اخبار داغ

ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود

ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود
وقتی دشمن مشترک اروپایی ها و آمریکا را همدست میکند، اتفاقاتی رخ میدهد که حد اقل برای ما که ایرانی هستیم جدید به نظر نمی آیند. حواشی ماجرای ترور جاسوس روسی در انگلیس نیز یکی از آن اتفاقات تکراری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرایرانی به نقل از محفل رسانه ها در حوزه سیاست خارجی، نزاع پیچیده ایست که اخیرا بین انگلیس و روسیه به راه افتاده است. داده هایی در این معادله بین المللی وجود دارد که اختلافی در آن نیست. مثل اینکه فردی که جاسوس بوده است کشته شده. اما تردید هایی وجود دارد که منشا نزاع فعلی شده است. مثل اینکه چه کسی جاسوس را کشته است. اصلا کیفیت کشته شدن جاسوس مورد نظر واقعا همانی است که انگلیس میگوید یا این یک صحنه سازی برای دست آویز شدن برای دامن زدن به یک اختلاف بین المللی است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به گزارش خبرایرانی به نقل از محفل رسانه ها در حوزه سیاست خارجی، نزاع پیچیده ایست که اخیرا بین انگلیس و روسیه به راه افتاده است. داده هایی در این معادله بین المللی وجود دارد که اختلافی در آن نیست. مثل اینکه فردی که جاسوس بوده است کشته شده. اما تردید هایی وجود دارد که منشا نزاع فعلی شده است. مثل اینکه چه کسی جاسوس را کشته است. اصلا کیفیت کشته شدن جاسوس مورد نظر واقعا همانی است که انگلیس میگوید یا این یک صحنه سازی برای دست آویز شدن برای دامن زدن به یک اختلاف بین المللی است؟, خبرایرانی, خبرایرانی,

به هر حال یکی از نکاتی که در آن شکی نیست این است که اروپا و آمریکا در حال تسویه حساب با روسیه هستند؛ حتی با یک دلیل واهی.

در ادامه به شرح ماجرا و توضیح برخی از ارکان آن خواهیم پرداخت.

 

شروع منازعه روسیه و انگلیس

سرگئی اسکریپال، یک جاسوس سابق روسی است که اکنون در بیمارستانی در بریتانیا با مرگ دست و پنجه نرم می کند. او بعد از سال ها جاسوسی برای روسیه فکر می کرد که می تواند دوران بازنشستگی خود را بدون دردسر در انگلیس بگذراند اما چنین نشد. برخلاف بسیاری از همقطارانش، که به کمک افراد خارجی توانسته بودند  به کشورهای غربی بگریزند، اسکریپال به دستور کرملین به خارج از کشور فرستاده شد. وی به مدت ۴ سال به جرم جاسوس دو جانبه بودن در روسیه زندانی شده بود. سپس بر اساس قوانین روسیه وی آزاد شد و مقامات هیچ شکایتی در مورد آن نداشتند. هفته گذشته، پلیس انگلیس وی و دخترش را بیهوش در پارکی در شهر سالیزبری پیدا کرد، در حالی که ظاهراً با یک عامل اعصاب نادر و کشنده مسموم شده بودند.

علاوه بر این دو یک مامور پلیس نیز مسموم شده بود که همگی به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. هنوز هیچ ردپا و مدرکی که نشان دهد عاملان این حمله چه کسانی بوده و با چه انگیزه ای دست به این کار زده اند پیدا نشده است اما انگلیس ادعا کرده است که روسیه مسئول این ترور است.

کار لندن و مسکو بالا گرفت.  مسمومیت مشکوک یک جاسوس سابق روس خیلی زود باعث شد روابط دو کشور به تیرگی گراید و موضوع از احضار سفیر نیز گذشته و اکنون اخراج 23 دیپلمات روسی از سوی لندن مطرح شده است.

ترزا می در مجلس عوام گفت: پس از تحقیقات به طور قطع به این نتیجه رسیدیم که روسیه با استفاده از ماده سمی مسئول سوءقصد به جان جاسوس سابق روس بوده است. در واکنش به این اقدام لندن ظرف هفته آینده 23 دیپلمات روس را اخراج کرده و تمامی روابط خود در سطوح عالی را با مسکو به حالت تعلیق درمی آورد.

 

 

موضع گیری ها

با بالا گرفتن مناقشه بر سر حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش با عامل اعصاب در انگلیس و متهم شدن مسکو به دست داشتن در سوء قصد، لندن خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شد.

اسپوتنیک در این باره نوشت: انگلیس با درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت، خواهان بررسی نقش احتمالی روسیه در این موضوع شده است. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که هدف از این نشست ارائه یافته‌های کمیته تحقیقات به اعضای شورای امنیت درباره سوء قصد به جان جاسوس روس است.

همه این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت روسیه هرگونه دخالت در سوء‌قصد احتمالی به سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری را رد کرده است. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه تاکید کرده ‌بود که بریتانیا هیچ مدرکی در مورد اتهام‌های وارد شده به روسیه نداده است و روسیه هیچ راهی برای بررسی و پاسخگویی به اتهام‌های وارد شده در مورد دخالت در سوء‌قصد به جان جاسوس پیشین روس و دخترش در اختیار ندارد.

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، روسیه هیچ ارتباطی با حادثه مسموم شدن این جاسوس سابق روس با ماده اعصاب در انگلیس نداشته و ادبیات اعلام اولتیماتوم از سوی بریتانیا  علیه روسیه را نمی‌پذیرد.

پسکوف با اشاره به اینکه موضع مسکو کاملا شناخته شده است و این موضع از طریق مجاری دیپلماتیک به لندن ابلاغ شده است. تاکید کرد: مسکو هیچ ارتباطی با این حادثه که در انگلیس رخ داد ندارد و مطلقا اتهامات بی پایه و اساس علیه خود را که هیچگونه سند و مدرکی برای پشتیبانی از آنها ارائه نشده نمی‌پذیرد و ادبیات اعلام اولتیماتوم را نیز نخواهد پذیرفت. ما امیدوار هستیم که عقل سلیم غلبه پیدا کرده و دیگر کشورها دست‌کم فکر نکنند مدرکی در این ارتباط وجود دارد یا وجود ندارد و اینکه این سرزنش‌ها علیه مسکو پایه و اساسی در پشت خود دارند.

ترزا می، روز چهارشنبه در مجلس عوام با اعلام اینکه به عنوان بخشی از اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه روسیه، ٢٣ دیپلمات روس را از خاک بریتانیا اخراج خواهد کرد، ‌تاکید کرد دیپلمات‌های اخراجی، عوامل اطلاعاتی مخفی هستند که فعالیت‌های آنها رسما به دولت بریتانیا اعلام نشده‌بود.

به نوشته گوردون کوررا، خبرنگار بی‌بی‌سی، اخراج ٢٣ دیپلمات روس به معنای اخراج نزدیک به ٤٠ درصد از کل کارکنان سفارت روسیه در لندن است. به نوشته این خبرنگار هرچند سال ١٩٧١ در اوج دوران جنگ سرد و حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق، اخراج با حجم بزرگ‌تری رخ داده‌بود، اما اخراج اخیر به لحاظ نسبت تعداد دیپلمات‌های اخراجی به کل دیپلمات‌های روس در لندن بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

ترزا می نخست وزیر انگلیس پیش‌تر گفته بود سم اعصابی که در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش در شهر سالزبری استفاده شده، از نوع جنگی بوده و از جمله عوامل اعصاب است که در کشور روسیه تولید می‌شود.

 

 

همدستی اروپایی ها

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سخنانی تأکید کرد: اتحادیه اروپا یک موضع مشترک درباره حمله با عامل اعصاب در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد.

این در شرایطی است که ترزا می نخست وزیر بریتانیا رسماً روسیه را به‌خاطر حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق دوجانبه روسی سرزنش کرده است.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌.آر.دی. در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال میانجیگری وی بین روسیه و بریتانیا وجود دارد، گفت: این مسئله درباره میانجیگری نیست. ما یافته‌های دولت بریتانیا را کاملاً جدی می‌گیریم. من دیروز با ترزا می به‌صورت تلفنی گفتگو کردم. ما دیدگاه مشترک اتحادیه اروپا را اعلام می‌کنیم.

این در شرایطی است که بنیامین گریووکس سخنگوی دولت فرانسه در اظهاراتی گفت: هنوز برای پاریس خیلی زود است که تصمیم بگیرد آیا باید اقدامی اتخاذ کند و هر گونه اقدامی تنها زمانی اتخاذ خواهد شد که دخالت روسیه در این حادثه اثبات شود.

رهبران اروپایی قرار است هفته آینده دیدار کنند و مرکل گفته است که پس از این نشست موضع مشترک و متحد اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

ناتو نیز روز چهارشنبه از روسیه خواسته است تا توضیحات کاملی درباره استفاده از عامل اعصاب در حمله به جاسوس سابق روسی و دخترش در بریتانیا بدهد.

مرکل تأکید کرد: شفافیت از سوی طرف روسی اهمیت دارد. اگر ناتو موضعی اتخاذ کرده است، پس این بدان معناست که آلمان موضع‌گیری کرده است. ما عضوی از ناتو هستیم. هفته آینده شورای اروپایی نشستی را برگزار خواهد کرد و آنگاه می‌توانیم همانند ناتو موضع‌گیری کنیم.

این تحولات در حالی است که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد 23 دیپلمات روسیه را به‌دلیل شدت گرفتن تنش‌ها در مناسبات دو کشور بر سر مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار اخراج می‌کند.

این را هم در نظر بگیرید که این هم پیمانی همه جانبه اروپایی ها در شرایطی رخ میدهد که انگلیس به واسطه برگزیت رابطه چندان خوبی هم با سایر کشورهای اروپایی نداشت.

 

 

ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم هایی را علیه چندین فرد و نهاد روس اعمال می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، 19 فرد و 5 گروه روس را به علت دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و دست زدن به حملات سایبری خرابکارانه تحت تحریم قرار داده است.

همچنین معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه اشخاص و نهادهای روسی درحال آماده سازی اقدامات تلافی جویانه علیه واشنگتن است.

لازم است مواضع ایالات متحده و ناتو را در مورد ماجرای مسمویت جاسوس روسی یادآور شویم. سخنگوی کاخ سفید گفته است دولت آمریکا آماده هرگونه کمکی که بریتانیا برای تحقیقات درخواست کند بوده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با ترزا می، نخست وزیر انگلیس توافق داشته که روسیه باید جواب‌هایی واضح و غیرمبهم ارائه دهد و اینکه این دو رهبر بر لزوم اعمال تبعاتی علیه کسانی که از این سلاح شنیع در این اقدام ناقض هنجارهای بین‌المللی استفاده کردند، تاکید داشتند.

 

 

*** آنچه بدون تردید به عنوان نتیجه این تنش‌ها و اتفاقات می‌توان مورد اشاره قرار داد، اثر منفی این رویداد در روابط دیپلماتیک میان مسکو و لندن است. نباید فراموش کرد که کشورهای اروپایی پیش از این به دلیل بحران اوکراین و ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، روابط بسیار تنش‌آلود و سرشار از بدبینی با روسیه داشتند و اکنون این پرونده بر حجم پرونده‌های اختلافی میان دو‌طرف اضافه شده است. با توجه به اقدامات هم گرایانه اروپا و آمریکا برای تضعیف ابر قدرت های شرقی، شاید حل معادله اتهامات واهی وارده به روسیه چندان هم مشکل نباشد.

,

به هر حال یکی از نکاتی که در آن شکی نیست این است که اروپا و آمریکا در حال تسویه حساب با روسیه هستند؛ حتی با یک دلیل واهی.

, به هر حال یکی از نکاتی که در آن شکی نیست این است که اروپا و آمریکا در حال تسویه حساب با روسیه هستند؛ حتی با یک دلیل واهی.,

در ادامه به شرح ماجرا و توضیح برخی از ارکان آن خواهیم پرداخت.

, در ادامه به شرح ماجرا و توضیح برخی از ارکان آن خواهیم پرداخت.,

 

,  ,

شروع منازعه روسیه و انگلیس

, شروع منازعه روسیه و انگلیس, شروع منازعه روسیه و انگلیس, شروع منازعه روسیه و انگلیس,

سرگئی اسکریپال، یک جاسوس سابق روسی است که اکنون در بیمارستانی در بریتانیا با مرگ دست و پنجه نرم می کند. او بعد از سال ها جاسوسی برای روسیه فکر می کرد که می تواند دوران بازنشستگی خود را بدون دردسر در انگلیس بگذراند اما چنین نشد. برخلاف بسیاری از همقطارانش، که به کمک افراد خارجی توانسته بودند  به کشورهای غربی بگریزند، اسکریپال به دستور کرملین به خارج از کشور فرستاده شد. وی به مدت ۴ سال به جرم جاسوس دو جانبه بودن در روسیه زندانی شده بود. سپس بر اساس قوانین روسیه وی آزاد شد و مقامات هیچ شکایتی در مورد آن نداشتند. هفته گذشته، پلیس انگلیس وی و دخترش را بیهوش در پارکی در شهر سالیزبری پیدا کرد، در حالی که ظاهراً با یک عامل اعصاب نادر و کشنده مسموم شده بودند.

, سرگئی اسکریپال، یک جاسوس سابق روسی است که اکنون در بیمارستانی در بریتانیا با مرگ دست و پنجه نرم می کند. او بعد از سال ها جاسوسی برای روسیه فکر می کرد که می تواند دوران بازنشستگی خود را بدون دردسر در انگلیس بگذراند اما چنین نشد. برخلاف بسیاری از همقطارانش، که به کمک افراد خارجی توانسته بودند  به کشورهای غربی بگریزند، اسکریپال به دستور کرملین به خارج از کشور فرستاده شد. وی به مدت ۴ سال به جرم جاسوس دو جانبه بودن در روسیه زندانی شده بود. سپس بر اساس قوانین روسیه وی آزاد شد و مقامات هیچ شکایتی در مورد آن نداشتند. هفته گذشته، پلیس انگلیس وی و دخترش را بیهوش در پارکی در شهر سالیزبری پیدا کرد، در حالی که ظاهراً با یک عامل اعصاب نادر و کشنده مسموم شده بودند.,

علاوه بر این دو یک مامور پلیس نیز مسموم شده بود که همگی به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. هنوز هیچ ردپا و مدرکی که نشان دهد عاملان این حمله چه کسانی بوده و با چه انگیزه ای دست به این کار زده اند پیدا نشده است اما انگلیس ادعا کرده است که روسیه مسئول این ترور است.

, علاوه بر این دو یک مامور پلیس نیز مسموم شده بود که همگی به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. هنوز هیچ ردپا و مدرکی که نشان دهد عاملان این حمله چه کسانی بوده و با چه انگیزه ای دست به این کار زده اند پیدا نشده است اما انگلیس ادعا کرده است که روسیه مسئول این ترور است.,

کار لندن و مسکو بالا گرفت.  مسمومیت مشکوک یک جاسوس سابق روس خیلی زود باعث شد روابط دو کشور به تیرگی گراید و موضوع از احضار سفیر نیز گذشته و اکنون اخراج 23 دیپلمات روسی از سوی لندن مطرح شده است.

, کار لندن و مسکو بالا گرفت.  مسمومیت مشکوک یک جاسوس سابق روس خیلی زود باعث شد روابط دو کشور به تیرگی گراید و موضوع از احضار سفیر نیز گذشته و اکنون اخراج 23 دیپلمات روسی از سوی لندن مطرح شده است.,

ترزا می در مجلس عوام گفت: پس از تحقیقات به طور قطع به این نتیجه رسیدیم که روسیه با استفاده از ماده سمی مسئول سوءقصد به جان جاسوس سابق روس بوده است. در واکنش به این اقدام لندن ظرف هفته آینده 23 دیپلمات روس را اخراج کرده و تمامی روابط خود در سطوح عالی را با مسکو به حالت تعلیق درمی آورد.

, ترزا می در مجلس عوام گفت: پس از تحقیقات به طور قطع به این نتیجه رسیدیم که روسیه با استفاده از ماده سمی مسئول سوءقصد به جان جاسوس سابق روس بوده است. در واکنش به این اقدام لندن ظرف هفته آینده 23 دیپلمات روس را اخراج کرده و تمامی روابط خود در سطوح عالی را با مسکو به حالت تعلیق درمی آورد.,

 

,  ,

 

,  ,

موضع گیری ها

, موضع گیری ها, موضع گیری ها, موضع گیری ها,

با بالا گرفتن مناقشه بر سر حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش با عامل اعصاب در انگلیس و متهم شدن مسکو به دست داشتن در سوء قصد، لندن خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شد.

, با بالا گرفتن مناقشه بر سر حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش با عامل اعصاب در انگلیس و متهم شدن مسکو به دست داشتن در سوء قصد، لندن خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شد.,

اسپوتنیک در این باره نوشت: انگلیس با درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت، خواهان بررسی نقش احتمالی روسیه در این موضوع شده است. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که هدف از این نشست ارائه یافته‌های کمیته تحقیقات به اعضای شورای امنیت درباره سوء قصد به جان جاسوس روس است.

, اسپوتنیک در این باره نوشت: انگلیس با درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت، خواهان بررسی نقش احتمالی روسیه در این موضوع شده است. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که هدف از این نشست ارائه یافته‌های کمیته تحقیقات به اعضای شورای امنیت درباره سوء قصد به جان جاسوس روس است.,

همه این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت روسیه هرگونه دخالت در سوء‌قصد احتمالی به سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری را رد کرده است. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه تاکید کرده ‌بود که بریتانیا هیچ مدرکی در مورد اتهام‌های وارد شده به روسیه نداده است و روسیه هیچ راهی برای بررسی و پاسخگویی به اتهام‌های وارد شده در مورد دخالت در سوء‌قصد به جان جاسوس پیشین روس و دخترش در اختیار ندارد.

, همه این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت روسیه هرگونه دخالت در سوء‌قصد احتمالی به سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری را رد کرده است. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه تاکید کرده ‌بود که بریتانیا هیچ مدرکی در مورد اتهام‌های وارد شده به روسیه نداده است و روسیه هیچ راهی برای بررسی و پاسخگویی به اتهام‌های وارد شده در مورد دخالت در سوء‌قصد به جان جاسوس پیشین روس و دخترش در اختیار ندارد.,

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، روسیه هیچ ارتباطی با حادثه مسموم شدن این جاسوس سابق روس با ماده اعصاب در انگلیس نداشته و ادبیات اعلام اولتیماتوم از سوی بریتانیا  علیه روسیه را نمی‌پذیرد.

, در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، روسیه هیچ ارتباطی با حادثه مسموم شدن این جاسوس سابق روس با ماده اعصاب در انگلیس نداشته و ادبیات اعلام اولتیماتوم از سوی بریتانیا  علیه روسیه را نمی‌پذیرد.,

پسکوف با اشاره به اینکه موضع مسکو کاملا شناخته شده است و این موضع از طریق مجاری دیپلماتیک به لندن ابلاغ شده است. تاکید کرد: مسکو هیچ ارتباطی با این حادثه که در انگلیس رخ داد ندارد و مطلقا اتهامات بی پایه و اساس علیه خود را که هیچگونه سند و مدرکی برای پشتیبانی از آنها ارائه نشده نمی‌پذیرد و ادبیات اعلام اولتیماتوم را نیز نخواهد پذیرفت. ما امیدوار هستیم که عقل سلیم غلبه پیدا کرده و دیگر کشورها دست‌کم فکر نکنند مدرکی در این ارتباط وجود دارد یا وجود ندارد و اینکه این سرزنش‌ها علیه مسکو پایه و اساسی در پشت خود دارند.

, پسکوف با اشاره به اینکه موضع مسکو کاملا شناخته شده است و این موضع از طریق مجاری دیپلماتیک به لندن ابلاغ شده است. تاکید کرد: مسکو هیچ ارتباطی با این حادثه که در انگلیس رخ داد ندارد و مطلقا اتهامات بی پایه و اساس علیه خود را که هیچگونه سند و مدرکی برای پشتیبانی از آنها ارائه نشده نمی‌پذیرد و ادبیات اعلام اولتیماتوم را نیز نخواهد پذیرفت. ما امیدوار هستیم که عقل سلیم غلبه پیدا کرده و دیگر کشورها دست‌کم فکر نکنند مدرکی در این ارتباط وجود دارد یا وجود ندارد و اینکه این سرزنش‌ها علیه مسکو پایه و اساسی در پشت خود دارند.,

ترزا می، روز چهارشنبه در مجلس عوام با اعلام اینکه به عنوان بخشی از اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه روسیه، ٢٣ دیپلمات روس را از خاک بریتانیا اخراج خواهد کرد، ‌تاکید کرد دیپلمات‌های اخراجی، عوامل اطلاعاتی مخفی هستند که فعالیت‌های آنها رسما به دولت بریتانیا اعلام نشده‌بود.

, ترزا می، روز چهارشنبه در مجلس عوام با اعلام اینکه به عنوان بخشی از اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه روسیه، ٢٣ دیپلمات روس را از خاک بریتانیا اخراج خواهد کرد، ‌تاکید کرد دیپلمات‌های اخراجی، عوامل اطلاعاتی مخفی هستند که فعالیت‌های آنها رسما به دولت بریتانیا اعلام نشده‌بود.,

به نوشته گوردون کوررا، خبرنگار بی‌بی‌سی، اخراج ٢٣ دیپلمات روس به معنای اخراج نزدیک به ٤٠ درصد از کل کارکنان سفارت روسیه در لندن است. به نوشته این خبرنگار هرچند سال ١٩٧١ در اوج دوران جنگ سرد و حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق، اخراج با حجم بزرگ‌تری رخ داده‌بود، اما اخراج اخیر به لحاظ نسبت تعداد دیپلمات‌های اخراجی به کل دیپلمات‌های روس در لندن بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

, به نوشته گوردون کوررا، خبرنگار بی‌بی‌سی، اخراج ٢٣ دیپلمات روس به معنای اخراج نزدیک به ٤٠ درصد از کل کارکنان سفارت روسیه در لندن است. به نوشته این خبرنگار هرچند سال ١٩٧١ در اوج دوران جنگ سرد و حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق، اخراج با حجم بزرگ‌تری رخ داده‌بود، اما اخراج اخیر به لحاظ نسبت تعداد دیپلمات‌های اخراجی به کل دیپلمات‌های روس در لندن بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.,

ترزا می نخست وزیر انگلیس پیش‌تر گفته بود سم اعصابی که در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش در شهر سالزبری استفاده شده، از نوع جنگی بوده و از جمله عوامل اعصاب است که در کشور روسیه تولید می‌شود.

, ترزا می نخست وزیر انگلیس پیش‌تر گفته بود سم اعصابی که در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش در شهر سالزبری استفاده شده، از نوع جنگی بوده و از جمله عوامل اعصاب است که در کشور روسیه تولید می‌شود.,

 

,  ,

 

,  ,

همدستی اروپایی ها

, همدستی اروپایی ها, همدستی اروپایی ها, همدستی اروپایی ها,

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سخنانی تأکید کرد: اتحادیه اروپا یک موضع مشترک درباره حمله با عامل اعصاب در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد.

, آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سخنانی تأکید کرد: اتحادیه اروپا یک موضع مشترک درباره حمله با عامل اعصاب در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد.,

این در شرایطی است که ترزا می نخست وزیر بریتانیا رسماً روسیه را به‌خاطر حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق دوجانبه روسی سرزنش کرده است.

, این در شرایطی است که ترزا می نخست وزیر بریتانیا رسماً روسیه را به‌خاطر حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق دوجانبه روسی سرزنش کرده است.,

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌.آر.دی. در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال میانجیگری وی بین روسیه و بریتانیا وجود دارد، گفت: این مسئله درباره میانجیگری نیست. ما یافته‌های دولت بریتانیا را کاملاً جدی می‌گیریم. من دیروز با ترزا می به‌صورت تلفنی گفتگو کردم. ما دیدگاه مشترک اتحادیه اروپا را اعلام می‌کنیم.

, وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌.آر.دی. در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال میانجیگری وی بین روسیه و بریتانیا وجود دارد، گفت: این مسئله درباره میانجیگری نیست. ما یافته‌های دولت بریتانیا را کاملاً جدی می‌گیریم. من دیروز با ترزا می به‌صورت تلفنی گفتگو کردم. ما دیدگاه مشترک اتحادیه اروپا را اعلام می‌کنیم.,

این در شرایطی است که بنیامین گریووکس سخنگوی دولت فرانسه در اظهاراتی گفت: هنوز برای پاریس خیلی زود است که تصمیم بگیرد آیا باید اقدامی اتخاذ کند و هر گونه اقدامی تنها زمانی اتخاذ خواهد شد که دخالت روسیه در این حادثه اثبات شود.

, این در شرایطی است که بنیامین گریووکس سخنگوی دولت فرانسه در اظهاراتی گفت: هنوز برای پاریس خیلی زود است که تصمیم بگیرد آیا باید اقدامی اتخاذ کند و هر گونه اقدامی تنها زمانی اتخاذ خواهد شد که دخالت روسیه در این حادثه اثبات شود.,

رهبران اروپایی قرار است هفته آینده دیدار کنند و مرکل گفته است که پس از این نشست موضع مشترک و متحد اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

, رهبران اروپایی قرار است هفته آینده دیدار کنند و مرکل گفته است که پس از این نشست موضع مشترک و متحد اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.,

ناتو نیز روز چهارشنبه از روسیه خواسته است تا توضیحات کاملی درباره استفاده از عامل اعصاب در حمله به جاسوس سابق روسی و دخترش در بریتانیا بدهد.

, ناتو نیز روز چهارشنبه از روسیه خواسته است تا توضیحات کاملی درباره استفاده از عامل اعصاب در حمله به جاسوس سابق روسی و دخترش در بریتانیا بدهد.,

مرکل تأکید کرد: شفافیت از سوی طرف روسی اهمیت دارد. اگر ناتو موضعی اتخاذ کرده است، پس این بدان معناست که آلمان موضع‌گیری کرده است. ما عضوی از ناتو هستیم. هفته آینده شورای اروپایی نشستی را برگزار خواهد کرد و آنگاه می‌توانیم همانند ناتو موضع‌گیری کنیم.

, مرکل تأکید کرد: شفافیت از سوی طرف روسی اهمیت دارد. اگر ناتو موضعی اتخاذ کرده است، پس این بدان معناست که آلمان موضع‌گیری کرده است. ما عضوی از ناتو هستیم. هفته آینده شورای اروپایی نشستی را برگزار خواهد کرد و آنگاه می‌توانیم همانند ناتو موضع‌گیری کنیم.,

این تحولات در حالی است که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد 23 دیپلمات روسیه را به‌دلیل شدت گرفتن تنش‌ها در مناسبات دو کشور بر سر مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار اخراج می‌کند.

, این تحولات در حالی است که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد 23 دیپلمات روسیه را به‌دلیل شدت گرفتن تنش‌ها در مناسبات دو کشور بر سر مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار اخراج می‌کند.,

این را هم در نظر بگیرید که این هم پیمانی همه جانبه اروپایی ها در شرایطی رخ میدهد که انگلیس به واسطه برگزیت رابطه چندان خوبی هم با سایر کشورهای اروپایی نداشت.

, این را هم در نظر بگیرید که این هم پیمانی همه جانبه اروپایی ها در شرایطی رخ میدهد که انگلیس به واسطه برگزیت رابطه چندان خوبی هم با سایر کشورهای اروپایی نداشت.,

 

,  ,

 

,  ,

ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود

, ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود, ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود, ماهی گیری آمریکا از آب گل آلود,

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم هایی را علیه چندین فرد و نهاد روس اعمال می‌کند.

, وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم هایی را علیه چندین فرد و نهاد روس اعمال می‌کند.,

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، 19 فرد و 5 گروه روس را به علت دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و دست زدن به حملات سایبری خرابکارانه تحت تحریم قرار داده است.

, وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، 19 فرد و 5 گروه روس را به علت دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و دست زدن به حملات سایبری خرابکارانه تحت تحریم قرار داده است.,

همچنین معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه اشخاص و نهادهای روسی درحال آماده سازی اقدامات تلافی جویانه علیه واشنگتن است.

, همچنین معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه اشخاص و نهادهای روسی درحال آماده سازی اقدامات تلافی جویانه علیه واشنگتن است.,

لازم است مواضع ایالات متحده و ناتو را در مورد ماجرای مسمویت جاسوس روسی یادآور شویم. سخنگوی کاخ سفید گفته است دولت آمریکا آماده هرگونه کمکی که بریتانیا برای تحقیقات درخواست کند بوده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با ترزا می، نخست وزیر انگلیس توافق داشته که روسیه باید جواب‌هایی واضح و غیرمبهم ارائه دهد و اینکه این دو رهبر بر لزوم اعمال تبعاتی علیه کسانی که از این سلاح شنیع در این اقدام ناقض هنجارهای بین‌المللی استفاده کردند، تاکید داشتند.

, لازم است مواضع ایالات متحده و ناتو را در مورد ماجرای مسمویت جاسوس روسی یادآور شویم. سخنگوی کاخ سفید گفته است دولت آمریکا آماده هرگونه کمکی که بریتانیا برای تحقیقات درخواست کند بوده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با ترزا می، نخست وزیر انگلیس توافق داشته که روسیه باید جواب‌هایی واضح و غیرمبهم ارائه دهد و اینکه این دو رهبر بر لزوم اعمال تبعاتی علیه کسانی که از این سلاح شنیع در این اقدام ناقض هنجارهای بین‌المللی استفاده کردند، تاکید داشتند.,

 

,  ,

 

,  ,

*** آنچه بدون تردید به عنوان نتیجه این تنش‌ها و اتفاقات می‌توان مورد اشاره قرار داد، اثر منفی این رویداد در روابط دیپلماتیک میان مسکو و لندن است. نباید فراموش کرد که کشورهای اروپایی پیش از این به دلیل بحران اوکراین و ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، روابط بسیار تنش‌آلود و سرشار از بدبینی با روسیه داشتند و اکنون این پرونده بر حجم پرونده‌های اختلافی میان دو‌طرف اضافه شده است. با توجه به اقدامات هم گرایانه اروپا و آمریکا برای تضعیف ابر قدرت های شرقی، شاید حل معادله اتهامات واهی وارده به روسیه چندان هم مشکل نباشد.

, *** آنچه بدون تردید به عنوان نتیجه این تنش‌ها و اتفاقات می‌توان مورد اشاره قرار داد، اثر منفی این رویداد در روابط دیپلماتیک میان مسکو و لندن است. نباید فراموش کرد که کشورهای اروپایی پیش از این به دلیل بحران اوکراین و ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، روابط بسیار تنش‌آلود و سرشار از بدبینی با روسیه داشتند و اکنون این پرونده بر حجم پرونده‌های اختلافی میان دو‌طرف اضافه شده است. با توجه به اقدامات هم گرایانه اروپا و آمریکا برای تضعیف ابر قدرت های شرقی، شاید حل معادله اتهامات واهی وارده به روسیه چندان هم مشکل نباشد., *** , *** ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه