اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

برپایی نوروزگاه در بناهای تاریخی قزوین/ نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا می‌شود

برپایی نوروزگاه در بناهای تاریخی قزوین/ نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه در 6 مرکز محله هم برنامه نوروزگاه را خواهیم داشت گفت: در نورزگاه‌ها برنامه‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری اجرا خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در گفت‌وگو با شاخص، با اشاره به برنامه‌های نوروز ۹۷ اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی با هماهنگی ستاد خدمات سفر استان برای نوروز ۹۷ در نظر گرفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از رویدادها در قالب نوروزگاه‌ها ارائه می‌شود افزود: در نورزگاه‌ها برنامه‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری اجراخواهد شد.

,

این مسوول در ادامه گفت: بناهای تاریخی مانند دولتخانه صفوی، مجموعه سعدالسلطنه، خانه تاریخی زعیم، خانه یزدی و مسجد جامع عتیق از جمله نوروزگاه‌ها در قزوین هستند.

,

حضرتی با بیان اینکه در ۶ مرکز محله هم برنامه نوروزگاه را خواهیم داشت اضافه کرد: اجرای تجربه قزوینی نوروز مانند سفره هفت سین در فضاهای عمومی بسیار بزرگ و در نورزگاه‌های چند هزارنفره که مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و هنری است، برگزار خواهد شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین عنوان کرد: جشنواره‌های متعددی همچون پخت نان محلی در مجموعه دولتخانه صفوی، جشنواره شیرینی‌های سنتی و نوشیدنی‌ها و دم نوش‌ها در خانه تاریخی زعیم و جشنواره فرهنگ و سنت اقوام ایرانی برگزار می‌شود.

,

, , ,

وی با بیان اینکه جشنواره‌های متعددی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود ادامه داد: برگزاری جشنواره گردشگری غذا و خوراک در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی دائمی قزوین، نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی، جشنواره پوشاک سنتی لک قزوین در خانه تاریخی زعیم از جمله دیگر برنامه‌های خواهد بود.

,

این مسوول ابراز کرد: در آب انبار سردار محله تبریز شاهد برنامه آب خواهیم بود که با مشارکت آب منطقه ای قزوین سامان داده می‌شود و در مسجد مدرسه حیدریه نمایش مجموعه‌ای از بافته‌های سنتی قزوین را خواهیم داشت.

,

حضرتی تشریح کرد: آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور امسال در خانه تاریخی یزدی رونمایی خواهد شد و مجموعه‌ای از هنرمندانی که توانستند نشان ملی کسب کنند هم معرفی خواهند شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین عنوان کرد: در آب انبار سردار در محله راه ری نمایشگاهی از نوروز در فرهنگی ایرانی را داریم که مجموعه تصاویری از دوران قاجار تا نوروز در کشورهای همسایه را به نمایش می‌گذارد.

,

وی خاطرنشان کرد: رویدادهای نمایشی در نوروزگاه عالی قاپو مانند شبیه خوانی، سیاه بازی، نمایش‌های سنتی روحوزی، بقال بازی که از نمایش‌های سنتی و شاد قزوین است نیز اجرا می‌شود.

,

حضرتی بیان کرد: نمایش آئینی سیاه ببو و سفید ببو، چوب بازی اقوام مختلف قزوین، عروس بران سنتی، پرده خوانی، شهر فرنگ سنتی و دیجیتال، چوگان، ورزش باستانی با ضرب آهنگ قزوین، تورهای دوچرخه سواری و کشتی پهلو به پهلو در برنامه‌های نوروز ۹۷ قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه