اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی سرخه:

سنت های نوروز در سرخه به فراموشی سپرده نشود

سنت های نوروز در سرخه به فراموشی سپرده نشود
رئیس اداره میراث فرهنگی سرخه با بیان اینکه سنت های نوروز در شهرستان سرخه نباید به فراموشی سپرده شود؛ خبر داد: سنت نوروزخوانی در سرخه مجددا احیا می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن اخلاقی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه اظهار کرد: سالیان زیادی است که سنت نوروزخوانی در سرخه به دست فراموشی سپرده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه,

وی افزود: بر این اساس تصمیم بر این شد که این سنت دیرینه و کهن را پس از سال ها در شهرستان سرخه احیا کنیم و این سنت دیرینه در شهرهای دیگر استان نیز برگزار خواهد شد.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه بیان کرد:  نوروزخوانی از جمله آیین های ریشه دار و قدیمی یی است که از حدود بیش از هزار سال پیش تا کنون در مناطق مختلف ایران رواج داشته است و برخی ها بر این باورند که نوروزخوانی در ایران پیش از اسلام وجود داشته است و مضامین آن در ایران قبل از اسلام توصیف طبیعت و مژده  بهار  بوده است.

,

اخلاقی عنوان کرد: این آیین پس از اسلام، علاوه بر اینکه وصف طبیعت و بشارت های بهار را در خود حفظ کرده است، خود را با مضامین ستایش الله و ائمه ی اطهار و روایات دینی منطبق کرده است و نوروز خوانی در واقع آیینی بوده است که در آن شعر و موسیقی و آواز و نمایش در کنار یکدیگر می آمدند و مردم را به جشن و سرور مهمان می کردند.

,

وی بیان کرد: امسال سرخه در نظر دارد که سنت نوروزخوانی را با کمک گروه فرهنگی هنری فانوس چاشم که تعداد گروهشان 20 نفر هستند و دو نوازنده آنها را همراهی می کنند مردم را با شادی و سرور در آستانه نوروز همراه سازند و برای مردم فضایی شاد و مفرح را در آستانه نوروز با مژده بهار فراهم کنند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخه گفت: این مراسم عصر امروز پنج شنبه ساعت 16:30 در سرخه از درب خانه تاریخی حشمت الدوله آغاز و در محله های کالان و مسجد امام هادی و حمام بیرون دژ با مردم همراه خواهد شد.

,

اخلاقی بیان کرد: هنرمندان برگزار کننده این آیین با پوشش لباس های سنتی و آوازهای سنتی ایرانی این هنر دیرین را پاس خواهند داشت و از عموم مردم دعوت به عمل می آید تابا شور و حرارت در این آیین شرکت کنند و همچنین هدایایی برای کودکان در نظر گرفته شده است و امیدواریم که احیای این سنت سبب شود که همه ما سنت های اصیل و ریشه دارمان را به دست فراموشی نسپاریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه