اخبار داغ

نوروز در بام ایران

موزه شهر بروجن مجموعه ای از آثار تاریخی ارزشمند/خاطره ای متفاوت را تجربه کنید

موزه شهر بروجن مجموعه ای از آثار تاریخی ارزشمند/خاطره ای متفاوت را تجربه کنید
موزه شهر بروجن با جای دادن بیش از دو هزار و 800 اثر نفیس تاریخی در دل خود مسافران و گردشگران نوروزی را با تاریخ و قدمت شهرستان بروجن آشنا می کند تا خاطراتی به یاد ماندنی در سفر به بام ایران برای خود رقم بزنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسئول موزه شهر بروجن در گفتگو با خبرنگار کلار، اظهار داشت: این موزه به منظور غنا بخشیدن به فرهنگ شهر بروجن در بهمن ماه سال 94 تاسیس شد.

علی یعقوبی با اشاره به این که امسال موزه شهر بروجن به ثبت ملی رسیده است، گفت: یکی از مهترین آثاری که در این موزه قابل توجه است ویترین کتاب نخستین پزشک ایرانی دکتر ابوالقاسم بختیار بروجنی است.

یعقوبی با بیان این که هنگام شروع کار حدود 400 اثر از اسناد و اشیاء در اختیار این موزه قرار گرفت، خاطر نشان کرد: اکنون بیش از 2800 اثر تاریخی در این موزه وجود دارد.

وی با بیان این که بخشی از این موزه به زندگی روستایی، دامداری و کشاورزی و کار و پیشه اشاره دارد، گفت: در بخش دیگری از این موزه چراغ های قدیمی پیه سوز، فانوس و چراغ های موشی که در آن زمان مرسوم بوده به نمایش درآمده است.

یعقوبی با اشاره به این که سکه ها و اشیایی از زمان صفویه تا معاصر در این موزه نگهداری می شود، افزود: تدابیر امنیتی در این موزه اندیشیده شده تا بتوانیم مانند گاو صندوقی آثار تاریخی و اشیاء مردم را حفظ کنیم تا برای نسل های آینده باقی بماند.

وی به اشیاء موزه شهر بروجن اشاره کرد و گفت: سفال های دو هزار سال قبل از مسیح که حدود چهار هزار سال قدمت دارند در این موزه برای مردم به نمایش گذاشته شده است.

مسئول موزه شهر بروجن ادامه داد: ضریحی متعلق به امام زاده عسگر علی گندمان که حدود 400 سال قدمت دارد در این موزه به نمایش درآمده است.

یعقوبی گفت: بیش از 613 نوع کبریت گردآوری شده از زمان های بسیار قدیم، قرآن های چاپ سنگی و خطی بیش از 200 سال قدمت، شاهنامه و کتاب های چاپ سنگی، آلبوم های تمبر و ظرف های مسی بیش از 200 سال قدمت و جام های مربوط به زمان صفویه از دیگر اشیایی است که در این موزه نگهداری می شود.

وی در ادامه به غرفه اداره پست، تلگراف و تلفن های هندلی مربوط به زمانی که 30 الی100 خانوار از آن بهره مند بودند اشاره کرد و گفت: ظروف، سکه های نفیس، ابزار شکار، باسکول های قدیمی، چراغ های آجری و ... از دیگر غرفه های است که برای جلب رضایت مردم در این موزه برپا شده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلار, کلار, کلار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه