اخبار داغ

یادداشت؛

"ازدواج سفید" یک سرطان اجتماعی

"ازدواج سفید"  یک سرطان اجتماعی
متاسفانه ازدواج سفید در ایران و به خصوص تهران به صورت مخفیانه رواج یافته که کارکرد خانواده را ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شاخه طوبی، قرآن کریم که باید به واقع آن را منشور سعادت نامید، در سوره مبارک روم آیه21 به زیبایی بیان می کند که خدا از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان مودت و رحمت قرار داد، بی شک در این نعمت الهی برای آنان که می اندیشند نشانه های قطعی است.

قرآن کریم در آیه مذکور هدف از ازدواج را " آرامش همسران "ذکر کرده است و از پیوند میان همسران با عنوان مودت و رحمت یاد می کند، با توجه به مفاهیم قرآنی و روایات اسلامی ثمره و نتیجه ازدواج باید آرامش همسران و کامل شدن انسان باشد آیا این امر مهم در ازدواج به اصطلاح سفید محقق می گردد؟

ازدواج سفید(سپید) نخستین بار در آمریکا و در پی "جنبش آزادی زن" پدیدار شد، که این حرکت به ظاهر با هدف برقراری شرایط عادلانه و مساوی برای زنان، مردان و همچنین ایجاد تغییراتی در نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور صورت گرفت.

این نوع ازدواج که جز سیاهی و خانمان سوزی ثمره ای برای اجتماع ما به همراه ندارد، در شرع و عرف ایرانیان جایی نخواهد داشت، این نوع ازدواج که به معنی"هم باشی" در فرهنگ غرب شایعه است یک نوع باهم بودن بدون معنا و بی سرانجام بوده و نمی توان به خوشبختی ماندگار اعضاء آن امیدی داشت.

در ازدواج سفید دختر و پسر بدون آنکه خطبه عقد یا صیغه بین شان جاری شود به دلیل منافع اقتصادی و... در زیر یک سقف به مدت زمان نامعلوم با هم زندگی می کنند که متاسفانه یک دیگر را همسر و متعهد بین خود  نمی دانند.

این نوع ازدواج جرم بوده و از لحاظ شرعی گناه محسوب می شود. در هیچ جا به صورت قانونی ثبت نشده و مشروعیت اجتماعی و حقوقی ندارد، باید توجه داشت این نوع ازدواج ها با نکاح عرفی که در آن بین دختر و پسر صیغه محرمیت جاری می شود به طوری است که حتی در مراجع قانونی ثبت نمی گردد.

یکی از عوامل اصلی ظهور این پدیده نافرجام، عدم مسئولیت در زن یا مرد می باشد، این فاکتور مهم باعث تعهد زوجین نسبت به یکدیگر و تداوم زندگی مشترک می شود،که به علت راحت طلبی این رابطه، زن و شوهر  نمی خواهند هیچ گونه مسئولیت، تعهد قانونی و شرعی نسبت به هم داشته باشند.

متاسفانه ازدواج سفید در ایران و به خصوص تهران به صورت مخفیانه رواج یافته که کارکرد خانواده را ندارد، بلکه مانند سربازان یک سرباز خانه که در یک سقف مدتی را باهم زندگی می کنند خانواده را شکل داده است.

این ازدواج می تواند کاهش آمار ازدواج رسمی، سست شدن نظام ارزشی، افزایش فرزندان نامشروع، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، دوری از سبک زندگی ایرانی اسلامی و رواج سبک زندگی غربی، افزایش سن ازدواج، تنوع طلبی، مناسب نبودن شرایط ازدواج آسان و به هنگام برای جوانان از عوامل زمینه ساز این پدیده شوم است.

برای ریشه کن کردن این سرطان اجتماعی، خانواده ها و مسئولین در کنار هم، با عزمی راسخ و فراهم کردن شرایط ازدواج شرعی برای جوانان به خویشتن داری و پاکدامنی به این امر مهم دست یابند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخه طوبی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه