اخبار داغ

چنبره مشکلات بر زندگی زنان سرپرست خانوار؛

زنانی که مردانه با مشکلات زندگی می‌جنگند/ سالی که هیچ‌وقت نو نمی‌شود

زنانی که مردانه با مشکلات زندگی می‌جنگند/ سالی که هیچ‌وقت نو نمی‌شود
این روزها در جای جای شهر متوجه بانوانی می شویم که مشکلات به قدری در زندگیشان بسیار است شاید تحویل سال نو و نونوار کردن خود از مسائل جانبی برای آن ها محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در جامعه خانواده های بسیاری هستند که بابحران های شدید مواجه اند. خانواده با نبودن یکی از اعضا دچار نقص و بحران می شود اما اگر خانواده ای سرپرست و مرد خود را به دلایل مختلف از دست بدهد به طور محسوس تری دچار بحران می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

طلاق، فوت یا از کارافتادگی همسر و مهاجرت از مهم‌ترین دلایل قرار گرفتن زنان در موقعیت تنها اداره کننده خانواده است. اما کم نیست شمار زنانی که با وجود همسر، به تنهایی بار خانواده را به دوش می‌کشند.

,

امروزه بر سر هر چهارراه یا معابر عمومی و پر رفت و آمد شهر که گذر کنیم متوجه حضور زنان بسیای می شویم که هر کدام به نحوی در تلاش برای بدست آوردن هزینه های روزانه خود هستند و شاید بسیاری از این صحنه ها برایمان زجر آور باشد.

,

تکدی گری، فروش چند تکه لوازم خرد و ریز، حتی جمع آوری کارتن یا اشیای پلاستیکی از سطل زباله ها را هرکدام از ما چندین بار در سطح شهر مشاهده کرده ایم البته این ها نمونه های عمومی آن است و شاید چند صد تن از بانوان شهر در منازل به شغل های مختلف از جمله قالی بافی،گل سازی و یا دوخت دوزمشغول هستند.

,

شاید در اذهان عمومی تنها مشکلات این زنان مشکلات مالی و هزینه های روزمره باشد اما بی شک نبود سرپرست و پشتوانه از مهم ترین مشکلات این زنان شمرده می شود.

,

عصر یک روز زمستانی زمانی که در یکی از خیابان های پر رفت آمد شهر در حال تردد هستیم زنی را میبینم که فرغون چهارچرغی را در حال هل دادن به سوی سطل زباله است.

,

کنجکاو شده و متظر عکس العمل او می شویم. اما در کمال تعجب، به سمت سطل زباله رفته و از داخل آن کارتن و مواد پلاستیکی را بیرون آورده و در فرغون خود می گذارد.

,

تاکنون این صحنه را بارها و بارها برای مردان شهرم دیده بودم اما دیدن این صحنه برای بانویی از شهرم بسیار زجر آور است.

,

به سراغ او می روم و دمی به صحبت با وی می نشینم.

,

او هم که گویا به همدمی نیاز داشته باشد، به صحبت و همنشینی با من می پردازد و می گوید: همسرم را چند سال پیش در تصادف از دست دادم. خانواده هیچ کداممان به قدری توانایی مالی برای پرداخت هزینه های من و ۲ دخترم را نداشتند و از طرفی یارانه مددجویی نیز پاسخگوی مخارجمان نمی شود. دیگر نمی دانستم چه کار کنم. مجبور شدم برای گذراندن زندگی خود و مخارج ۲ فرزندم به این کار روی بیاورم.

,

* تنها داشته کودکانم آه و حسرت جانسوزشان است

, * تنها داشته کودکانم آه و حسرت جانسوزشان است,

دختر بزرگم ۱۰ ساله و کوچکم ۷ سال دارد زمانی که مدارس باز می شوند تمام کودکان همسایه ها کیف،کفش و لوازم التحریر نو می خرند اما نه تنها چیزی که من برای کودکانم توانسته ام تهیه کنم آه حسرت آنان است بارها و بارها شاهد نگاه های پر حسرت آنان به دوستانشان بوده ام اما نتوانسته ام کاری کنم یعنی از دستم کاری ساخته نیست.

,

شاید خرید لباس نو و برتن کردن لباس های تازه برای فرزندانم آرزو باشد آن ها دیگر به پوشیدن لباس های اهدایی درو همسایه و فامیل ها دارند عادت می کنند اما آیا این انصاف و عدالت اجتماعی است که مسئولان از آن سخن می گویند؟تنها گناه فرزندان من بی پدری است و اکنون من علاوه بر مادر بودن باید نقش پدری را هم به خوبی انجام دهم که بی شک با این اوصاف این بسیار سخت و مشکل است.

,

* در رویای یک سقف

, * در رویای یک سقف,

مسکن یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل پیش روی این زنان است.

,

۴ میلیون تومال پول رهن داده و ۴۵۰ هزار تومان اجاره می‌دهد، او می گوید: آرزویش این است که مالک یک خانه کوچک در هر کجای شهر باشد: «فکر نمی‌کنم روزی برسد که بتوانم خانه بخرم، کاش بتوانم پول بیشتری جمع کنم که لااقل رهن را بیشتر و اجاره را کم کنم.»

,

این روزها به هر گوشه و کنار شهر که نگاه می کنیم متوجه حال و هوای عید می شویم اما برای من و خانواده ام عیدی تعریف نشده است بلکه بیشتر عزا می گیریم که با آغاز سال جدید مشکلات بیشتری گریبان گیر من و فرزندانم می شود عید برای من و دخترانم روزیست که مشکلی نداشته باشیم و مایحتاجمان آن روز حل شده و شب با خیالی آسوده به خواب برویم.

,

زنان بی سرپرست به تنهای امورات سخت مردانه را بر دوش می کشند تا زیر دین و منت کسی نباشند، اما با تمام این تلاش ها و کوشش ها شاید چند سالی است عید جز روی سیاهش به آنان نشان نداده است.

,

با وجود اینکه سال ها هزینه های بسیاری صرف خانواده های بی سرپرست و یا زنان سرپرست خانوار می شود اما با این وجود هنوز هم هستند زنان بسیاری که در تنگ دستی وسختی ها سپری می کنند و کودکانشان سال هاست نه سفره هفت سین دیده اند نه ماهی قرمزی که در تنگ کوچک بچرخد و ذوق کنند.

,

او تنها یکی از هزاران بانوی  سرپرست خانوار استانم است او برای گذراندن زندگی خود و دو دخترش و شاید تامین کردن آینده ای که به گفته وی تنها در آرزوهایش شاید بگنجد در حال تلاش است.

,

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: ۵ هزار و ۲۵۲ خانوار از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بوده و مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

,

سعید فریور، با اشاره به اینکه تعداد زنان خانوار ساکن ارومیه ۸۷۳ نفر است، افزود: سیاست های سازمان این است که هر ساله حداقل ۱۰ درصد آنان بازتوان شده و از چرخه حمایت های مستقیم سازمانی خارج شوند و به همان نسبت  و تعداد زنان واجد شرایط پشت نوبت وارد سیستم شوند.

,

* ۵۵۲ نفر زن سرپرست خانوار در سال جاری به سیستم بهزیستی افزوده شده اند

, * ۵۵۲ نفر زن سرپرست خانوار در سال جاری به سیستم بهزیستی افزوده شده اند,

وی با بیان اینکه سقف تعداد زنان تحت پوشش بهزیستی همان ۵ هزار و ۵۲۵ نفر است، گفت: ۵۵۲ نفر از ابتدای سال تاکنون به سامانه حمایت از زنان سرپرست خانوار افزوده شده است.

,

فریور، ادامه داد: باتوجه به شرایط سرپرستی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی همچنین نبود منبع در آمد ثابت و حقوق و مستمری کافی جزو واجدین شرایط ورود به سازمان می شوند که علاوه بر دریافت مستمری شامل کمک های موردی درمان و هزینه های جانبی دیگر می شوند.

,

وی، تاکید کرد: یک هزار و ۶۲۶ نفر از زنان شهری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و تعداد هزار و ۷۰۳ نفر از زنان، روستایی، عشایر و کشاورزان تحت پوشش صندوق های بیمه های اجتماعی و روستائیان و عشایر هستند و درضمن کلیه اقشار نیازمند و افراد تحت پوشش دارای دفترچه درمان از بیمه سلامت ایرانیان هستند.

,

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی، عنوان کرد: پذیرش در سازمان محدودیت سنی ندارد و مددجویان از هر سنی که دارای شرایط لازم باشد پذیرش می شوند و اغلب زنان تحت پوشش در محدوده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.

,

امید داریم روزی شاهد ساماندهی  زنان بی سرپرست یا سرپرست خاوار در سرتاسر میهن اسلامی مان باشیم و دیگر شاهد وجود هیچ متکدی،خرده فروش و دیگر مشاغل نباشیم و آنان را تنها در رسالت مادری و همسری خود ببینیم.

,

* مهسا عبدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه