اخبار داغ

با فاصله ای کم از روزدرختکاری/

درخت های چندین ساله در مقابل یک برج مسکونی , تجاری در سراب قلع و قمع شدند

درخت های چندین ساله در مقابل یک برج مسکونی , تجاری در سراب قلع و قمع شدند
متاسفانه امروز و همزمان با انتشار خبر همایش درختکاری در منطقه برقوش و تامین نهال درخت چنار برای کاشت در معابر شهرستان سراب شاهد قلع و قمع درخت های چندین ساله در مقابل برج میلاد بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, از بهترین و مقدس ترین کارهای خیر در اسلام، درختکاری است. چنانچه از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در ضمن حدیثی آمده است که درختکاری را در کنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن قرآن یا کتاب علمی سودمند دیگر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب, ,

اهمیت درختکاری به قدری است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درباره آن فرمود: «اگر نهالی در دست یکی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه کاشتن آن فرصت دارد، آن را بکارد».
و امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «از چیزهایی که مومن پس از مرگش از آن ها بهره مند می شود نهالی است که آن را کاشته است».

,
,

همانطور که تاکید اسلام بر درختکاری و حفظ محیط زیست از این روایات مشخص شد، در مقابل نهی اسلام برای از بین بردن درختان و تخریب محیط زیست کاملا روشن می شود.
به حدی که حتی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از آلوده کردن (تخلی و ادرار) زیر درختان نهی فرمودند، چه رسد به قطع درختان.

,
,

و رهبر معظم انقلاب هم در روز درختکاری صراحتا اعتراض خود را نسبت به قطع درختان ابراز نمودند و افزودند:
«منتها من گلایه‌اى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مسئله‌ى درخت و درختکارى و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائى که نباید قطع شود، بى‌جهت قطع می شود؛ این خیلى اشکال بزرگى است که وجود دارد.

,
,

علاوه بر اینکه آبادى‌ها و سبزى‌هاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که می خواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند می کنند، و سبزى تبدیل شد به سیمان و آهن و اینها -که این یک مصیبتى براى شهرهاست- مجموعه‌ى جنگلى کشور هم مورد تهدید جدى قرار داشت و قرار دارد؛ که باید جداً از آن جلوگیرى شود.

,

این، هم وظیفه‌ى دولت است، هم وظیفه‌ى مجلس است، هم وظیفه‌ى شهردارى‌ هاست، هم وظیفه‌ى قوه‌ى قضائیه است؛ هر کدام به نحوى باید جلوى پیشرفت این حرکت غلطى را که امروز متأسفانه در کشور ما وجود دارد، بگیرند».

,

با این بیانات تقریبا حکم شرعی قطع درختان روشن می شود.

,

 

,

با همه این اوصاف متاسفانه امروز شاهد قطع درختان در جلوی برج میلاد بودیم که شهروندان نیز با ارسال پیام هایی به این موضوع معترض شدند.

,

با موارد مطرح شده به نظر می رسد که قطع این درختان چه به لحاظ شرعی و چه به لحاظ قانونی شایسته نیست و بهتر بود به جای قلع و قمع این درختان که در چند سال به عرصه رسیده بودند هرس و بهسازی محیطی در دستور کار قرار می گرفت.

,

 

,

 

, , , , ,

 

, , , , ,

 

, , , , ,

 

, , , , ,

 

, , , , ,

 

, , , , ,

 

, , , , ,

 

, , , , , , ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه