اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

کاشت200هزار نهال در سیستان و بلوچستان به بهانه هفته درختکاری/اختصاص460 میلیارد ریال برای مهار ریزگردها

کاشت200هزار نهال در سیستان و بلوچستان به بهانه هفته درختکاری/اختصاص460 میلیارد ریال برای مهار ریزگردها
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان از اختصاص۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مالچ پاشی و مهار ریزگرد ها در استان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، تقویم پر است از روزهایی که متفاوت تر از بقیه روزها جلوه می کنند و با خودشان پیام های خاصی را به همراه می آورند. حالا آخرین برگ های این روزشمار ورق می خورد و خودش را برای ورود به سالی دیگر آماده می سازد. به نیمه اسفندماه که می رسیم، عبارتی خاص بر روی صفحه تقویم به چشم مان می خورد روز درختکاری؛ روزی که باید دست دوستی به سوی طبیعت دراز کنیم و پیوندی عمیق و محکم را با آن برقرار سازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
با این تفاسیر در حالی درختکاری سنتی حسنه و پسندیده با پاداش فراوان در استقبال از سال نو به شمار می رود که هرساله ویژه برنامه های متنوعی در نقاط مختلف کشور دراین خصوص برگزار می شود به گونه ای که دوستداران طبیعت با کاشت و غرس نهال جان تازه ای به محیط طبیعی می بخشند.
هر سال مردم در روز درختکاری 15 اسفند با حضور در پارک ها، ادارات مختلف و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال می کنند به همین مناسبت از 15 تا 22 اسفند ماه هر سال به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامیده می شود و نخستین روزش با نام روز درختکاری مزین شده است.
از آنجایی که این روز در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است و هرکدام از مردم و مسئولان با کاشت درخت به خاک و زراعت احترام می‌ گذارند در روز درختکاری در مقابل بیشتر پارک ها، مساجد، ادارات منابع طبیعی، شهرداری ها، فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.
 
اهمیت درختکاری در اسلام
در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید؛ این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.
در همین راستا مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: امسال 650 هزار اصله نهال به منظور افزایش سرانه فضای سبز در این استان تولید و بطور رایگان بین مردم توزیع شد.
عبدالباسط پاکزاد در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، افزود: 200 هزار اصله نهال از مجموع نهال های تولید شده همزمان با 15 تا 21 اسفندماه هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر استان توزیع شده است، نهال های در نظر گرفته شده برای توزیع و غرس در هفته درختکاری و منابع طبیعی شامل 20 گونه بوده که با توجه به اقلیم متنوع سیستان و بلوچستان از گونه های بومی و سازگار با منطقه انتخاب شده است.
وی انجام عملیات مالچ پاشی در سطح 2 هزار و 597 هکتار را از اقدامات امسال اداره کا منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای تابحه آن در استان ذکر کرد و گفت: این اقدام به منظور تثبیت شن های روان و مقابله با ریزگرد و غبار انجام شده است، همچنین انجام عملیات پخش آب و مدیریت هرز آبها و ذخیره نزولات در سطح سه هزار و 700 هکتار، نهالکاری و مراقبت از نهالکاری های سنواتی در سطح سه هزار و 500 هکتار، انجام عملیات آبخیزداری شامل 80 مورد سازه خاکی و سنگ ملاتی از دیگر اقدامات امسال اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان می باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفظ منابع طبیعی و جایگزینی سوخت فسیلی امسال به 576 خانوار روستایی استان آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی رایگان تحویل شده است.
پاکزاد خاطر نشان کرد: 144 هکتار از اراضی استان در سالجاری به اجرای طرح های کشاورزی، خدمات، معادن، صنایع و انرژی های نو تخصیص یافته و در طی سالجاری بذرکاری گونه های مرتعی در سطح 2 هزار و 100 هکتار و ساماندهی چرای دام در سطح 110 هزار هکتار از دیگر اقدامات این نهاد بوده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: یک میلیون و 260 هزار هکتار عرصه جنگلی در استان به ثبت رسیده و بیش از 13 درصد از مراتع کشور را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: بر اساس اعتبار پیش بینی شده امسال 228 پروژه و کارگاه متناسب با تخصیص دریافتی و فصل اجرایی پیش بینی شد که قسمتی عملیاتی و قسمت دیگر به سال آینده موکول شده است.
وی با اشاره به اینکه کمبود نیرو و اعتبار از مشکلات این اداره کل برای صیانت از عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری است، گفت: در نظام برنامه ریزی بودجه کشور حفاظت از منابع دیده نشده و در کنار آن ضعف جوامع بهره بردار و جوامع محلی یکی دیگر از مشکل های منابع طبیعی در استان به شمار می آید زیرا این افراد به لحاظ اقتصادی و دانش آکادمیک، محدودیت هایی دارند که حوزه منابع طبیعی را با چالش رو به رو ساخته است.
این مسئول در ادامه به موضوع نهال کاری در استان نیز اشاره کرد و گفت: امسال هزار و700 هکتار نهال کاری در استان انجام شده که پنج برابر گذشته بوده است.
وی بیان کرد: در حوزه بیابانی، مرتع و جنگل داری از منابع ملی و استانی 9 طرح در دست اجراست که برای بخش بیابان نزدیک به 260 میلیارد ریال، برای مرتع نزدیک به 11میلیارد ریال و برای جنگل بیش از 21 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که در مجموع نیاز استان را به 292 میلیارد ریال می رساند.
وی خاطرنشان کرد: برای مهار ریزگردها در استان و اجرای طرح مالچ پاشی 460 میلیارد ریال اختصاص یافت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان از عموم مردم خواست برای افزایش سرانه فضای سبز این استان و استفاده از مزایای درختان نسبت به کاشت نهال اقدام کنند.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه