اخبار داغ

در آستانه نوروز؛

کشک زرد و آچار زابلی سوغاتی ارزشمند از دیار سیستان

کشک زرد و آچار زابلی سوغاتی ارزشمند از دیار سیستان
دیار سیستان سرشار از سوغاتی های منحصر به فرد و ارزندهدای است که در این راستا کشک زرد و آچار معروفترین این سوغاتی هاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ کشک زرد به عنوان یک غذای محلی و آچار نیز به عنوان یک ادویه از طرفداران بسیاری برخوردار هستند به طوری که کمتر کسی است که از زابل به شهرستان دیگری رود و این دو محصول را با خود به همراه نبرد.

از کشک زابلی به عنوان سوپ در رستوران های شهرهای بزرگ بهره برده می‌شود بنابراین با بها دادن به این محصول می‌توان در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در منطقه موفق عمل کرد.

کشک زرد مخلوطی تخمیر و خشک شده از بلغور، سیر، دانه های شوید، گشنیز، زیره سبز یا سیاه، زرد چوبه و دوغ است.

این مجموعه را به مدت دو هفته در کیسه نخی می گذارند، سپس آن را در آورده و پس از ورز دادن، پودر می کنند و به مرور زمان به عنوان یک غذای آماده مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر و فرآورده های آن یکی از منابع مهم تامین کننده پروتئین و مواد معدنی در تغذیه انسان محسوب می شود، عمل تخمیر یکی از روش های نگهداری اغذیه لبنی است که موجب افزایش طعم، مدت زمان نگهداری، ارزش غذایی، بافت و دیگر خواص لذت بخش در مواد غذایی می شود.

کشک زرد زابلی، فرآورده تخمیری ماستی غلاته است که به طور سنتی در منطقه سیستان تولید می شود و به عنوان تغلیظ کننده به صورت سوپ غلیظ که از قابلیت هضم بالایی برخوردار است و مصرف کنندگان فراوانی دارد؛ استفاده می شود.

آچار نیز محصول دیگری است که به عنوان ادویه در سیستان تولید می شود، این محصول در بیشتر غذاهای طبخ شده در سیستان به کار برده می‌شود.

برای تهیه آچار گندم را پاک کرده، جوش داده و پس از خشک کردن آسیاب می کنند.

برای هر یک من (هر ۶ کیلوگرم معادل یک من است) آرد گندم، سه من پیاز مورد نیاز است.

برای تهیه آچار گندم آسیاب شده را با پیاز و ادویه هایی از قبیل زردچوبه، گشنیز، فلفل سیاه و قرمز، میخک، برگ مو، هل باد و هل سبز، دارچین و زنجبیل مخلوط می کنند.

بعضی افراد گوجه را نیز با این مواد مخلوط می‌کنند؛ پس از میکس این مواد آن ها را به شکل دایره هایی کوچک درآورده و تا چند روز در سایه نگهداری می‌کنند تا زمانی که خشک شوند.

پس از خشک شدن آچار آن ها را به نخ کشیده و در گوشه ای آویزان می‌کنند و در طول سال به عنوان ادویه در غذاها به کار می‌برند.

در آستانه سال نو میهمانان نوروزی می‌توانند با خرید آچار و کشک از این مواد به عنوان سوغاتی استفاده کنند.

انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه