اخبار داغ

مشکلات حقیقی در فضای مجازی

مشکلات حقیقی در فضای مجازی
رئیس پلیس فتای همدان گفت: همه ما فضای مجازی را یک فضای غیر واقعی تلقی می کنیم در حالی مصائب و مشکلات آن در دنیای واقعی گریبانگیر ما می شود بنابراین فضای مجازی فیزیک ذهنی نام گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان  در دنیای گسترش رسانه ها و فضای مجازی گرایش به شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است.  در نگاه نخست به نظر می رسد یک کاربر اینترنت فضای شخصی بسیار  زیادی در اختیار دارد که می تواند در آن  مشخصات حقیقی اطلاعات و تصاویر خود را منتشر و مدیریت کند اما واقعیت اینگونه نیست در دنیای تبادل اطلاعات و رسانه ها تقریبا هیچ محتوای خصوص وجود ندارد اما گاهی برخی از کاربران با توهم امنیت در فضای اینترنت اقدام به انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی می کنند بدون اینکه توجهی به این مساله  داشته باشند که ممکن است این اطلاعات مورد سوء استفاده و کلاهبرداری و اخاذی قرار بگیرد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان  ,

این روزها اغلب اوقات در بین مطالب گوناگون اجتماعی ,سیاسی  ,حتی صفحه حوادث روزنامه ها با جرایمی آشنا می شویم که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رخ می دهند .

,

در ارتباط با استفاده صحیح از فضای مجازی و سواد رسانه ای  گفتگویی با فیروز سرخوش رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی (فتا )انجام دادیم .

,

 

,

ارتقای سواد رسانه ای لازمه استفاده از شبکه های اجتماعی
رئیس پلیس فتا اظهار داشت :سه دید گاه متفاوت نسبت به فضای مجازی وجود دارد؛ یک دیدگاه بد بینانه و یک دیدگاه خوش بینانه و یک دیدگاه استفاده از فضای مجازی را مبتنی بر عقلانیت را برمی گزیند. دیدگاه ما بر این مبنا قرار گرفته است که  اگر ابزاری را به کار می گیریم باید آگاهی کامل نسبت به آن ابزار داشته باشیم تا بتوانیم مزایا و معایب آن ابزار را به خوبی شناسایی نماییم.

, ارتقای سواد رسانه ای لازمه استفاده از شبکه های اجتماعی,
,

سرهنگ سرخوش تاکید داشت :خانواده ها برای بکارگیری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید سواد رسانه ای خود را ارتقا دهند .

,

رئیس پلیس فتا اشاره داشت :گامهایی برای ارتقا سطح رسانه ای و آموزش استفاده از فضای مجازی و خطرات آن در بین مدارس و دانش اموزان برداشته شده است .اما این گامها از نظر من با توجه به خطرات فضای مجازی و عدم اطلاع از سواد و فرهنگ رسانه ای بسیار ناچیز است ,باید سایر دستگاه ها از جمله رسانه ها و آموزش و پرورش و  وزارت ارشاد و.........در زمینه فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی فعالیت های خود را گسترش دهند .در خصوص اقناع گری باید برنامه مدونی تدوین شود که همه دستگاه ها در زمینه اطلاع رسانی و بالا بردن سواد رسانه ای کاربران شبکه های اجتماعی با یکدیگر هم پوشانی و همکاری داشته باشند .

,

سرهنگ سرخوش به سه لایه مهم سواد رسانه ای اشاره داشت و بیان کرد :سه لایه مهم سواد رسانه ای (سواد دیجیتالی ,سواد اینترنتی ,سواد رسانه ای ) می باشد. در سواد دیجیتالی اولین گام این است که کاربر گوشی خود را به صورت کامل بشناسد و بداند از چه سیستم عاملی استفاده می کند ,چه نوع نرم افزار های سیستمی دارد ,ایا این گوشی امکان هک شدن و سوء استفاده را دارد. در گام دوم کاربر  باید سواد اینترنتی داشته باشد و نسبت به  آدرس های آی پی و موتورهای جستجو اطلاع داشته باشد,سایت های خوب و بد را بشناسد .گام سوم کاربر باید  سواد رسانه ای داشته باشد اولین گام در سواد رسانه ای این است که  کاربر باید نیاز سنجی کند, اگاهانه انتخاب کند  , جیره مصرف تعیین کند و بداند از کدام شبکه و رسانه و در چه مدت زمانی  استفاده کند .دومین گام در سواد رسانه ای این است که کاربر بداند چه سود و منفعتی در استفاده از فضای مجازی نصیب او خواهد شد. سومین گام در سواد رسانه ای این است که آیا هر پیامی که از رسانه ها به ما منتقل می شود صحیح است متاسفانه در فضای مجازی برخی  اخبار بدون اینکه منبع مشخصی داشته باشند در فضای مجازی منتشر و مبادله می شوند سوال اساسی در این گام این است که آیا ما باید هر چیزی را که  در فضای مجازی منتشر می شود را  باور کنیم ؟

,

 

,

قوانینی برای فضای مجازی در خانواده وجود ندارد

, قوانینی برای فضای مجازی در خانواده وجود ندارد,

رئیس پلیس فتا یاد آور شد :در فضای حقیقی بین اعضای خانواده قوانینی به صورت ناخود اگاه وضع شده است و اجرا می شوند.  از جمله اینکه اعضای خانواده در ساعات مشخصی کنار هم جمع می شوند, همگی به صورت واحد یک نوع غذا را مصرف می کنند ,فرزندان مانع ورود والدین به اتاق خود نمی شوند. اما متاسفانه هیچ یک از این قوانین در فضای مجازی بین اعضای خانواده اجرا نمی شود .هر یک از اعضای خانواده گوشی مخصوص خود را دارند, با استفاده از پسورد های خاص مانع استفاده دیگران از گوشی خود  می شوند .

,

وی ادامه داد :همه ما فضای مجازی را یک فضای غیر واقعی تلقی می کنیم در حالی مصائب و مشکلات ان در دنیای واقعی گریبانگیر ما می شود بنابراین فضای مجازی فیزیک ذهنی نام گرفته است

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه