کنند و زنجیره غذایی آن‌ها حاصل دسترنجی است که از باغ‌های آن‌ها به‌دست‌آمده و به‌صورت کاملاً سنتی و به سبک ده‌ها سال پیش با امکانات روستایی خود طبخ و استفاده می‌شود.

,

زندگی در میان شاخ و برگ درختان در قرن۲۱!

, زندگی در میان شاخ و برگ درختان در قرن۲۱!,

در روستا چیزی جز « کپر» هایی که از شاخ و برگ درخت‌ها ساخته‌شده به چشم نمی‌خورد که این آلونک‌ها نماد و ملاک سنجشی برای عملکرد دولت‌ها در چندین سال گذشته برای مردم محروم « کچوسکی» است.

,

اینجا از ساختمان‌های مجلل و ویلاهای آن‌چنانی خبری نیست و مردم کپرهای چندمتری خود را با آتش گرم نگاه داشته و با دست بافته‌های سنتی خود تزئین می‌کنند.

,

, ,

مردم روستا از بی‌توجهی مسئولان و دولتمردان نسبت به آن‌ها گله منده بوده و یادآور می‌شوند: تنها اداره‌ای که در سال‌های اخیر به آن‌ها سرزده و کمک‌رسانی کرده کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.

,

مردم روستا دلگرم به نور و گرمای آتش در غیاب برق

, مردم روستا دلگرم به نور و گرمای آتش در غیاب برق,

«کچوسک» به‌عنوان یکی از روستاهای استان هرمزگان به‌عنوان قطب اقتصادی کشور از نعمت برق محروم بوده و مردم روشنایی‌ها و گرمای خود را مدیون آتش هستند.

,

هیچ پوشش تلفنی و ارتباطی در روستا وجود نداشته و مردم برای یک تماس ساده باید کیلومترها مسیر را به بالای کوه‌ها طی کنند که اگر شانس با آن‌ها یار باشد بتوانند تماسی برقرار کنند.

,

با توجه به پیشرفت چشم‌گیر دنیا در زمینه ارتباطات و اینکه تمام تجهیزات خانه مانند هود، یخچال، ماشین لباسشویی و… مجهز به صفحه‌های نمایشگر و سیستم‌های ارتباطی شده این روستا فاقد تلویزیون یا سایر و امکانات صوتی و تصویری است.

,

, ,

مردم روستا در کنار تمام این محرومیت‌ها با تاریک شدن هوا به دورهم جمع شده و شب‌نشینی خود را با طعم چای دودی زیر سقف پرستاره آسمان به سنت پدرانشان آغاز می‌کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه